Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Deputaatschap Bijbelverspreiding

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelverspreiding. . . het versturen van Bijbels, cursussen en traktaatjes naar personen die ons geheel onbekend zijn, ver bij ons vandaan. . . heeft dat nog zin? Waarom doen we het eigenlijk? Wat is het werkelijk nut ervan? Vragen die misschien weleens bij ons kunnen opkomen.

Een colporteur in Frankrijk verspreidde eens een aantal Nieuwe Testamenten aan soldaten in Toulon. Eén van hen spotte ermee, en zei dat het goed dienst zou doen om er zijn pijp mee aan te steken. Anderhalfjaar later verbleef de colporteur in een herberg in Zuid-Frankrijk. De oudste zoon van de waardin was zojuist begraven. Zij sprak over zijn zalig sterven en zei: "Al zijn gelukzaligheid kreeg hij door een klein Boek, dat hem enige tijd geleden gegeven was". Toen de colporteur het kleine boek getoond werd, herkende hij het als hetzelfde Testament, dat hij aan de spotter gaf. Hij zag dat vijf of zes van de eerste bladzijden eruit gescheurd waren, maar op de binnenkaft stond geschreven: "Aan mij gegeven te Toulon op (datum); eerst veracht, daarna gelezen, en tenslotte gezegend tot de zaligheid van mijn ziel". . . . Dat is het nut van de Bijbelverspreiding.

Zó het Woord te mogen verzenden naar diverse bestemmingen in West-Afrika, met de bede dat de Heere het wil zegenen aan hun en onze harten, zou een groot voorrecht zijn. Zo mag ook het werk van de Bijbelverspreiding namens ons Deputaatschap voortgaan. Nog steeds ontvangen wij vele aanvragen en reakties uit Ghana, en incidenteel ook uit andere landen in West-Afrika. Kort gelegen ontvingen wij zelfs een briefje van een jongeman uit Libië, die ons schreef dat Bijbels in dat land zeer schaars zijn, omdat allen Moslims zijn. Hij woonde daar als Christen en verzocht om een Bijbel, "want een Christen zonder Bijbel, dat is een gevaarlijke zaak".

Er kon een aanvang gemaakt worden met het verzenden van de nieuwe cursus over de Heidelberger Catechismus. Het eerste deel hiervan, over de zondagen 1 tot en met 22, is aan meer dan 500 cursisten toegestuurd. Het bevat 91 meerkeuzevragen over deze stof Zo wordt de - soms al jarenlange - band met de cursisten bestendigd, en hun tevens een toerusting in de leer naar Gods Woord gegeven.

Reeds enkele weken na de verzending van deze cursus, ontvingen we de eerste exemplaren ingevuld terug. Emmanuel Garba uit Accra deed er een briefje bij: Ik dank u dat u mij het boekje over de Heid. Catechismus gezonden hebt. !k ben er erg blij mee, en hoop dat de Heere Jezus mijn verstand wil openen, zodat ik veel mag weten en in staat zal zijn om anderen te leren". Opmerkelijk was zijn aantekening bij vraag 8. Daarin werd gevraagd in welk van de onderstaande Bijbelgedeelten de ervaring van de "drie stukken" gevonden werd: . Markus 10 : 17, 21, 22 (de rijke jongeling); b. Markus 10 : 46, 48, 52 (de blinde Bartimeüs). Hij antwoordde (terecht) met b. Hij schreef erbij: Dit Bijbelgedeelte leert ons, dat het geloof een antwoord is op de problemen in het menselijke leven. De blinde man besefte dat hij een zondaar was, en hoewel hij niet kon zien, had hij het geloof dat Jezus Christus hem van de last van de zonde kon verlossen, en ook zijn blindheid volkomen kon genezen".

Mogen wij u vragen ons werk - ook in de vakantietijd - niet te vergeten. Giften kunt u overmaken op bankrekeningnummer 32.24.22.329 bij de Rabobank te Gouda t.n.v. Deputaatschap Bijbelverspreiding Geref Gemeenten. Gironummer van de bank is 34435.

Namens de kommissie Bijbelverspreiding,

A. van der Wulp, voorz.

A. Jobse, secr.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 1989

De Saambinder | 12 Pagina's

Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 1989

De Saambinder | 12 Pagina's