Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAN DE HEILIGE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK Zondag 21 (vervolg)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAN DE HEILIGE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK Zondag 21 (vervolg)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Zoon van God vergadert dus Zijn Kerk. Hij doet dat door Zijn Geest en Woord in enigheid des waren geloofs. Hoelang vergadert Christus Zijn Kerk? We lezen, dat Hij dat doet van het begin der wereld tot aan het einde der wereld.
We geloven, dat Adam en Eva de eerste leden waren van de strijdende kerk; terwijl Abel het eerste lid was van de triumferende Kerk.
De Zoon van God vergaderde Zijn gemeente ook onder het oude verbond. Hij riep Abram uit Ur der Chaldeën. Hij vond Jakob in een huilende wildernis en haalde David van achter de schapen.
Toen Hij op aarde was, riep Hij Levi van uit het tolhuis en schoot Hij Zacheüs uit de wilde vijgeboom.
Onder het nieuwe verbond werden op één dag drieduizend mensen verslagen in het hart. Een blazende en dreigende Saulus van Tarsen werd op de weg naar Damaskus geveld. Nog vergadert de Zoon van God Zijn Kerk. Zijn werk gaat door ook in de schaarse tijden.
Wat is het doel van dit kerkvergaderend werk van Christus?
In het slot van vraag 54 lezen wij: "En dat ik daarvan een levend lidmaat ben, en eeuwig zal blijven".
Dit antwoord is niet anders dan een aflegging van de ware geloofsbelijdenis.
Door het doen van openbare belijdenis worden we belijdend lid. En door wedergeboorte worden we een levend lid. Een levend lid is nog geen bewust lid van de Kerk van Christus.
De door Gods Geest levend gemaakte ziel gaat zijn doodstaat inleven. Ze ervaren dat in hen de dood woelt en werkt. Nodig is het getuigenis van Gods Geest in onze harten dat we kinderen Gods zijn.
In vraag 55 wordt gevraagd: "Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligenDoor de zonde is er een scheiding gekomen tussen God en de mens. Adam en Eva stierven aanstonds de geestelijke dood nadat ze gegeten hadden van de verboden vrucht. De scheiding van God heeft tot gevolg dat we ook als mensen van elkaar gescheiden zijn. De van God losgeslagen mens is, zolang als de wereld bestaat, bezig de eenheid kunstmatig te herstellen. De Heere wilde dat de mensen de aarde zouden vervullen. Maar de mensen zeiden: "Kom aan, laat ons voor ons een stad bouwen, en een toren, welks opperste in de hemel zij, en laat ons een naam voor ons maken, opdat wij niet misschien over de ganse aarde verstrooid worden".
In de dagen waarin we nu leven worden er ook torens gebouwd. Maar tegenover het: "Kom aan" van mensen staat het "Kom aan" van God. In Genesis 1 1 : 7 lezen we dat de Heere zegt: "Kom aan, laat Ons nedervaren, en laat Ons hun spraak aldaar verwarren, opdat een iegelijk de spraak zijns naasten niet hore". Er kan alleen gemeenschap der heiligen zijn op grond van de verdienste van Christus. Maar zijn er dan heiligen? De Christelijke Kerk is heilig omdat Christus heilig is.
Paulus spreekt de gemeente van Korinthe aan met geheiligden in Christus Jezus. Verder spreekt hij van de geroepen heiligen die te Rome zijn en de heiligen die te Efeze zijn en gelovigen in Christus Jezus. De heiligen hebben gemeenschap te oefenen. Er kan echter nooit gemeenschap onderling zijn als er geen gemeenschap met Christus is. Er heerst ten aanzien van de gemeenschap der heiligen groot misverstand.
Er is wijsheid voor nodig om dit artikel van ons apostolicum te verklaren. Maar er is ook wijsheid nodig om de gemeenschap der heiligen te beoefenen.
Er is een tijd geweest dat de zuivere prediking van Gods Woord bijna niet meer werd gehoord.
In de dagen der Afscheiding werd de Kerk vervolgd. De kerk vervolgde de Kerk. Vele ware vromen kwamen toen in gezelschappen bijeen. Zij hadden als levende lidmaten aan de Heere Christus een aan al Zijn schatten en gaven gemeenschap.
Zij die er meer van witten weten, lezen onder andere het boekje "De oude schoolmatres".
Later zijn helaas de gezelschappen veel misbruikt. Dat we er toch erg in zullen hebben dat de gemeenschap der heiligen allereerst bestaat in het gemeenschap hebben aan de schatten en gaven van Christus.
De gezelschappen zijn in de loop der jaren misbruikt om klappen uit te delen. Er zijn arme verlegen zielen geweest die hun leven lang met vreze en beving hun weg zijn gegaan.
Zij durfden hun mond niet meer open te doen, denkende dat hun werk niet in waarheid was.
De gezelschappen zijn misbruikt door sommigen die met hun eigen bevinding pronkten. Zij waren het die het verst waren geleid. Onder hen zijn er helaas geweest die de naam hadden dat ze leefden, maar ze waren dood. Bij hun leven kwamen ze openbaar, door de hand aan eigen leven te slaan. De gezelschappen zijn en worden ook misbruikt om te roddelen. Lange avonden zijn besteed om over dominees te praten. Vele verhalen worden opgedist.
Ik wil met het badwater het kind niet wegwerpen. De Heere is een God Die wonderen kan doen, Hij alleen. Ik weiger echter alles te geloven wat door mensen wordt verteld.
Vele vaders en moeders zijn de oorzaak geweest van de verwoesting van hun eigen gezinnen. Nooit waren ze thuis. Altijd was er hier of daar wel kerk en na de kerk gezelschap. De kinderen werden uiteraard alleen gelaten; maar kinderen kunnen niet alleen zijn, zij hebben opzicht nodig. Vader en moeder hebben zich eigen genoegens te ontzeggen en te denken aan hun kinderen.
Wie wind zaait, zal storm oogsten. O, hoeveel ouders hebben al storm geoogst? Hele geslachten zijn in de loop der jaren weggezonken.
Hebt ge gemeenschap aan de schatten en gaven van Christus?
Zo ja, dan hebt ge uw gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.
Er staat niet, dat we ook onze schatten gewilliglijk en met vreugde moeten aanwenden. Genade is geen erfgoed.
In vraag 56 wordt gevraagd: "Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?" Wie vergeeft de zonden?
De Farizeën in Jezus' dagen zeiden: "Wie kan de zonden vergeven dan alleen God?" God vergeeft dus de zonde. Maar nu rijst de vraag hoe God de zonde vergeeft.
We lezen in het antwoord dat God al mijn zonden, ook mijn zondige aard, vergeeft om des genoegdoens van Christus wil. Die zondige aard is niet iets dat Gods volk op de koop toe neemt.
Sommige mensen denken dat. Ze zeggen: "Ik ben nu eenmaal zo!" De een is driftig, de ander is koppig en een derde is gierig.
En zo zouden we door kunnen gaan.
We hebben tegen die zondige aard ons leven lang te strijden.
De Geest begeert tegen het vlees, en het vlees tegen de geest; en deze staan tegen elkander.
Hel is niet mogelijk in eigen kracht tegen uw zondige aard te strijden. Gods volk zal overwinnaar worden in Gods kracht. Om Christus' wil zal de Heere al uw zonden en ook uw zondige aard nimmermeer gedenken.
Bekleed met de gerechtigheid van Christus zal de Kerk nimmermeer in het gericht Gods komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

VAN DE HEILIGE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK Zondag 21 (vervolg)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

De Saambinder | 8 Pagina's