Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verwachting van een duizendjarig vrederijk, door dr. J. van Genderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verwachting van een duizendjarig vrederijk, door dr. J. van Genderen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit boekje van 68 bladzijden is uitgegeven in de serie Pasmunt.

Onder het duizendjarig vrederijk wordt verstaan de opvatting dat op grond van Openb. 20: 1-6 Christus vóór de oordeelsdag duizend jaar op de aarde komt om een vrederijk te stichten. Het middelpunt zal dan Jeruzalem zijn en ook het gehele Joodse volk zal dan tot bekering komen.

De hoogleraar van Apeldoorn schrijft dat de Chr. Geref. Kerken in 1933 uitspraak gedaan hebben over deze leer van het Chiliasme, die door de predikant A. M. Berkhoff te Sneek werd gepreekt en verbreid. De uitspraak was: Er is geen schriftuurlijke grond voor de leer ener lichamelijke opstanding der gelovigen vóór de algemene opstanding, noch van een regering der heiligen op aarde gedurende duizend jaren, noch ook voor een periodieke aardsgetinte Christocratie. Er zijn kerken die al sinds de Reformatie een veroordeling der chiliastische opvattingen in hun belijdenis hebben staan. Ds. Berkhoff werd verboden zijn privé-gevoelen omtrent het duizendjarig rijk en omtrent de leer van tweeërlei opstanding in woord en geschrift te verbreiden als de leer der Heilige Schrift.

Bij het chiliasme kennen we, aldus Van Genderen, onderscheid tussen een gematigd of mild chiliasme en het streng of grove chiliasme. Vader Wilhelmus a Brakel is een gematigd of kerkelijk chiliast, wanneer hij schrijft dat het volk Israël tot bekering zal komen en dat er ook een bloeitijd zal komen voor de kerk en een periode van vrede en welvaart op aarde. Maar a Brakel verwerpt de opvatting dat Christus zal wederkomen, voordat dit rijk van vrede en heil een aanvang neemt. Brakel gelooft niet, dat Christus vanaf het begin van het duizendjarig rijk zichtbaar op aarde zal regeren.

Wat betreft de kerk van de eerste eeuwen is er geen grond voor de veronderstelling dat deze overhelde naar het chiliasme. Theologen als. Orgines, Eusebius en vooral Augustinus hebben het chiliasme bestreden. Later hebben ook de lutherse Augsburgse Confessie de Anglicaanse Kerk en de Gereformeerden in Zwitserland op ondubbelzinnige wijze neen tegen het „duizendjarig rijk " gezegd (blz . 19). De bezwaren waren steeds dat het een te aardse voorstelling is en het is niet van Joodse smetten vrij.

Dc herleving van het chiliasme treft men in de kringen van het Reveil. Abraham Capadose (1795-1874) die weer verder ging dan Isaac da Cosla, geloofde dat bij liet herstel van het Joodse volk in het beloofde land ook de tempel zou worden herbouwd. Voorts leefde het chiliasme weer op bij diverse sekten en groepen die hun wortels hebben in het engelse en amerikaanse chiliasme van de 19e eeuw, zoals bij het zevende-dagsadventisme en het darbisme en vooral tegenwoordig weer in de boeken van Hal Lindsey, die de schijn wekt, dat hij veel te onthullen heeft voor de toekomst. Hij beweert zelfs dal Christus ongeveer 40 jaar na 14 mei 1948 zal komen (14 mei is de dag van de stichting van de staat Israël).

