Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE UITSTRALING VAN DE SCHRIFTGEBONDEN OPVOEDING IN DE LEVENSSTIJL (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE UITSTRALING VAN DE SCHRIFTGEBONDEN OPVOEDING IN DE LEVENSSTIJL (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kleding
Waarin kan zich al of niet een christelijke levensstijl onder onze jongeren openbaren?
Wanneer we enkele concrete zaken aan de orde stellen, noemen we in de eerste plaats de kleding, met name die van de meisjes. Wat de huidige mode op dit terrein ontwerpt is in het licht van Gods Woord grotendeels onaanvaardbaar. Degenen die de mode voorschrijven kennen geen religieuze normen en houden in het algemeen geen rekening met het schaamtegevoel en andere zedelijke waarden.
Ze rekenen met produktie en omzet; ze speculeren veelal op vleselijke gevoelens en gaan uit van wereldse maatstaven. Vandaar dat deze modekleding vaak een uitdagend en agressief karakter heeft, die onreine gedachten en lusten kan oproepen. Daarom mogen onze meisjes, die naar de Schrift behoren te leven, deze mode niet volgen.
Daar staat tegenover dat eerbare, eenvoudige maar toch smaakvolle kleding een getuigenis is. Het huwelijksformulier spreekt over een "wandelen in alle zedigheid en eerbaarheid, zonder wereldlijke pracht, opdat ge anderen een goed voorbeeld der zedigheid moogt geven".
Dit dragen van eerbare kleding geldt evengoed voor jongens als voor meisjes. Kleding heeft duidelijk te maken met de geaardheid van de mens; ze geeft iets weer van het innerlijk van de persoon die de kleding draagt.
De benauwende tijd waarin wij leven wordt steeds meer doortrokken door een geest van revolutie die de gevestigde orde wil omkeren. Ze staat in het teken van de emancipatie van de vrouw. Men accepteert niet meer de plaats die God de vrouw in het huwelijk heeft toegewezen; men tracht op alle terreinen de verschillen tussen man en vrouw zoveel mogelijk uit te wissen. Dit moet ook tot uitdrukking komen in de kleding. Daarom zien we steeds meer, helaas ook onder onze meisjes, dat vrouwen en meisjes een lange broek dragen. Dit is duidelijk in strijd met de scheppingsorde.

Scheppingsorde en kleding
Het is in de schepping de wil van God geweest dat er een onderscheid zou zijn tussen de geslachten; dit onderscheid moest mede openbaar komen in de kleding. Wij mogen dat onderscheid tussen man en vrouw, dat God in de schepping gelegd heeft, in de kleding niet opheffen. In Deuteronomium 22 vers 5 gebiedt de Heere: "Het kleed van een man zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken, want al wie zulks doet is de Heere uw God een gruwel". Deze tekst is niet alleen een burgerlijke wet, die uitsluitend gold voor het volk van Israël. Ze heeft haar wortels in de scheppingsorde; daarom geldt ze voor alle volken en tijden en heeft ze te maken met onze totale levensstijl en levenshouding.
Met dit gebod wilde de Heere ook kenbaar maken dat Israël anders moest zijn dan de heidenen die rondom en temidden van hen woonden. Bij de afgodentempels vonden immers vaak verkleedpartijen plaats; beide geslachten vermengden zich, waardoor de ontucht welig tierde.
Het moet ons opvallen hoe zwaar de Heere de zonde van de verwisseling van de kleding aanrekent. Uitdrukkelijk wordt immers vermeld dat de overtreder van dit gebod voor de Heere een gruwel is. Nu voert men wel aan dat de pantalon voor meisjes en vrouwen geen mannenkleding is. Het is echter zonder meer duidelijk dat ze er een getrouwe nabootsing van is.
De vrouw die de pantalon tot algemeen kledingstuk maakt, komt niet alleen in strijd met Gods gebod, maar ook met het algemeen menselijk gevoel en de eerbaarheid. Calvijn geeft op het gebod van God in Deuteronomium 22 vers 5 het volgende commentaar, dat niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is; "Deze verordening beveelt de eerbaarheid in het algemeen, waar God het gevaar wil voorkomen, dat de vrouw de moed zal grijpen om haar zedigheid uit te schudden, of de man tot een wekelijkheid zich begeven die zijn natuur onwaardig is. Hoe men gekleed is, is op zichzelf niet een zaak van zo groot gewicht. Maar dewijl het schandelijk is dat de mannen verwijfd worden, evenals het schandelijk is, dat de vrouw haar kracht zoekt in mannelijke kleding en gedragingen, daarom wordt hier een ingetogen en eerbare wandel voorgeschreven."
Steeds meer van onze meisjes komen op het terrein van de eerbare kleding alleen te staan.
Dit komt omdat er onder hen die zich christenen noemen zoveel vervlakking en verwatering wordt waargenomen. Wat zou het voor onze meisjes een morele steun zijn wanneer in al onze gezinnen eenzelfde gedragslijn gevolgd werd, die overeenkomstig Gods Woord is. Het is vaak de schuld van ons als ouders, van de christelijke gemeenschap in haar geheel, dat onze kinderen alleen staan. Dit is erger dan dat de wereld hen alleen laat staan.
De laatste jaren komt steeds meer de broekrok in zwang, in rijk gevarieerde uitvoering.
Soms is ze nauwelijks van een rok te onderscheiden ; het komt echter ook voor dat ze sterkere associaties oproept met een broek dan met een rok. Het is beter het onderscheid tussen broek en rok zuiver te houden dan gebruik te maken van het alternatief van de broekrok.
Ze werkt zo gemakkelijk grensoverschrijdend, zodat men bv. op scholen genoodzaakt is ze af te wijzen óf ze toe te staan onder subjectieve voorwaarden.

