Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het wonder van Gods genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het wonder van Gods genade

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben." ITim. 1:15.

(1)

Paulus vermaant zijn geestelijke zoon Timotheüs ais een getrouw leraar te waken tegen dwalingen. De apostel doelt op leraars der Wet, die van het Evangelie een Wet wilden maken. Zij hielden zich bezig met oneindelijke geslachtsrekeningen (vers 4). Volgens hen was het bepalend voor de zaligheid of men afstamde van Abraham, Izak en Jacob. Zij hielden zich bezig met fabelen, met verzinsels van het verduisterde verstand. Daartegenover wekt de apostel Timotheüs op, zich te houden aan het zuivere Evangelie. En wat is de inhoud van dat Evangelie? Dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken.

Waarschijnlijk was dit een bekend woord onder de eerste christenen. Paulus spreekt erover als over een woord dat Timotheüs welbekend is. Als de eerste christenen het Evangelie wilden samenvatten, zeiden ze: Christus Jezus is in de wereld gekomen om de zondaren zalig te maken. En nu wekt de apostel zijn geestelijke zoon op, zich daaraan te houden als aan een getrouw woord, dat alle aanneming waardig is. Hier hebt u het wonder van Gods genade.

Christus Jezus werd mens. Hij kwam in de wereld. Wij allen zijn in de wereld geboren. Christus is in de wereld gekomen; het was van Hem een daad, een daad van vrijwillige liefde. Hij kwam in de wereld omdat Hij in de wereld wi'lde komen.

De wereld, dat is de gevallen wereld. Dat is de wereld vol zonde, ongerechtigheid, duisternis en vloek. Dat is de Godevijandige wereld. In die wereld is Hij gekomen. God zendt Zijn Zoon in zo'n wereld. Alleen zo kan Hij Zaligmaker zijn.

De wereld, dat is ook de wereld van vandaag. De wereld, waarin wij leven met onze zonden, moeite en verdriet. De wereld, waarin wij zoveel moeten aftobben. In die wereld is Christus gekomen.

Dat is tot troost voor Gods Kerk in de wereld. Het valt Gods kinderen soms zo zwaar in de wereld te zijn. In de wereld zult gij verdrukking hebben! De wereld, dat is de plaats, waar zij moeten strijden tegen een driehoofdige vijand. De plaats, waar de zonde hen aankleeft en waar zij dagelijks struikelen in vele. De wereld is voor hen vijandelijk gebied en de duivel is de overste dezer wereld.

Maar Christus weet wat het is om in de wereld te zijn. In de wereld met zijn leed, zonde, schuld en verdriet. Zo kan Hij de medelijdende Hogepriester zijn. Hij is gekomen in de wereld. Niet in een klooster, maar midden in de wereld, in het volle leven. In Nazareth noemden zij Hem "de timmerman". Hij kwam bij Levi in het tolhuis en bij de discipelen in hun dagelijks werk. Hij kwam op de bruiloft te Kana, bij het graf van Lazarus en in de ziekenzaal van Bethesda. Hij kwam midden in de wereld. Zo kan Hij Immanuël heten. God met ons. God met ons midden in deze wereld.

Hier zien we de Heere zo dichtbij komen, dat Hij komt in de wereld, onzer Eén wordt, ons in alles gelijk wordt. Dit is nu een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat God Zelf daalt in de wereld, in het gewone mensenleven met zijn leed, schuld en kruis.

Wat een diepe vernedering! Want Zijn woonplaats was niet de wereld. Van eeuwigheid bewoonde Hij het hemelse licht. Maar Hij heeft dat alles prijsgegeven. Hij is in de wereld gekomen. Hij heeft Zichzelf vernietigd. Hij heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen.

Dat is de diepte van Zijn vernedering. Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig!

En waarom heeft Hij Zich zo diep vernederd? Waarom is Hij in de wereld gekomen? Onze tekst geeft het antwoord: Om de zondaren zalig te maken.

Zaligmaken, dat is redden, herstellen, terugbrengen in de gemeenschap met God. Verlossen van het grootste kwaad en brengen tot het hoogste goed. En wie maakt Christus zalig? De zondaren! De overtreders. De doelmissers. Mensen, die onder het oordeel en de vloek liggen. Die geneigd zijn God en hun naaste te haten. Die niet anders kunnen dan zondigen en in actieve vijandschap leven tegen God. Christus Jezus is in de wereld gekomen om zulke mensen zalig te maken, te herstellen en te redden. Dat heeft Hem zoveel gekost. In de kribbe begon Zijn kruisweg. Hij kwam aan het vloekhout. Daar riep Hij uit: Het is volbracht! En de Vader is volkomen tevreden gesteld met Zijn werk. En nu kan de apostel hier schrijven, dat Hij gekomen is om de zondaren zalig te maken.