Wat hel volk Israël betreft, er zijn gereformeerde theologen, die voor de toekomst vooral een bloeitijd voor de kerk en de bekering van het volk Israël, maar ook wel stoffelijke zegeningen verwachten (partieel chiliasme). Terwijl we bij de reformatoren als Luther en Calvijn nauwelijks iets vinden van een verwachting van een bloeitijd voor de kerk in de eindtijd, wordt daar na het jaar 1600 er meer en meer op gehoopt. Allereerst hebben we te denken aan het protestantisme in Engeland en in Schotland (39). Dr. van Genderen noemt de puriteinse theoloog John Owen. De toekomst van Israël is voor Owen een geheimenis dat in God verborgen is. Wel zal dit volk eenmaal in Christus gaan geloven. Ook de presbyteriaan Samuël Rutherford dacht wel aan een goedgunstige en rijke schenking van liefde en genade voor de kerken van Christus. Maar dan geen zichtbaar koninkrijk op aarde, zoals de chiliasten dat zich voorstelden. En wat betreft de Nadere Reformatie in Nederland, theologen als Jacobus Koelman en Herman Witsius denken ook dat een algemene bekering van Israël te verwachten is, niet van allen hoofd voor hoofd, maar wel van "het lichaam van het gehele volk en de twaalf stammen". Wanneer deze tijd zal zijn, er blijft over, dat die tijd in het geloof verwacht moet worden en dat er in onze gebeden om gesmeekt moet worden. De uitkomst zal de beste uitlegger zijn van deze duistere profetie. Ook a Brakel verwacht een goede toekomst voor de Joden. En grote menigte van allerlei volken zal uit de mond van de Joden het evangelie horen en door hen bekeerd worden. De gelovigen uit de Joden en uit de heidenen zullen één kerk zijn, maar a Brakel verwacht geen politieke regering van de Joden over andere volken (43). En Voetius wil niet weten van een aards vrederijk en evenmin een herstel van Israël en een herbouw van de tempel. Wel dat er een massale toebrenging van het Joodse volk tot de Beloofde aan de vaderen zal zijn.

In de laatste twee hoofdstukken van dit boekje wijst Dr. van Genderen het chiliasme - het duizendjarig vrederijk op aarde - af. Er kan niet van één chiliastische verwachting gesproken worden. Het beroep dat op de Bijbel wordt gedaan voor een duizendjarig vrederijk op aarde als van Jesaja 2 en Jesaja 11 is onjuist. In deze teksten gaat het over de heerlijkheid die bij de voleinding hoort, over de nieuwe hemel en aarde die er eenmaal zal zijn na Christus komst en oordeel op de wolken. En in Rom. 11 : 2 6 staat niet: en daarna, maar wel: en aldus. Het gaat om het behoud van Israël in heel de tijd van de nieuw-testamentische bedeling. Het volk van Israël wordt niet achter gesteld bij de volken van de wereld, waaruit er velen tot het geloof in Christus komen. En we hebben hier niet te denken aan bekering van Israël tegen de tijd van de wederkomst van Christus (52) Er is in de Bijbel geen sprake van een verdubbeling van de wederkomst van Christus en van de opstanding der doden. Het is niet zo dal bij de eerste wederkomst van Christus de gelovigen zullen opstaan en bij een latere komst de anderen. En ook komt Christus niet eerst duizend jaar op de aarde om als koning in Jeruzalem te regeren. Christus Die nu aan de Rechterhand van de Vader zit, zal wederkomen om de levenden en de doden te oordelen. En dan staat er in Lukas 18 : 8 : Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde.

Van Genderen eindigt zijn boekje met de woorden: In allerlei vormen en variaties komt een verwachting van een duizendjarig vrederijk op aarde voor die twijfelachtig is te noemen. Maar door het geloof kunnen we er zeker van zijn, dat het rijk van de eeuwige vrede op Gods tijd komt.

Gaarne onderstreep ook ik deze woorden, alsmede dat ik gaarne wil instemmen met de inhoud van dit boekje. Het moge dienstbaar zijn, dat wij Bijbels mogen blijven denken over het ware vrederijk van Christus, en dat we er voor bewaard worden ons te wiegen op romantische gevoelens die met de nuchterheid en de redelijkheid van het geloof niets van doen hebben.

Dr. J. van Genderen: De verwachting van een duizendjarig vrederijk. Prijs ƒ 11,90. Uitgave: J. H. Kok B.V. Kampen. Postbus 130, 8260 AC. Tel. 05202-13545.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 1984

De Saambinder | 8 Pagina's

De verwachting van een duizendjarig vrederijk, door dr. J. van Genderen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 1984

De Saambinder | 8 Pagina's