Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het wonder van Gods genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het wonder van Gods genade

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben ". 1 Tim. 1:15.

(2)

Aan het slot van deze tekst gaat Paulus over zichzelf spreken. Hij zegt, dat hij van die zondaren de voornaamste is. De apostel wil hiermee de boodschap van deze tekst onderstrepen. Het is alsof hij zeggen wil: Gelooft u niet, dat Christus Jezus in de wereld is gekomen om de zondaren zalig te maken? Kijk dan eens naar mij; ik ben de voornaamste der zondaren! Onder de zondaren ben ik de grootste. Ik ben de eerste in de rij der zondaren. Ik sta vooraan. Niemand heeft het er zo slecht afgebracht dan ik. Wij zouden dat niet gezegd hebben. Wij zouden gezegd hebben: De grootste der zondaren is Kaïn, of Judas. Maar Paulus niet.

De apostel Paulus is de voornaamste der heiligen, de voornaamste der apostelen. Maar Paulus draait het precies om en zegt: Ik ben de voornaamste der zondaren. Ik ben de schuldigste. En dan zegt Paulus niet: Dat was ik; nee, hij zegt: Dat bén ik!

Als Paulus dit schrijft, is hij 29 jaar na zijn bekering op de weg naar Damaskus.

En wie is hij nu, na die 29 jaar? Wie is hij nu, na zijn vele geloofsoefeningen?

Na als de grote heidenapostel het Evangelie verkondigd te hebben, overvloediger arbeidende dan al de andere apostelen? Wie Paulus nu is? Ik bén de voornaamste der zondaren. Hij is zondaar gebleven. Hij is niet verder kunnen komen dan de grootste der zondaren. Hier zien we nu, hoe genade een mens vernedert. Negenentwintigjaar geleden was Paulus zondaar geworden. Toen was hij diep vernederd, verslagen en gebroken. En nu zoveel jaren later, zegt hij: Ik ben nog steeds de grootste der zondaren. Hoe verder Paulus kwam op de weg der genade, hoe dieper hij vernederd werd, hoe meer hij zondaar werd. Onze ouden zeiden vroeger wel: Minder zonde doen en groter zondaar worden! Op de school van de Heilige Geest worden we zondaar en blijven we zondaar. Dat wil niet zeggen, dat Paulus de zonde uitleefde, zoals in zijn eertijds, maar wel, dat hij in de inleving van zijn hart de voornaamste der zondaren bleef.

Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods (Rom. 7). God had Paulus zondaar gemaakt, én gehouden. Van welke ik de voornaamste ben.

En weet u, dat geven Gods kinderen Paulus niet gewonnen. Ze zeggen: Nee Paulus, ik ben de voornaamste. Ik kan niet met u twisten als het gaat over de oefeningen des geloofs en over de vaste hoop der zaligheid, want dan bent u mij ver voor. Maar dit geef ik u niet gewonnen: Ik ben de voornaamste, de grootste, de schuldigste. Zie, dat is nu vrucht van het werk van Christus. Overal waar Jezus werkt, blijven zondaren over. Daar hoort u de zondaarsklacht. Daar kan men in zichzelf niet verder komen dan Paulus. Maar dan wordt het wonder zo groot, dat Christus nu in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken. En dat wil Paulus hier tegenover Timotheüs onderstrepen: Ik ben de grootste, en Hij heeft mij ook gezaligd. En als het dan voor de grootste kan, dan kan het voor ieder.

Wat een rijk Evangelie. Nu hoeft niemand te zeggen, dat hij een te groot zondaar is, dat hij te slecht is, dat hij te diep gevallen is. Als het voor de voornaamste der zondaren kan, dan kan het ook voor u. Dan kan het voor de slechtste en goddelooste. Dan is niemand te slecht voor Jezus.

Dit is nu een getrouw woord en alle aanneming waardig. Het is een getrouw woord, dat wil zeggen betrouwbaar, u kunt erop aan. Als we ergens behoefte aan hebben in deze verleugende wereld, dan is het wel aan betrouwbare woorden. Welnu hier is dan een betrouwbaar woord, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken. Hier is dan een betrouwbaar woord, dat de voornaamste der zondaren zalig kan worden. Hier is dan een betrouwbaar woord, dat niemand te slecht is, te zwart ofte goddeloos.

