Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mozes - Gods bewaring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mozes - Gods bewaring

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(12) . :

En des nachts in een vuurkolom, dat Hij hen lichtte, om voort te gaan dag en nacht. Exodus 13 : 21b.

De weg des Heeren met Zijn volk loopt door de woestijn. De nacht daalt over Jakobs zaad te Etham. De Heere is echter bij Zijn volk, ook als het duister is. De dichter van Psalm 42 zegt: "Maar de Heere zal des daags Zijn goedertierenheid gebieden, en des nachts zal Zijn lied bij mij zijn; het gebed tot de God mijns levens".

De wolk-en vuurkolom is een teken en zegel van Gods genaderijke tegenwoordigheid. Het volk van Israël had maar naar boven te zien om te mogen weten dat God met hen was. O, zie de wolk, door de hand van de Onzienlijke gedragen, statig voorwaarts gaan aan de spits van het leger. Israël mag zich zeker weten van de leiding Gods en ook van de bewaring Gods.

Jesaja zegt: "Die hen leidde door de afgronden; als een paard in de woestijn struikelden zij niet. Gelijk een beest, dat afgaat in de valleien, heeft hun de Geest des Heeren rust gegeven. Alzo hebt Gij Uw volk geleid, opdat Gij U een heerlijke Naam zoudt maken".

Als de nacht daalt, is de wolkkolom verlicht. Het volk behoeft dus niet te vrezen voor de schrik des nachts en voor de pestilentie die in de donkerheid wandelt. De dichter van Psalm 121 zegt: "Ziet, de Bewaarder Israels zal niet sluimeren, noch slapen. De Heere is uw Bewaarder, de Heere is uw Schaduw, aan uw rechterhand".

Zoals het vroeger was, zo is het ook nu nog. De Heere kan in de waarneming van Zijn volk zo heel ver weg zijn. Het gebeurt wel dat ze van het einde des lands roepen tot de levende God. Ze vragen zich af of het wel ooit licht zal worden in de ziel. O, dat het bestreden volk eens opwaarts moge zien om op God te letten. De Heere is er altijd en overal.

De wolk-en vuurkolom is niet alleen een teken en zegel van Gods genaderijke tegenwoordigheid, maar ook een teken van Gods heerlijkheid. Telkens lezen we in de Bijbel dat de heerlijkheid des Heeren verscheen in de wolk.

In Exodus 24 staat geschreven: "Toen Mozes op de berg geklommen was, zo heeft een wolk de berg bedekt. En de heerlijkheid des Heeren woonde op de berg Sinaï, en de wolk bedekte hem zes dagen, en op de zevende dag riep Hij Mozes uit het midden der wolk".

Voorwaar: de Heere is groot, een heerlijk God. Een Koning, Die het zaligst lot, ver boven alle goón kan schenken. De rechterhand des Heeren, vol mogendheden, deed en doet Zijn volk getroost en veilig gaan. Alzo is de wolk een beeld van de liefde des Vaders Die met Zijn volk een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.

Onze Catechismus zegt in Zondag 9: "Op Welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel, of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen, en ook al het kwaad, dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader".

De wolk-en vuurkolom is ook een openbaring van onze Heere Jezus Christus. Waarom nam de Heere dit teken niet weg? In vers 22 staat geschreven: "Hij nam de wolkkolom des daags, noch de vuurkolom des nachts niet weg van het aangezicht des volks".

Israël verzondigde het keer op keer. Aan de Horeb richtte Aaron een afgodisch stierkalf op. Te Kibroth-Thaava heeft het volk God verzocht zeggende: "Wie zal ons vlees te eten geven? " In de buurt van het land der Edomieten heeft Israël Christus verzocht en gezegd: "Onze ziel walgt over dit zeer lichte brood". Het volk van Israël is niet alleen een beeld van Gods volk, maar ook een waarschuwend voorbeeld voor ons.

Paulus zegt in 1 Kor. 10 : 11: En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden en zijn beschreven tot waarschuwing van ons". Welke dingen? Deze dingen n.l. dat gans Israël onder de wolk was, dat gans Israël door de Rode Zee is doorgegaan en dat gans Israël dezelfde geestelijke spijs heeft gegeten en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. En wat is dan wel het waarschuwend voorbeeld? Paulus vervolgt: Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn terneder geslagen".

Waarom heeft God dat gedaan? De apostel vervolgt: "En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben".

Dat Israël ons tot een waarschuwend voorbeeld zij. We zijn elke zondag onder de wolk. Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking.

De wolk-en vuurkolom is ook een openbaring van de Heilige Geest. In ons apostolicum staat heel eenvoudig: Ik geloof in de Heilige Geest. De dichter van het credo zingt:

'k Geloof ook in de Heilige Geest, Die w'eren Die onze geest wil troosten, leiden, leren.

De wolkkolom was immers tegelijk ook vuurkolom. Zij was tegelijk duisternis en licht. Duisternis voor Farao en al zijn heir en licht voor Israël. De Heilige Geest kwam op de pinksterdag in de gedaante van vuur. De Heere zal met Zijn volk zijn tot aan de voleinding der eeuwen. De Heere beware ons dat we niet in datzelfde voorbeeld van ongeloof zullen vallen. Het meerder deel van Israël heeft niet kunnen ingaan in het land Kanaan vanwege hun ongeloof De dichter van Psalm 106 zegt: "Zij geloofden Zijn Woord niet". En dat geloof is niet aller, maar der uitverkorenen Gods.

Waarder,

Ds. A. Hofman.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 1988

De Saambinder | 12 Pagina's

Mozes - Gods bewaring

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 1988

De Saambinder | 12 Pagina's