Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Petrus uit de slaap opgewekt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Petrus uit de slaap opgewekt

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sta haastelijk op. En zijn ketenen vielen af van de handen. Hand. 12:7c.

Gods kerk is door alle eeuwen heen een verdrukte kerLgeweest en ze zal het blijven. Inwendige en uitwendige druk is haar deel. Als er inwendige verdrukking is kan er echter uitwendig wel voorspoed zijn, omgekeerd, bij uitwendige druk kan er inwendige troost zijn. Dat heeft Petrus ervaren toen hij in de gevangenis bewaard werd om na Paasfeest voor 't volk voorgebracht te worden. Hij werd door Herodes goed bewaard in de ketenen, tussen twee krijgsknechten. Een dubbele wacht moest zijn ontvluchting verhinderen. De satan had dus zijn maatregelen goed genomen. De mond van Petrus moest voorgoed tot zwijgen worden gebracht. De Heere had Petrus als een middel gebruikt om het rijk van de satan grote afbreuk te doen. Denk slechts aan de Pinksterdag. Doch Petrus werd niet alleen door de satan bewaard maar ook door de Heere, zijn grote Zender. Wat is.nu een nietig mensenkind voor God? Wat betekenen gevangenismuren, ijzer en staal, voor de grote Wachter Israels? Van Hem staat in Ps. 146: De Heere maakt de gevangenen los. Dat geldt van geestelijke en Hchamelijke gevangenen. Er waren drie dingen die Herodes en de satan niet verhinderen konden.

Het eerste was het gebed van de gemeente. Dat drong door alles heen en klom op naar de hemel, het werd gehoord in de hemel, het werd verhoord vanuit de hemel. Het tweede was de gerustheid van Petrus. Hij sliep diezelfde nacht tussen twee krijgsknechten als een gebondene en toch losgemaakte. De slaaf van Petrus was niet als van een dode- en dodelijk geruste zondaar. Hij sliep ook niet als Jona die weggevlucht was van zijn Zender of als de wijze maagden^bij het vertoeven van de Bruidegom. Petrus zat in de gevangenis en sliep, want hij zat niet dqpr eigen schuld in de boeien, maar om het getuigenis van Jezus. De banden waren voor Petrus geen banden en de gevangenis was geen gevangenis. Hij kon zeggen met David: Ik lag en sliep gerust. Van 's Heeren trouw bewust. Tot ik verfrist ontwaakte. Want God was aan mijn zij en ondersteunde mij. In het leed dat mij genaakte.

Petrus kon het aan de Heere overgeven. Wat de Heere deed was goed. Hij kon de ketenen niet losmaken. Hij moest dus wachten tot men de banden losmaakte. Daarbij wist hij niet of dit ooit gebeuren zou. Doch hij kon dat aan de Heere overlaten. Al zijn zaken kon hij geven in de hand des Heeren. Hij verwachtte niet dat hij nog bevrijd zou worden. Het was immers de laatste nacht. Toen hij bevrijd was moest hij eerst tot zichzelf komen. Hij meende dat hij een gezicht zag.

Het derde wat Herodes en de satan niet verhinderen konden was, dat een engel des Heeren binnen de gevangenis kwam en Petrus uit zijn slaap wekte en tevens de vijanden liet slapen. Gods heerlijkheid dringt door alles heen en Zijn engelen worden uitgezonden als gewillige boodschappers, maar ook als verlossers van verdrukte Sionieten. Petrus werd opgewekt van buitenaf Hij moest wel wakker worden want de engel hield aan. Hij was tot bevrijding van Petrus uitgezonden en hij ging niet terug voor dat het gebeurd was. De Heere doet geen half werk. Hoort het woord dat de engel spreekt: Sta haastiglijk op. De engel zei dat niet omdat hij bang was dat de bevrijding zou mislukken, neen, want dat zou een onmacht in God geweest zijn. De engel zei dat omdat het de laatste nacht was. Er was dus geen tijd te verliezen.