Dit woord is ook alle aanneming waardig. Het is waard omhelsd te worden en geloofd te worden. Het is waard dat u, hoe doemwaardig ook, u daarop leert verlaten. Alle aanneming waardig, dat wil zeggen het is waard om door ieder te worden aangenomen. Maar dan moet dit woord worden aangenomen, zoals het er staat. Wij willen alleen de helft aannemen, namelijk dat Christus Jezus in de wereld is gekomen om zalig te maken.

Maar de andere helft hoort er ook bij, namelijk dat wij zondaren zijn. Daar moeten we ook amen op leren zeggen. We horen hier immers een goddelijk vonnis over alle mensen. Alle mensen zijn zondaars, overtreders en vijanden. We worden hier allen geworpen op de hoop van de zondaren. En dat moet ook aangenomen worden. We moeten met Paulus leren instemmen, dat we de voornaamste der zondaren zijn. Want als we geen zondaar willen zijn, dan zullen we ook het wonder van deze tekst nooit verstaan. Het woord van deze tekst aannemen, wil daarom ook zeggen dat vonnis Gods over ons leven aannemen. Dat wil zeggen beleven, dat ik een zondaar ben, een verlorene en een gevonniste. En dan wordt het zo'n wonder, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken.

We hebben hier dus een getrouw woord, dat het waard is om door ieder te worden aangenomen.

Ja, de Heere eist dat u het aanneemt. Dat u het niet verwerpt. Er staat niet voor niets: Wee ons, indien wij op zo'n grote zaligheid geen acht hebben geslagen! Maar weet u, wat nu zo'n wonder is?

Dat de Heere Zelf dat aannemen werkt. Was dat niet het geval, niemand zou het aannemen. Want niemand wil op de hoop van de zondaren worden geworpen. En niemand wil als zondaar alleen van genade leven. Zou de Heere Zelf dat aannemen niet werken, er kwam er niet één, er werd er niet één zalig! Maar nu werkt de Heere Zelf, wat Hij eist. Dat is altijd weer het wonder van het Evangelie. En omdat de Heere Zelf werkt, wat Hij eist, daarom zullen zondaren vluchten tot Christus. Zij komen door de trekking van de Heere Zelf

Als de Heere dat aannemen werkt, dan laat Hij ons wel zien, wat het betekent zondaar te zijn, zodat we in de diepe doorleving van ons hart op de hoop der zondaren en verlorenen terechtkomen, en er aan onze zijde geen enkele verwachting meer overblijft. Maar dan laat Hij ons ook zien, wat er in Christus te vinden is. Dan wordt ons hart ingenomen door die gezegende Heere Jezus. Dan worden we naar Hem toegetrokken en door Hem overwonnen. "Dan trekt de dierbaarheid van Jezus ons hart, onze handen, onze voeten, onze ogen, naar Hem toe (a Brakel)". Dan kunnen we niet meer bij Hem vandaan blijven. En zo leren we tot Hem vluchten als verlorenen. Ja, zo leren we de rijkdom verstaan, beleven en bewonderen, van het getrouwe woord, dat ieders aanneming waardig is, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken.

Als zondaren worden we door God gevonden. Als zondaren worden we gerechtvaardigd. Als zondaren worden we gezaligd. Alles wat we meer zijn dan zondaren zijn we teveel. Wat heeft de Heere dan een werk aan Zijn volk om ze zondaar te maken, maar ook opdat ze zondaar blijven. Gelukkig wie niet verder komen kan, dan een arme zondaar in zichzelf. "Wij zijn bedelaars. Dat is waar (Luther)". Maar Christus Jezus is Zaligmaker van zondaren. Hij is gekomen om te zoeken en om zalig te maken wat verloren is. En degenen, die als diep verlorenen voor God in het stof liggen, zullen in Hem vinden de stof van hun eeuwige vreugde.

Zeist,

Ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 1988

De Saambinder | 8 Pagina's

Het wonder van Gods genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 1988

De Saambinder | 8 Pagina's