Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De schoonheid van Vorst Messias

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De schoonheid van Vorst Messias

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen. Hooglied 2:1.

Het Hooglied van Salomo verklaart ons op symbolische wijze de rijkdom van Gods genade. We hebben het licht van Gods Geest nodig om de rijke betekenis'van dit boek te verstaan. In het Hooglied wordt gesproken over de mystieke geestelijke gemeenschap tussen Christus en Zijn bruidskerk. Salomo is hier een type van Christus en Sulamith van de kerk des Heeren. Christus, de Zoon van God, wordt sprekende ingevoerd in het betuigen van Zijn liefde tot Zijn bruidskerk. Schoon en heerlijk zijn de woorden die Hij richt tot Zijn Bruid. Ze spreken ons van eeuwige liefde en onbevattelijke genade.

Christus overlaadt Zijn volk met de bewijzen van - Zijn liefde, trouw en goedheid. Door Zijn spreken overreedt Hij de Bruid en ze geeft Hem hart en hand. Ze laat zich leiden door Hem en ze ontvangt Zijn uitnemende liefde. De Bruid betuigt ook haar liefde tot Christus, haar Bruidegom. Door Zijn liefde getrokken en vervuld, kan ze niet meer zwijgen over haar hemelse Bruidegom. Hij heeft het vuur der liefde ontstoken in haar hart en nu moet ze spreken van Zijn goedheid en genade. Haar ganse hart is vervuld met de liefde voor Zijn Persoon en Zijn hemels verlossingswerk. Ze wil voor Hem leven en al haar krachten in Zijn dienst besteden.

Het volk dat God vreest verstaat iets van het getuigenis van de Bruid. Wanneer ze spreekt over de heerlijkheid en de schoonheid van de dierbare Bruidegom. Laten we de Heere veel bidden of Hij ons licht en wijsheid moge schenken om Christus in Zijn schoonheid te kennen. Dan zullen we het met de Bruid ervaren: Zijn gehemelte is enkel zoetigheid en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Ik ben een Roos van Saron, zo stelt Christus Zich voor aan Zijn Bruid. Hij openbaart Zich aan de ziel in Zijn schoonheid en heerlijkheid. Hier wordt gesproken over de vlakte van Saron, een prachtige landstreek gelegen aan de Middellandse Zee. De vlakte van Saron was beroemd vanwege haar vruchtbaarheid. Er groeiden daar veel bomen en speciaal prachtige rozen. Deze vlakte was in de tijd van Israels gouden eeuw een paradijs gelijk, een ware lusthof. Het is een lust voor. het oog om de schoonheid van de rozen te aanschouwen en het is tevens aangenaam om haar liefelijke reuk te genieten.

Christus is de schoonste Roos, de Roos van Saron, Die een heerlijke geur verspreidt. Hij is de

Schoonste aller mensenkinderen, 'genade is uitgestort op Zijn lippen. De Zoon van God heeft echter voor de naamchristen en zondaar geen gedaante noch heerlijkheid. We hebben het allen nodig, dat Gods Geest ons oog opent voor eigen schuld en onreinheid en voor-de schoonheid van Christus.

Hoe schoon is Christus in Zijn majesteit, hoe heerlijk in Zijn goddelijke liefde. Hij is God uit God, de Fontein van eeuwige zaligheid, de hoop van Zijn Sion, de Verlosser van Zijn volk. Hij verliet de hemel der heerlijkheid en kwam neder op aarde, om de weg tot de zaligheid te ontsluiten. Hij heeft de schuld van Zijn volk op Zich genomen om aan alle gerechtigheid Gods te voldoen.

Christus heeft gestreden om Zijn volk te verlossen vati het geweld des duivels. Hij heeft in deze geweldige strijd Zijn bloed gegeven om Zijn kinderen te redden van de eeuwige dood. Wij kunnen aan Gods recht niet voldoen, maar Christus heeft aan het recht des Heeren geheel voldaan. Daarom kan een schuldige, vloekwaardige, zondaar op grond van het heilig recht des Heeren zalig worden. Hij treedt met Zijn voorbede steeds voor bij de Vader, Hij heiligt al de gebeden van Zijn volk op het gouden reukaltaar dat voor God is. Hij is de Roos- van Saron, Die een allerheerlijkste geur verspreidt en al Zijn kinderen bedient uit het vrije van Zijn welbehagen. Christus is ook de Lelie der dalen. De lelie is een beeld van reinheid en heiligheid. Hoe smetteloos wit is de lelie! Christus is een Lelie, ja. Hij is de Lelie der dalen. Hij is de Reine en de Heilige Die nooit enige zonde heeft gekend noch gedaan.

De lelie was in vroeger eeuwen een geliefd embleem in de wapenschilden van koningen en vorsten. Christus alleen kan dit embleem voeren want Hij is volkomen rein en heilig. De roos groeit in de vlakte van Saron en de lelie in de dalen. Christus is de schoonste Roos, de heerlijkste Persoon, de ware Middelaar, de Zoon van God. Christus schittert in schoonheid en pracht, er gaat een liefelijke geur van Hem uit die het hart verheugt en de ziel doet opspringen van blijdschap. Christus is de Lelie der dalen. Hij is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen. Zalig het volk dat in de praktijk van het geestelijke leven dit ervaren mag.

Gelukkig de ziel die een dienende Christus nodig heeft voor het hart. Dan wordt het beleefd:

Laat u zaligen, en: Ik zal ze vrijwillig liefhebben.

De lelie groeit niet pp de bergen, maar in de dalen. Waar is het goed voor Gods volk? In de vallei van nederigheid en kleinheid voor Gods aangezicht! Christus heeft zijn volk een voorbeeld van nederigheid en ootmoed gegeven. Dit moeten we ter harte nemen. We wonen van nature allen op de bergen van eigen eer en grootheid en na ontvangen genade zijn er nog zeer veel hoogten in ons hart. Christus zegt tot Zijn bruid: Bij mij, o bruid, van de Libanon af. We moeten met Maria steeds aan de voeten van Christus komen. Is Christus, de roos van Saron, ons dierbaar geworden? Heeft de geur die van Christus uitgaat onze ziel verkwikt? Is de Lelie der dalen ons ontdekt geworden? Wonen we in het dal van ootmoed? Het volk des Heeren mag door het geloofsoog de Roos van Saron zien en zich verlustigen in de reinheid van de Lelie der dalen, in Christus.

Ds. G. A. Zijderveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 augustus 1983

De Saambinder | 8 Pagina's

De schoonheid van Vorst Messias

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 augustus 1983

De Saambinder | 8 Pagina's