Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gave van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gave van de Heilige Geest

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

„Omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons is gegeven ". Rom. 5: 5b.

Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen. Zo heeft David van Hem gezongen, Die opgevaren is in de hoogte. Dat is Jezus Christus, Die Zijn werk op aarde volbracht heeft en de hemelen is doorgegaan. Gezeten in Zijn troon aan de rechterhand des Vaders is Hij de Bedienaar van het hemelse heiligdom en ware tabernakel. Zo is Jezus verhoogd en wordt door Gods Kerk gezien als met eer en heerlijkheid gekroond. Het nut van deze Zijn verhoging is, dat Hij door Zijn Heilige Geest in Zijn lidmaten de hemelse gaven uitgiet en hen met Zijn macht tegen alle vijanden beschut en bewaart.

Die Heilige Geest heeft Christus verworven door Zijn bloedstorting aan het kruis om zondaren zalig te maken. Dat leren ons de heilsfeiten van hemelvaart en Pinksteren, waarin de blijvende troost ligt voor Gods Kerk op aarde. Hij heerst als Koning. Dat kan de duivel wel benauwen en aanvechten, maar de vijand zal niet het laatste woord hebben. Het is een overwonnen vijand. De machtige is door Christus zijn vangst ontnomen. De apostel Paulus is daar een levend getuige van geweest. Dat zijn mede al Gods kinderen, want niemand heeft ooit vanuit zichzelf naar God gezocht of gevraagd. Het is alles uit Hem Die overgeleverd is om hunne zonden en opgewekt tot hunne rechtvaardigmaking. Daarom zullen Gods kinderen uit alle nood en dood eenmaal verlost zijn.

Ze liggen voor rekening van het gezegende Hoofd in de hemel. Hoe menigmaal is dan hun beker overvloeiende! De Heere is geen karig God. Arme wereldling die nog onbekeerd voortleeft; ziet toch eens hoe arm ge zijt zonder God en hoe rijk Gods volk is. Bij het sterven wordt het eeuwig erven. Daar mogen ze allen een gezonde hoop op hebben.

Dat ligt in Hem verklaard, Die de hoop der heerlijkheid is. Die door de Pinkstergeest het hart vervult met blijde troost en vree. Daardoor kon Paulus roemen in de verdrukkingen, wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt.

Het leven van de apostel was vol strijd en moeite. Maar hij mocht in al zijn tegenheden de Heere achteraankomen. Het lijden om het Evangelie deed hem de handen uitbreiden naar Zijn Koning om Zijn hulp te verbeiden en zich door Zijn hand te laten leiden. Zo oefende hij lijdzaamheid in al zijn verdrukkingen. Lijdzaamheid is heel wat anders dan lijdelijkheid. Dan zit men vol met dode klachten en werpt men de schuld op God. Dan is ook bij Gods volk zoveel de dood in de pot. Maar lijdzaamheid geeft ook de activiteit van het geloof aan; het is de geloofswerkzaamheid om bij God te schuilen en hoop op God te hebben. Zelfs in het hach'lijkst lot.

Maar dat geeft vertrouwen en sterkte: God zal het ook voor mij volenden. En dat is nu net de bevinding, die niemand missen kan tot zaligheid.

Eigenlijk staat er: beproefdheid. Het wijst op de beproeving van het ware geloof dat hoop en verwachting geeft in de ziel. Neen, geen ijdele of valse hoop, maar de levende hoop, die niet tot mislukken gedoemd is. Die hoop zal immers niet beschamen, omdat de liefde Gods in het hart is uitgestort door de Heilige Geest.

Dat nu is de gave van de verhoogde Christus. Zijn borgtochtelijke dood aan het kruis is de hechte grond voor deze gave. Hij.is voor de goddelozen gestorven. De apostel gaat het verder in het hoofdstuk verklaren. Voor zondaren, , voor vijanden wilde Christus Zijn bloed storten. Daarom zullen goddelozen gerechtvaardigd worden en vijanden met God verzoend. Daarom is de rechtvaardiging alleen door het geloof, dat een gave Gods is.

Petrus heeft op de Pinksterdag in Jeruzalem zijn hoorders gewezen op Christus, Die de belofte des Heiligen Geestes van de Vader ontvangen had. Zo is het Pinksterfeest een geheel enig Vervullingsfeest. Wat leeg was, werd heerlijk vervuld. Neen, dan leert Paulus hier geen herhaling van het heilsfeit, maar de vrucht daarvan in de ziel, namelijk de uitstorting van de liefde Gods. En die liefde is een gave en vrucht van de Heilige Geest.

Sommige mensen zijn zeer begaafd en blinken uit in de gaven van kunsten en wetenschappen. Het is groot als men zulke talenten ontvangen heeft. Bezaleël en Aholiab waren daardoor zeer bedreven in allerlei kuiistwerk voor de tabernakel. Zo wil de Heere nog met gaven bedelen, maar dat betekent meteen een opgave. Om de Heere te dienen en het welzijn van de naaste te zoeken. Door de zonde is er helaas meer een zoeken van eigen eer dan de eer van God. Wat is dan de zaligmakende gave van de Heilige Geest onmisbaar.

Laat ons dan bidden om die vrije genadegift. De apostel had het ook niet verdiend, maar het werd hem gegeven. Om niet, vanwege de liefde Gods. Waar heeft dat ons gebracht? Dat God liefde is, weten we allen wel. Veracht die liefde toch niet en bukt eens aan Gods voeten. Waar die liefde door de Heilige Geest gegeven is, zal deze zich openbaren in wederliefde. Door de Geest der liefde wordt alles in vuur en vlam gezet. Om God en de naaste te beminnen.. , , Om te smeken: neem Uw Heilige Geest niet van mij. Om aan de dienst des Heeren verbonden te blijven. Om dan Hem lief te hebben. Die ons éérst heeft liefgehad. Kennen we deze liefde?

Het gebed zal dan steeds zijn om de hulp en de leiding van de Heilige Geest. Om meerdere liefde en zelfverloochening. Hoe nodig, juist wanneer de liefde van velen gaat verkoelen. Maar dan zeggen de Geest en.de Bruid: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! Door de liefde van de Heilige Geest, Die gegeven is. 4

Amsterdam-Noord.

Ds. A. Snoep

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1984

De Saambinder | 8 Pagina's

De gave van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1984

De Saambinder | 8 Pagina's