De zondaren, staat er. Dat is zo ruim mogelijk. Er staat niet: Om Abraham, David of Petrus zalig te maken. Er staat ook niet: Om rechtvaardige, goede en deugdzame mensen zalig te maken. Er staat: De zondaren! Dat is de boodschap van het Evangelie. Het is een boodschap voor zondaren en het is een getrouw woord. Wie is nu die zondaar? Wij zeggen zo gemakkelijk, dat wij zondaren zijn. Maar als het erop aan komt, dan willen we helemaal geen zondaar wezen. Wij verzetten ons ertegen, als is onze belijdenis nog zo rechtzinnig. Wij belijden allemaal, dat wij zondaren zijn, en toch kom je in de praktijk zo weinig zondaren tegen. En wij zijn zo druk met anderen. Als er één ding duidelijk is, dan is het dit: Wij moeten zondaar gemaakt worden. Dat is het werk van de Heilige Geest. Om het wonder van Gods genade te verstaan, hebben wij de Heilige Geest zo nodig. Die Geest doet ons als de verloren zoon tot onszelf inkeren. Hij ontdekt ons aan onze zonde, zodat de klacht wordt gehoord: Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd!

Hij daagt ons voor de Rechter, zodat we gaan uitroepen: Wee toch mijner, dat ik zo gezondigd heb! Hij leert ons, dat wij tegen alle geboden van Gods Wet hebben overtreden en dat wij onszelf nooit meer kunnen verlossen. De wegen, waarlangs de Heilige Geest Gods kinderen leidt, zijn verschillend, maar ze worden allemaal zondaar voor God. Wilt u weten, wat zo'n zondaar voor iemand is? Let dan op de gestalte van de tollenaar achterin de tempel: O God, wees mij zondaar genadig! Dat is het beeld van zo'n tollenaar, door Christus Zelf getekend.

Zondaar voor God te zijn, het wil zeggen de minste en de laagste plaats voor God in te nemen, ootmoedig voor de Heere te buigen. Hem te rechtvaardigen en zichzelf te veroordelen. Zulke mensen maakt Jezus zalig, want Hij is gekomen om de zondaren zalig te maken. Dan is het Evangelie zo eenvoudig. Geen geslachtsrekeningen en fabelen, zegt de apostel. Heel eenvoudig: zondaar worden!

En dan raapt Jezus ons op. En dan roept Jezus ons toe: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven! En dan zal Jezus ons zalig maken. En dan zal Je- zus ons toeroepen: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood moest sterven.

Lees zo nu nog eens deze tekst: Christus Jezus is in de wereld gekomen om de zondaren zalig te maken. Dit is nu een getrouw woord en alle aanneming waardig. Hij maakt zondaren zalig. Hij reinigt onreinen. Hij verlost, die zichzelf niet meer verlossen kunnen. Hij bevrijdt, die in de gevangenis zitten.

Als er maar zondaren zijn. Als er maar verlorenen zijn. En daar zit het op vast. Wij willen geen zondaar zijn. Wij willen altijd weer wat meebrengen, al zijn het onze tranen maar, onze gebeden en de gestalte van ons hart. Maar een zondaar is iemand, die niets meer heeft, dan enkel schuld; die het nooit meer goed kan maken; die de hand op de mond moet leggen en het moet belijden: Ik ben o Heer, Uw gramschap dubbel waardig. En dan zal het goed worden. En dan zal het meevallen, want Christus Jezus is in de wereld gekomen om de zondaren zalig te maken. Hier worden zondaren gevraagd. En als we geen zondaar willen zijn, dan zullen we ook niet het wonder van Gods genade verstaan. Hier zijn zondaren welkom, zo ellendig en verloren als ze zijn. Hier is schuldvergiffenis om niet, reiniging en vrijspraak.

Hier is hoop voor hopelozen en zaligheid voor zondaren. En om dit alles nog meer te onderstrepen, zegt de apostel Paulus tenslotte: Van welke ik de voornaamste ben! (wordt vervolgd)

Zeist,

Ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

De Saambinder | 8 Pagina's

Het wonder van Gods genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

De Saambinder | 8 Pagina's