Sta haastiglijk op, dat zegt de Heere tot de zondaar, die Hij opwekt uit de geestelijke dood. Dan vallen de ketenen af en moet de satan zijn prooi loslaten. Voor de ontwaakte zondaar uit de doodstaat is er geen tijd te verliezen. Het kan geen uitstel lijden, het gaat op een eeuwigheid aan. De dood is ons voor ogen, de bloedwreker op de hielen en de vlucht is naar de vrijstad. Sta haastiglijk op, dat spreekt de Heere tot Zijn slapend volk. De Bruidegom komt, gaat uit Hem tegemoet.

Petrus bevrijding uit de gevangenis is geen vlucht. Neen, hij moet zich omgorden, zijn schoenzolen aanbinden en zijn mantel omwerpen. Hij wordt er liefelijk uitgelaten. Hij gaat er ook niet uit metxie ketenen aan de handen, maar vrij. Hij moest en mocht volgen. Hij had maar achteraan te komen, door de eerste en de tweede wacht. Het was een wonderlijk volgen, alles ging vanzelf, ook de opening der deuren want het was Gods werk. Terug in de gevangenis was onmogelijk, want de Heere ging voor door middel van de engel. De Heere is grotelijks geducht in de raad der heiligen maar ook tot nederwerping van de vijanden. Hij is het die gevangenen uit de boeien redt. Maar die verlaters van Zijn wet doet in het dorre wonen. De Heere redt nog zo Zijn gevangenen, al is het dan niet uit een aardse gevangenis, toch wel uit de geestelijke gevangenis. Dan zijn zij gelijk degenen die droomden. Hij wendt de gevangenis als waterstromen uit het Zuiden. Wat in deze geschiedenis ook zo opvalt is, dat de Heere het zo ordelijk doet. Niet zonder het passeren van de wachten. Dus niet zomaar onmiddellijk op de straat. Petrus werd er niet slapend uitgedragen, hij moest wakker zijn en lopen. Hij kon zeggen hoe hij er uit gekomenwas en ook de, weg die hij gegaan was. Het zal hem later tot grote troost, blijdschap en verwondering geweest zijn. Al Gods kinderen weten uit welke grote nood en dood de Heere ze verlost heeft. Zé kunnen zeggen, wie ze verlost heeft en door welke weg. Door het onmogelijke en afgesnedene heen gaat de Heere Zichzelf verheerlijken. Alle roem is van de zijde, van de mens uitgesloten. Toch moeten we op nog iets letten en dat is, de gemeenschap der heiligen.

Het bidden der gemeente was Petrus onbekend. Toch zal het gebed der gemeente ook mede de oorzaak geweest zijn van Petrus' stille berusting. En de gemeente was nog aan het bidden toen Petrus al opgewekt was en bevrijd. . De gemeente dacht dat het hopeloos was, dat blijkt uit haar verwondering. De Heere liet het eerst vastlopen en toen stond Hij op. De Heere had ook geen twee nachten nodig tot verlossing van Petru, s. De Heere deed het zo. dat Hij er de, eer van kreeg en de gemeente een nul zette onder haar gebed. Hier werd waar: Dit is van de Heere geschied en het is wonderlijk in onze ogen. Hun bidden werd danken, loven en prijzen, zodat Psalm 75 in vervulling ging: Dies vertelt men in ons land. Al de wonderen Uwer hand. Petrus vertrok nadat hij Gods wonderlijke weg verhaald had, naar een andere plaats. De Heere mocht de boeien van satan losmaken van degenen die nog gerust voortleven op de wereld en Hij verbreke in de harten van Zijn volk gedurig de banden, opdat ze de vrijheid in Christus mochten ervaren.

Dirksland

Ds. A. Hoogerland.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 1983

De Saambinder | 8 Pagina's

Petrus uit de slaap opgewekt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 1983

De Saambinder | 8 Pagina's