Andere symptomen
De symptomen van wereldgelijkvormigheid zijn niet alleen in de kleding waar te nemen, maar ook in het gebruik van cosmetica om zich op te maken.
Ons lichaam is geschapen als een tempel van de Heilige Geest.
We mogen daarom met ons leven en lichaam niet doen wat we zelf willen. In een tempel wordt de Heere gediend, wordt aan God geofferd. We mogen ons lichaam niet verachten of verwaarlozen, wat tegenwoordig helaas door zovelen gebeurt. We denken in dit verband aan degenen die verslaafd zijn aan drugs of aan overmatig gebruik van alcohol en andere genotmiddelen. Anderzijds mogen we ons lichaam ook niet overschatten, optooien en beschilderen. Paulu's zegt: "Verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden".
Jonge mensen beïnvloeden elkaar onmiskenbaar. Het is daarom voor het behoud van de identiteit van belang dat het bestuur van een reformatorische school van de leerlingen eist, dat ze de lessen bijwonen op een wijze die overeenkomstig is met een reformatorische levensstijl. Dit betekent ondermeer dat ze verantwoord gekapt en gekleed zijn.
Daarnaast behoort echter ook het gedrag binnen en buiten de school overeen te stemmen met de geest van de school. Helaas is een algemeen gehoorde klacht dat er altijd leerlingen zijn die zich in het openbaar of door de school georganiseerd vervoer zo gedragen, dat men niet zou vermoeden dat zij op weg zijn naar een reformatorische school of dat ze die dag reformatorisch onderwijs hebben ontvangen.
Wat wordt er toch een geestelijke schade aangericht door deze leerlingen, wanneer hun taalgebruik en gedrag in bus of trein ergernis en irritaties oproepen bij medepassagiers. Heel gemakkelijk worden de parallellen getrokken met voetbalsupporters, van wie men nogal eens verneemt dat ze wegens wangedrag en vandalisme in treinen veroordeeld worden.
Het commentaar van medepassagiers op dit gedrag, in het bijzonder wanneer ze niets moeten hebben van die "fijnen, voor wie de gewone school niet zwaar genoeg is", is van dien aard dat Gods Naam wordt gelasterd. Het gedrag van deze jongeren is tot grote schade van ons reformatorisch volksdeel. Laten wij als ouders een open oog hebben voor deze gevaren en onze kinderen hierop wijzen. Wat blijkt telkens in en buiten de school dat de dwaasheid in het hart van de jongen gebonden is. De bron waaruit de zonde opwelt kan niet gestopt worden door reformatorisch onderwijs.
In dit verband mogen we persoonlijk echter ook gewag maken van positieve ervaringen.
Onze leerlingen hebben elk jaar een werkweek, waarin zij allerlei instellingen en bedrijven bezoeken. Het komt regelmatig voor dat chauffeurs en ontvangende instanties in deze week opmerken dat de klassen zo rustig zijn en dat ze zich in vergelijking met andere scholen onderscheiden door hun beschaafd gedrag. Dit verblijdt ons en overtuigt er ons van dat een reformatorische opvoeding onder de zegen des Heeren remmend en regulerend kan werken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 oktober 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

DE UITSTRALING VAN DE SCHRIFTGEBONDEN OPVOEDING IN DE LEVENSSTIJL (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 oktober 1986

De Saambinder | 8 Pagina's