Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONDERWIJS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BUNYAN, ALS OPVOEDER

(7)

Kinderzegen. Het is gauw uitgedrukt en wordt menigmaal op de lippen genomen. Is het dan niet waar? Zeer zeker. Het is naar Gods Woord, het is Gods Woord. „Gezegend zal zijn de vrucht uws buiks". Deut. 28 : 4. En naar Psalm 127 : 3 is des buiks vrucht een beloning. Maar ook deze medaille heeft een keerzijde.

Lees eens Gen. 26 : 35. „En deze waren voor Izak en Rebekka een bitterheid des geestes." Dat vele ouders verdriet van hun kinderen beleven is maar al te veel werkelijkheid. Ook van hun volwassen kinderen. De oorzaak is ons wel bekend: de gevolgen van onze diepe val in Adam. Maar dat moet persoonlijk ingeleefd worden. Dan zijn de kinderen ons niet tot een last, maar dan zijn we onszelf tot een last. Dan wordt het: „O, wee mij, dat ik zo gezondigd heb".

De ene ouder mag meer plezier beleven van zijn kinderen dan de andere. Maar de Heere straft de zonde, ook in het huwelijksleven en Hij heeft vele pijlen op Zijn boog. Zo worden vele ouders getroffen in hun kinderen. Een pijnlijke zaak. Bijbelse voorbeelden zijn er te over. Denk maar aan de hiervoor genoemde Izak en Rebekka, lees maar over de zonen van Eli. Denk aan Jacob en zijn zonen Simeon en Levie. Wat een kruis waren de zonen van David, inzonderheid Absalom, die hem naar" troon en kroon stak.

Wat we al meer onder uw aandacht brachten, willen we nogmaals beklemtonen: wij moeten beiden voor God in de schuld terecht komen; de ouders met hun kinderen, de kinderen met hun ouders. Wel ligt er een gradueel verschil. De kinderen zijn in eerste instantie verplicht hun ouders te gehoorzamen. Laten we de volgorde niet omkeren. Daar waarschuwt ook Bunyan voor. We zullen hem weer aan het woord laten.

„Waar vindt men tegenwoordig de kinderen, die, tot de volwassen leeftijd gekomen, hunne oude en afgeleefde ouders als kinderen met ontzag en liefde blijven behandelen? Ik vraag: Waar is de eer, die zij hun schuldig zijn? Wie spreekt zijn bejaarde ouders aan met al de eerbied, die hem tegenover vader en moeder betaamt? "

Laten we dit drietal vragen van Bunyan nog eens rustig lezen. Wie zal zijn hand dan niet melaats uit zijn boezem moeten halen? Veelal denken we bij het woord gehoorzaamheid aan de ouders met hun kleine kinderen. En dat is juist. Die vooral moeten leren gehoorzamen. En dat leren vereist inspanning, zowel van de ouders als van de kinderen. En als dit leren gehoorzamen in de jeugd beoefend is, dan zal de praktijk van het verdere leven zeker de vruchten openbaren. Al moeten we hiermee weer voorzichtig zijn. Ik denk nu aan moeder Monica en haar zoon Augustinus. Wat is zij hem voorgegaan. En hoe was zijn leven? Hier moeten we zeggen, alles op Gods tijd. Ook die goddeloze Augustinus is op Gods tijd tot inkeer gekomen, niet om, maar wel op het gebed van zijn godvrezende moeder. Niet vergeten: wat de mens zaait zal hij oogsten. Neen, een ideale wereld zullen we nooit krijgen, een ideaal gezin bestaat niet.

De oude rijm (Datheen) bezingt dit leven: „als 'zij door dit jammerdal gaan..." Maar de eis, het gebod blijft: „Eer uw vader en uw moeder". Dat gebod is niet alleen voor kleine kin­ deren. Het geldt ook de volwassenen. Ook zij moeten hun ouders alle eer, liefde en trouw bewijzen. Zij moeten zich de goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpen. En inzonderheid moeten de volwassen kinderen met de zwakheid en gebreken van hun ouders geduld hebben.

Bij de kleintjes ligt dat anders. Die zien vader en moeder meer als "heilig". Wat pochen ze graag tegenover vriendjes envriendinnetjes op "hun" vader en op "hun" moeder. Die weten het en die kunnen alles. De rijpere jeugd gaat vader en moeder anders bezien. Dan zullen vader en moeder ook wel eens moeten spreken over hun zwakheden en gebreken. Dan zullen ze hun onvolkomenheid, hun zondigheid ook wel eens ter sprake brengen. Zo moeten de kinderen begrip gaan krijgen voor het zondebegrip in het algemeen. Dan zullen ouders en kinderen samen moeten gaan optrekken. Dan moeten de kinderen gaan beseffen dat ze, ondanks de gebreken, hun ouders moeten gehoorzamen, omdat „het Gode belieft, ons door hun hand te regeren". (Catechismus, zondag 39.)

Waarom dit alles zo uitvoerig beschreven? Zou er geen oorzaak zijn? Als Bunyan hierover klaagt, zou het dan nu zoveel beter zijn? Wij, die leven in de tijd van democratiseren en emanciperen. Alle grenzen moeten verdwijnen. Bunyan signaleert in zijn tijd reeds dezelfde symptonen van gezagsondermijning. Laten we nog eens naar hem luisteren:

„Is het niet tegenwoordig iets gewoons, dat ouders door hunne kinderen als dienstbaren behandejd worden? Dat ouders onderdanig en de kinderen oppermachtig zijn? Dat ouders vernederd en de kinderen heesers worden? " Opnieuw een drietal vragen van Bunyan, die we actueel kunnen noemen. Laat Bunyan ons ook hieromtrent ons gezeggen. De Heere schenke ons - als ouders - om ons bewust te mogen zijn van ons ouderschap. En- Hij geve de volwassen kinderen om zich bewust te mogen zijn van hun kindschap. De zonde van ongehoorzaamheid staat niet op zichzelf Bunyan zegt ervan: „Zulke kinderen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, onheilig". Het is hard dit te moeten constateren. Het mocht ons uitdrijven tot die God die ons en onze kinderen, door de kracht van Zijn Geest kan maken tot lieftiebbers van Hem en van onze naasten.

R.

J.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 1984

De Saambinder | 8 Pagina's

ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 1984

De Saambinder | 8 Pagina's