Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het leven in de Bijbelse landen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het leven in de Bijbelse landen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(7)

De echtverbintenis

Waren de families overeengekomen dat er een huwelijk tot stand zal komen, dan werd meteen gesproken over de bruidsschat en over het uitwisselen van geschenken. Vaak werd dit gebeuren ceremonieel gevierd, en was deze verbintenis al even bindend als het huwelijk zelf Noemen wij zo'n plechtigheid verloving de Schrift spreekt over ondertrouw. Niet lang daarna vond de sluiting van het huwelijk plaats. Een ondertrouwde jongen was vrij van militaire dienst. Ontrouw tijdens de periode tussen ondertrouw en huwelijk werd als echtbreuk beschouwd en met de dood gestraft, Deut. 22 : 22. Vandaar dat Jozef vond dat het met Maria niet tot een huwelijk kon komen, Matth. 1. Als de man stierf werd de bruid als weduwe beschouwd.

De huwelijksplechtigheid op zich had een veel eenvoudiger en meer huiselijk karakter. Daar kwam alleen de familie, de stam bij te pas. De vader trad op als priester. Hij legde de handen van de jonge mensen ineen en zegende hen met de woorden: "De God van Abraham en Izaak en Jacob zij met u; Hij make u in alles voorspoedig!" Dergelijke zegenwensen lezen we ook in Genesis 24 en Ruth 4. Wel werd daarna de bruiloft gevierd met veel feestelijkheden.

Jozef en Maria waren ondertrouwd toen de engel de komst van de Heere Jezus aankondigde. Pas daarna heeft het huwelijk plaatsgevonden. In het geestelijk leven is er sprake van ondertrouwd zijn met Christus als Gods kind gekomen is tot inwilliging van het verbond. Vanaf dat tijdstip is zo iemand bruid van Christus, Hosea 1 : 18: k zal u ondertrouwen in geloof. Het huwelijk met de volle gemeenschap blijft voor de Hemel bewaard. De Geest en de Bruid zeggen: om! Openb. 22 : 17. Op de dag van de trouwplechtigheid werd de bruidegom geacht zijn bruid voor het eerst te zien. Om die reden deed Rebekka haar sluier voor haar gezicht toen ze Izaak in het oog kreeg. De vrouwen kwamen dan bijeen in het huis van de bruid, en de mannen in het huis van de bruidegom. De bruid wachtte in haar eigen huis tot de avond kwam, waarop de bruidegom met zijn vrienden haar kwam halen om haar mee te nemen naar zijn ouderlijk huis. Dit alles met begeleiding van licht, muziek en zang. Vriendinnen van de bruid wachtten met brandende lampen om de bruidegom tegemoet te gaan en zich bij de optocht te voegen.

In de gelijkenis van de Tien Maagden kwam de bruidegom pas in het midden van de nacht. De meisjes waren allen in slaap gevallen en hun lampen uitgegaan. Toen de bruidegom kwam bleek dat de vijf dwaze maagden geen reserve-olie bij zich hadden. Voor deze nalatigheid was geen verontschuldiging want een medicijnflesje olie was genoeg om een lamp weer zes uur te laten branden! Men had de moeite niet genomen om zich hiervan te voorzien. Een bewijs van kleinachting van de bruidegom en zijn feest. Dientengevolge bleven zij buiten de feestzaal! De bruid zit intussen keurig gekleed en versierd te wachten. Van de bruidstooi werd veel werk gemaakt. Sommige teksten wijzen daarop: eremia 2 : 32: ergeet ook een jonkvrouw haar versiersel of een bruid haar bindselen?

Openbaring 21 : 2: n ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de hemel, toebereid als een bruid die voor haar man versierd is. De beschrijving die in dat hoofdstuk volgt van de heilige stad komt geheel overeen met die van een versierde bruid.

Openbaring 19 : 7 en 8: e bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid. En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.

Leest ook Psalm 45 en denk vooral aan de geestelijke betekenis.

In Jeremia 4 : 30 gebruikt de profeet het beeld van de zich optooiende bruid om de spot te drijven met het volk dat de afgoden zoekt te behagen. Een vrouw die zichzelf aanbiedt aan de eerste de beste man!

In haar huis ontmoette de bruidegom haar, sloeg de sluier terug en sprak gewoonlijk zijn tevredenheid uit. De "vriend van de bruidegom", die de feestelijkheden regelde, luisterde aan de deur en mocht, gelukkig gestemd, vaststellen dat zijn opdracht vrucht gedragen had. Zo zal elke geroepen dienstknecht die een "vriend van de Bruidegom" is, zich verblijden bij elke ontmoeting van een kind des Heeren met de Bruidegom. Zo wilde Johannes de Doper de plaats van de Bruidegom niet innemen maar noemde hij zich de "Vriend van de Bruidegom", Joh. 3 : 28, 29: Ik ben de Christus niet, maar ik ben voor Hem heengezonden. Die de bruid heeft is de bruidegom, maar de vriend des bruidegoms, die staat en hem hoort, verblijdt zich met blijdschap om de stem des bruidegoms. Zo is dan mijn blijdschap vervuld geworden". Johannes verheugde zich erover dat Christus de ware Bruidegom, welbehagen vond in de Bruid, die door Johannes tot Hem geleid was.

Is de sluier teruggeslagen, dan was de vrouw in de macht van de man. Die gedachte ligt ten grondslag aan Jesaja 47 : 2, waar tot Babel wordt gezegd: Ontdek uwe vlechten", wat zoveel zeggen wil als "Sla uw sluier op". Dit is hier bedoeld als aanduiding van Babels vernedering.

Na verloop van tijd keerde men gezamenlijk terug naar het huis van de bruidegom. Daar werd het feest gevierd, dat drie tot zeven dagen duurde.

Geruime tijd van tevoren waren de gasten reeds gevraagd. Op de dag waarop de bruiloft begon, gingen nogmaals de knechten rond, bij hen die reeds eerder een uitnodiging ontvingen. "Alles is gereed, komt tot de bruiloft!" Hoe meer gasten, hoe groter feest. Wie denkt hier niet aan de gelijkenis van het koninklijk bruiloftsmaal.

De gasten schaarden zich aan de feestdis. Vlees was dan het hoofdbestanddeel. Leest Spreuken 9 eens over het bruiloftsfeest van de Opperste Wijsheid en de nodigingen. Let aan het eind van het hoofdstuk op de tegenstelling met de lekkernijen van de zonde en de droevige afloop. Ook de duivel slacht het gemeste kalfl I Sam. 29.

Op het feest werden de kracht en de fierheid van de bruidegom en de schoonheid van de bruid bezongen. Denk aan Hooglied 4 en 5.

Zoals de geschiedenis van Simson laat zien, werden ook raadsels opgegeven.

Op zo'n bruiloft werd veel wijn gedronken. Het was een schande voor de bruidegom als men tekort had. Dit was het geval in Kana. Daar toonde de Heere Jezus dat Hij ook een God is voor het dagelijkse leven. Hij gaf mild en overvloedig. Hij zorgde daar voor meer dan .120 I. wijn. En, naar het getuigenis van de hofmeester, de beste soort.

Joh. 2 : 2: n Jezus was ook genood. Is dit in uw, jouw leven al gebeurd? Waar Hij in het leven inkomt, maakt Hij nog van water wijn. Er komt glans op de dagelijkse dingen. Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk, Hooglied 5:16.

Scherpenzeel,

Iz. den Dekker.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 1988

De Saambinder | 12 Pagina's

Het leven in de Bijbelse landen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 1988

De Saambinder | 12 Pagina's