Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sions lijdende Borg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sions lijdende Borg

Zondag 15b.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De onderwijzer vraagt in vraag 38: "Waarom heeft Hij onder de rechter Pontius Pilatus geleden?" Pontius Pilatus was geen Jood, maar een heiden. Volgens zijn eigen getuigenis was hij blij geen Jood te zijn. De naam van deze Romeinse stadhouder leert ons, dat Israel zijn onafhankelijkheid verloren had. Israëls dynastie lag i n het stof, het was niet anders dan een klein onderdeeltje van het Romeinse rijk. De Romeinen werden door de Joden fel gehaat.
Maar de haat tegen Jezus van Nazareth was groter. Derhalve was de zonde van de Joden groter dan de zonde van de Romeinen. De Heere Jezus zegt tegen Pilatus: "Die Mij aan u heeft overgeleverd heeft groter zonde".
De Joden leverden hun Messias uit aan hun grootste vijanden. Hij Die van boven kwam, leed onder Pontius Pilatus. Voorwaar een bewijs van de allerdiepste vernedering die de Borg onderging. Hij, die het recht liefheeft, leed onder de rechtsschender Pilatus.
Dat de Heere Jezus onder de Romein Pontius Pilatus leed, heeft meer dan één betekenis. Hier wordt een tip opgelicht van de sluier van Gods eeuwige raad. God wilde dat Zijn Zoon voorde wereldlijke rechter zou staan. Christus moest in het openbaar veroordeeld worden.
De wereld moet het weten wat te Gabbatha is gebeurd. Door het onrecht van de stadhouder liep Gods recht.
De Heere is volmaakt, Hij is rechtvaardig, Zijn oordeel rust op de allerbeste wetten. Christus werd aangemerkt als schuldig te zijn in Gods gericht. Had Hij Zich niet verbonden de schuld van Zijn volk te betalen? De tijd was nu gekomen dat Hij moest boeten in Zijn menselijke natuur voor de schuld der Zijnen. Hetgeen Hij niet geroofd had, moest Hij alsdan wedergeven. In het gericht Gods stond de Borg schuldig, maar onder de wereldlijke rechter is Hij onschuldig ter dood veroordeeld.
Judas heeft het in wanhoop uitgeroepen: "Ik heb verraden onschuldig bloed". Ook Pilatus heeft het vele malen gezegd dat hij geen schuld in deze Mens vond. Bovendien is de stadhouder ook nog door zijn vrouw gewaarschuwd met de woorden: "Heb toch niet te doen met die Rechtvaardige; want ik heb heden veel ge- leden in de droom om Zijnentwil".
Het water kon de bezoedelde handen van Pilatus niet rein maken. Zelfs een van de twee moordenaars was overtuigd van de onschuld van het Godslam. Hij zegt tegen zijn makker in het kwaad: "Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan".
Ten overvloede zij nog gemeld dat de Romeinse hoofdman bij het sterven van Christus uitriep: "Waarlijk, Deze was Gods Zoon".
Onschuldig was Hij Die geen zonde gekend noch gedaan heeft. Het strenge oordeel Gods ging over Hem omdat Hij daar stond als de lijdende en betalende Borg.
Christus is met de misdadigers gerekend. Wat is een misdadiger? Een misdadiger is iemand die van het kwaaddoen zijn beroep maakt. Wij zijn misdadigers, de boosheid hangt ons altijd aan. Misdadigers behoren in de gevangenis thuis. Denk in dit verband maar aan Bar-Abbas. Deze was om zeker oproer dat in de stad geschied was, en om een doodslag in de gevangenis geworpen. De executie kon elk ogenblik plaatsvinden. .

Hoort de zoon van Abbas daar geen voetstappen in de cellengang? Hoort hij de sleutelbos v van de cipier niet rammelen? Inderdaad; de deur van zijn cel gaat open. En wat hoort hij nu tot zijn grote verbazing uit de mond van de cipier? Hij hoort dat hij vrijuit kan gaan. Een Ander zal er in zijn plaats sterven, namelijk Jezus van Nazareth.
Een van de godgeleerden zegt: "We weten niet of dit ook tot een eeuwige zegen voor Bar-Abbas is geweest, maar we weten wel dat hij er niet te slecht voor was". Straks zal het strenge oordeel Gods over ons gaan, tenzij dan dat de Heere het verhoedt.
Dat oordeel, die scheiding zal vreselijk zijn.
God zal Zijn beeld terugeisen. Dat beeld zijn we verloren door de zonde. We zijn de oorspronkelijke gerechtigheid kwijt. O, vliedt de toekomende toorn, voordat het gericht zich zet en de boeken geopend zullen worden. Hoe gelukkig was David dat hij zeggen kon: "Maar ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken".

In vraag 39 van Zondag 15 wordt gevraagd: "Heeft dat iets meer in, dat Hij gekruisigd is geweest, dan of Hij met een andere dood gei, storven was?" Sommigen zeggen dat dit geen bijzondere betekenis heeft. Er zijn immers zo veel manieren om een mens ter dood te brengen? Zij, die beweren, dat Jezus evengoed onthoofd als gekruisigd had kunnen worden, hebben geen oog voor Gods eeuwige raad. We lezen in Handelingen 4 : 28: "Om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had, dat geschieden zou",
Zou er iets met de Borg gebeurd zijn dat God niet bepaald had?
De kruisdood was een smadelijke dood. De bedoeling was om de kruiseling te schandaliseren en hem te verheffen tot een schouwspel. De Filistijnen hebben de lichamen van Saul en zijn zonen gehecht aan de muur te Beth-San.
De inwoners van Jabcs in Giléad hebben deze smaad uitgewist.
Christus is een smaad van mensen geworden en veracht van hel volk. DoorZijn kruisdood droeg Hij de smaad en schande van Zijn volk.
Zonden en schandcn heeft Hij uit genade van ons weggedaan.
De kruisdood was ook een smartelijke dood.
Urenlang hing zulk een ongelukkige in de brandende oosterse zon. Zijn handen en voeten waren doorgraven, terwijl er geen ander vooruitzicht was, dan duizend doden te sterven.
O, is er een smart gelijk Zijn smart?
Jesaja roept in grote verwondering uit: "Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen".
Het maakt zeker verschil welke dood Christus is gestorven. De dood des kruises is van God vervloekt. De Borg en Zaligmaker worstelde en zwoegde om Zijn Sulamith voor eeuwig van de vloek te bevrijden. Van ons inkomen in de wereld aan, rust op ons de toorn Gods en de vloek Gods. Wij zijn niet gebleven in hetgeen geschreven is in het bock der wet om dat te doen.
Wat is nu zo nodig? Dat we onze vloekwaardigheid leren kennen. Wc kunnen wel zeggen dat Ch ristus voor ons gestorven is, maar dat we dan ook zullen weten, dat we liggen onder toorn en vloek.
We lezen in het antwoord op vraag 39: "Want daardoor ben ik zeker, dat Hij de vervloeking, die op mij lag, o p Zich geladen heeft".
Weten wij het ook zeker? Ach, velen gaan er aan voorbij. Nooit zal de mens zichzelf kennen, tenzij de bliksem van Gods Geest ons duistere hart verlicht. Dat is u en mij nodig.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 juli 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

Sions lijdende Borg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 juli 1986

De Saambinder | 8 Pagina's