Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET VIJFDE GEBOD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET VIJFDE GEBOD

ZONDAG 39

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het vijfde gebod is het eerste gebod van de tweede tafel en het eerste gebod met een belofte. De tweede tafel is niet minder dan de eerste tafel maar is daaraan gelijk. Het vijfde gebod handelt over gezag en gehoorzaamheid. Gods gebod is zeer wijd. De catechismus laat het licht van Gods Woord schijnen over alle levenskringen van gezin, school, kerk en staat.
Er is geen gezag zonder Gods gezag. Het woord gezag komt van gezeggen. Gedurig lezen we in de Bijbel: ,,Zo zegt de Heere!" Och, dat we ons lieten gezeggen, dat we zouden leren luisteren naar God.
Vraag 104 luidt:,,Wat wil God in het vijfde gebod?" God de Heere is de hoogste Gezagsdrager. De aardse machten zijn van God ingesteld. Wij hebben achter vader en moeder en allen die over ons gesteld zijn. God te zien.
Wat is dus het karakter van deze gehoorzaamheid? Wij hebben in de eerste plaats niet dit of dat te doen omdat vader of moeder dat zegt, maar omdat God het zegt.
Wat hadden Adam en Eva te doen in de staat der rechtheid? Zij hadden naar God te luisteren. Inplaats daarvan legden zij het oor te luisteren aan de vorst der duisternis. De vijand heeft langs de weg van de oorpoort de stad Mensziel ingenomen.
De ongehoorzaamheid van onze eerste ouders in het paradijs was een moedwillige ongehoorzaamheid.
In het antwoord op vraag 104 is sprake van behoorlijke gehoorzaamheid. Er is tweeërlei gehoorzaamheid. We kunnen knechtelijk gehoorzaam zijn. Een kind kan gehoorzaam zijn omdat het bang is voor straf. Een werknemer kan gehoorzaam zijn omdat hij vreest voor ontslag.
Dit is een gehoorzaamheid tegen wil en dank.
Het is een onderwerping die morrend plaats heeft en die gespeend is van alle liefde. Er is ook een kinderlijke gehoorzaamheid.
Paulus spreekt de kinderen, de dienstknechten en de onderdanen aan en vermaant hen gehoorzaam te zijn in de Heere. Dit betekent dat de liefde de drijfveer van onze gehoorzaamheid behoort te zijn.
De koningin Esther is ons een voorbeeld van behoorlijke gehoorzaamheid. Zij had haar oom Mordechaï lief en deed wat hij van haar verlangde, ook toen zij koningin was. We lezen van haan „Esther nu had haar maagschap en haar volk niet te kennen gegeven, gelijk als Mordechaï haar geboden had; want Esther deed het bevel van Mordechaï, gelijk als toen zij bij hem opgevoed was".
Ik moge u verder wijzen op het volmaakte voorbeeld Jezus Christus. Van Hem lezen wij dat Hij Zijn ouders onderdanig was. Hij was gehoorzaam aan de burgerlijke en de kerkelijke overheid. Hij vermaande de keizer te geven wat des keizers was, en Gode wat Gods was.
Christus betaalde de tempelbelasting, hoewel Hij de Zoon was. Zie Hem gehoorzaam zijn aan de Vader tot in de allerdiepste versmaadheid en angsten der hel. Paulus zegt van Hem: „En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja, de dood des kruises".
Hoe hebben wij gehoorzaamheid te bewijzen?
Onze Catechismus zegt dat we dit hebben te doen met alle eer, liefde en trouw. Aan wie moet dit bewezen worden? Allereerst aan God.
De apostelen zeiden tot de Joodse raad: „Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen".
Verder hebben we vader en moeder en allen die over ons gesteld zijn, te gehoorzamen. Het is Gods goedheid dat Hij machten over ons gesteld heeft.
De aanhef van artikel 36 van onze Nederlandse Geloofs Belijdenis luidt: „Wij geloven, dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft". Wij hebben de overheid in alle dingen die niet strijden tegen Gods Woord te gehoorzamen.
De macht die tijdens de oorlogsjaren over ons heerste, was geen macht van God, maar een satanische macht. De ombrenging van de Joden was een program uit de hel. De door God gewilde gehoorzaamheid brengt ons in de intieme kring van het huisgezin. Het gezin is de cel waar de grondslag wordt gelegd, het is de bron waaruit het water opwelt. De opvoeding van onze kinderen is van de allergrootste betekenis. Vader en moeder hebben hun kinderen eer, liefde en trouw bij te brengen voor allen die over hen gesteld zijn. Zij hebben met eerbied te spreken over God en over het volk van God.
Het is een groot kwaad, dat vaders en moeders in het bijzijn van hun kinderen minachtend spreken over de ambtsdragers, over de leerkrachten op school enz. Eer uw vader en moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de Heere, uw God, geeft. Salomo eerde zijn moeder door haar aan zijn rechterhand te plaatsen. Jozef eerde zijn oude vader door naar zijn welstand te vragen. Van Cham lezen wij dat hij zijn vader niet eerde.
We hebben ons aan de goede leer en straf van allen die over ons gesteld zijn, te onderwerpen. Vader en moeder hebben waakzaam te zijn en niet te doen als Eli die zijn zonen zelfs niet zuur aanzag. Kinderen moeten geduld hebben met de zwakheden en gebreken van hun ouders.
Geen enkele rechtgeaarde ouder zal beweren volmaakt te zijn. Rechtgeaarde ouders zullen ook één lijn trekken in de opvoeding van hun kinderen. Wat Jakob deed was niet goed. Hij had Jozef lief boven al zijn broeders. Het heeft al wat kwaad bloed gezet in de gezinnen als vader of moeder zo dwaas was om het ene kind voor te trekken boven het andere.
Ouders hebben hun kinderen niet tot toom te verwekken, maar ze op te voeden in de lering en vermaning des Heeren.
O, hoe moeilijk is het juiste evenwicht wat de opvoeding betreft. Er zijn veel jonge mensen die op te jeugdige leeftijd al vader en moeder zijn. Ze zijn eigenlijk zelf nog kind, en kunnen het huwelijksleven met zijn ups en downs nog niet aan.
Dat het ons duidelijk zij dat God de Vader van al het geschapene is.
Geef dan eeuwig eer, aan onze God en Heere.
Is Hij een Vader, waar is Zijn eer? Is Hij een Heere, waar is Zijn vreze?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 1987

De Saambinder | 8 Pagina's

HET VIJFDE GEBOD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 1987

De Saambinder | 8 Pagina's