Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KORT VERSLAG afscheidsdienst Ds. J. Driessen te Slikkerveer.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KORT VERSLAG afscheidsdienst Ds. J. Driessen te Slikkerveer.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na een verblijf van bijna 3 jaar nam Ds. J. Driessen op 23 april jl. afscheid van de gemeente Slikkerveer wegens vertrek naar Zuid-Afrika om in Bophuthatswana als zendingspredikant werkzaam te zijn.
De tekst van de afscheidspredikatie was Hebreen 13 : 20 en 21:
"De God nu des vredes, Die de grote Herder der schapen door het bloed des eeuwigen testaments uit de doden heeft wedergebracht, namelijk onze Heere Jezus Christus, Die volmake u in alle goed werk, opdat gij Zijn wil moogt doen; werkende in u hetgeen voor Hem welbehagelijk is door Jezus Christus, Denwelke zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen."
Het thema luidde: Een rijke zegenbede voor de gemeente des Heeren.
De volgende punten werden nader verklaard. In de eerste plaats is deze zegenbede tot de God des vredes; ten tweede begeert zij de bediening van de Heilige Geest en ten derde zoekt zij de verheerlijking van Christus.
De apostel Paulus heeft de jodenchristenen steeds gewezen op het werk van de grote Hogepriester, de Heere Jezus Christus. In de oudtestamentische eredienst wees het bloed van stieren en bokken naar het zoenbloed van Christus. Zwaar heeft de Zaligmaker geleden om de losprijs voor al Zijn volk te verwerven.
Het zoenbloed van Christus heeft eeuwigblijvende waarde. In Zijn volbracht werk ligt een heerlijke troost voor de ware gemeente des Heeren.
Paulus bemoedigt de Hebreen door hen te verwijzen naar de God des vredes als de Bron, waaruit zij kracht kunnen putten. Het is een groot wonder, dat de Heere een God des vredes wil zijn voor rebellen. Alleen door het oprechte geloof is het mogelijk dat zij weer vrede met God verkrijgen. Ds. Driessen benadrukte de noodzaak van de persoonlijke kennis van de God des vredes. Gods kinderen hebben geleerd, dat zij van nature in oórlog met God leven en zijn daarom met smeking en geween tot Hem gevoerd. De Heere wil tot dezulken van vrede spreken om Christus' wil. Christus is de grote Herder der schapen, Die vrij is in het geven en nemen van zijn onderherders. Hij kent de noden van Zijn schapen. Daarom zoekt uw toevlucht bij Hem, zowel met uw persoonlijke noden als met de nood van de ledige kansel, zo dringt Ds. Driessen aan.
Maar ook begeert de gemeente des Heeren de bediening van de Heilige Geest.De gelovige Hebreen waren, hoewel wedergeboren, nog onvolmaakt. Daarom wenst Paulus hen in zijn zegenbede de volmaking in alle goed werk toe.
Gods kinderen zijn hierin zo geheel afhankelijk van de werking van Gods Geest. Die Geest maakt plaats voor de heilsweldaden van Christus. Opwas in het geestelijke leven is zo, nodig.
Ds. Driessen wenste de gemeente die opwas toe. Het is nodig Christus te kennen en de kracht van Zijn opstanding.
Paulus zegt vervolgens dat Gods wil gedaan moet worden. Van nature is onze wil verkeerd en vijandig tegen God. De Geest leert ons onze eigen wil verzaken en naar Gods wil te vragen.
Ook dienen we Gode welbehagelijk te zijn.
Maar uit en van onszelf zijn we met zonden bezoedeld en gans onrein. Als we hieraan ontdekt worden door de Heilige Geest dan krijgen we een mishagen aan onszelf en gaan we vragen om kracht om toch welbehagelijk voor God te mogen wandelen.
Tenslotte spreekt Paulus van de verheerlijking van Christus. Het ging de apostel om de eer en de verheerlijking, die Christus toekomt. Dan was het ook mijn begeerte, al was het met veel gebrek, om die Naam in uw midden te verkondigen, aldus Ds. Driessen. De Heere heeft Zich niet onbetuigd gelaten en mijn bediening is door Gods genade niet ongezegend gebleven.
Maar als wij de Heere Jezus niet liefhebben, dan worden wij vervloekt, zoals de Schrift spreekt.
Daarom wees de gescheidende predikant de gemeente voor de laatste maal op de Zaligmaker, Wiens bloed reinigt van alle zonden. De jeugd van de gemeente alsook de ouderen werden ernstig vermaand om hun behoud in Hem te zoeken en Gods volk werd opgewekt veel te schuilen bij de God des vredes en de grote Herder der schapen.
In zijn toespraken dankte Ds. Driessen de gemeente voor de ontvangen liefde. Ook de catechisanten werden dankgezegd voor de 'ondervonden vriendschap. Ds. hoopte dat de gegeven lessen tot zegen mochten zijn geweest.
De kerkeraad werd op bemoedigende wijze toegesproken en sterkte in de komende vakante periode toegewenst. Woorden van dank werden gesproken voor de broederlijke wijze, waarop met elkander is omgegaan. Ook wenste Ds. Driessen een spoedige vervulling van de predikantsvakature toe. Verder sprak hij woorden van dank en afscheid tot het kostersechtpaar, de organisten, de besturen van de vereniging, de predikanten en verdere ambtsdragers uit de classis, de burgemeesters van Ridderkerk en Moerkapelle, vertegenwoordigers van de scholen, afgevaardigden van de plaatselijke kerken en alle vrienden en bekenden van buiten de gemeente.
Ds. B. Reinders van Hardinxveld-Giessendam sprak daarna namens de classis Ridderkerk en de Part. Synode Zuid-West alsook als consulent van de gemeente Slikkerveer.
Hij wenste Ds. Driessen en zijn gezin de sterkte en de zegen des Heeren toe in hun zendingsopdracht en hij hoopte dat hun arbeid aldaar rijk gezegend zou mogen worden.
Namens de gemeente richtte oud. G.M. Eikelboom enkele woorden tot de scheidende predikant. Hij dankte Ds. Driessen en zijn vrouw hartelijk voor al het werk, dat zij met liefde en volle overgave in de gemeente hebben verricht, al is het verblijf maar kort geweest. Maar ook hierin moest het "Uw wil geschiede" worden geleerd.
De gemeente werd door hem opgewekt in de komende vakante tijd trouw mee te leven en ook een gedurig gebed tot God op te zenden of het Hem mocht behagen een nieuwe predikant te schenken.
Tenslotte verzocht hij de gemeente Ds. Driessen staande toe te zingen Ps. 121 : 4.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juni 1985

De Saambinder | 8 Pagina's

KORT VERSLAG afscheidsdienst Ds. J. Driessen te Slikkerveer.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juni 1985

De Saambinder | 8 Pagina's