Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen:

te Kalamazoo (U.S.A.) en Middelburg-Z.: ds. C. J. Meeuse te Rotterdam-Z.;

Bedankt:

voor Scherpenzeel: ds. C. J. Meeuse te Rotterdam-Z.; VERSLAG van de bevestiging en intrede van Ds. L. Huisman te Temeuzen op 28 febr. 1990.

Bevestiging:

's Middags om half 3 opent de consulent Ds. C. Harinck de dienst met votum en zegengroet en laat zingen Ps. 118:1. Hij leest 2 Kor. 2:5 tot het einde en gaat voor in gebed. Daarna wordt gezongen Ps. 119:45, 46 en 47. "Gemeente", aldus Ds. Harinck, "het is vandaag een dag van blijdschap en vervulling. De Heere geeft weer een dienaar. Hij vervult de lege plaats met de man Zijns raads. U hebt Ds. Gunst maar een korte tijd in uw midden gehad en ziet wat de Heere doet. Na een korte vakante periode weer een dienaar van Woord en Sacramenten. Dit is niet alleen tot blijdschap en een voorrecht maar geeft ook verantwoordelijkheden". Een reuk des doods ten dode of een reuk des levens ten leven. De tekst voor de prediking is 2 Kor. 2:17 "Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop maar als uit oprechtheid, maar als uit God in de tegenwoordigheid Gods spreken wij het in Christus". Thema: De dragers van het Woord Gods". 1. Zij dragen het Woord niet te koop. 2. Zij spreken het Woord in Gods tegenwoordigheid.

Er gingen veel zaken mis in Korinthe. Verdeeldheid, hoererij, afgodenoffer eten, dronkenschap aan de liefdemaaltijden enz. Paulus behandeling is belangrijk geworden voor de kerk in z'n geheel. Ook voor vandaag. Er was ook het probleem van het apostelschap van Paulus. Is hij wel een apostel? Dit deed Paulus verdriet. Hij heeft leed over wat hij vroeger geweest is, maar hij is wel een apostel alhoewel de minste.

Ook in deze tekst verdedigt Paulus zich. Wij dragen niet gelijk velen het Woord Gods te koop. Judaïsten, heidense leraars enz. Zij voelden zich als superapostelen. Ze wisten het beter dan Paulus. Ze predikten echter niet uit God. Ze droegen het te koop. Als een soort handelsgoed. Ze knoeiden en vervalsten de boodschap. Ze sierden het evangelie op om mensen te behagen. Ze brachten het zoals de mensen het graag wilden om er uiteindelijk winst van te krijgen. Paulus keert zich hiertegen. De preekstoelen van Neerlands kerk zijn bevolkt met velen die Gods Woord te koop dragen. En als we zeggen dat de boodschap geen vrucht draagt en daartegenover denken aan wat God beloofde: "Mijn Woord zal niet ledig tot Mij wederkeren", dan moeten we ons afvragen of wij Gods Woord wel prediken. Gods Woord moet zuiver en met zuivere oogmerken gepredikt. De volle raad Gods. De Boodschap van zonde en genade, van Adam en Christus, van wet en evangelie. Het werk van de Vader, het werk van de Zoon, het werk van de Heilige Geest Die beide werkt het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Kruisprediking laat niets van onze eer overeind staan. Prediken zonder de ergenis van het kruis weg te nemen en het evangelie verkondigen als die gezegende reuk van Christus. De ernst van de prediking is datje er door behouden wordt of er onder verloren gaat. De dienaar gevoelt het gewicht van z'n ambt. Wie is tot deze dingen bekwaam? Maar als uit oprechtheid maar als uit God in de tegenwoordigheid Gods spreken wij het in Christus. God had Paulus oprecht gemaakt. Hij bedoelde God en Christus en daarvoor was nodig een waarachtige bekering en een dagelijkse bekering. Oprechtheid is onmisbaar. Wij struikelen allen in velen maar het mag nooit geveinsd zijn. En het moet zijn van Godswege. Als uit God. Dat wijst op roeping. Dat geeft gezag aan de boodschap. In de tegenwoordigheid Gods. De dienaar moet zich daarvan bewust zijn. Jesaja deed dat uitroepen: "Wee mij, ik verga dewijl ik een man van onreine lippen ben. Het is huiveringwekkend maar ook troostend. Wij spreken het in Christus. Preken is onze eerste en voornaamste roeping. Preken, preken, preken. Ik heb wel eens mensen horen zeggen: "We hebben een dominee die niet preken kan en toch hebben we een goeie dominee want hij bezoekt ons veel". Dit is een arme dominee.

Want een dominee is geroepen om te preken en Christus te verkondigen. Onverbiddelijk streng, niets van de menselijke waardigheid overlatend maar aan de andere zijde ontzaglijk bevrijdend want Christus wordt gepredikt als Degene Die de goddelozen en zondaren zaligmaakt. Dit is het doel van onze dienst. Grote daden worden daardoor uitgewerkt. De geur van Christus moge zijn in uw midden een reuk des levens ten leven.

Na de preek wordt gezongen Ps. 119:7 en daarna leest Ds. Harinck het formulier om de dienaren des Goddelijken Woords te bevestigen. Op de vragen antwoordt Ds. Huisman het "Ja ik, van ganser harte". Ds. Harinck spreekt hem nu hartelijk toe en wenst hem toe te dienen als gepreekt uit de tekst. De kinderen en kleinkinderen zijn achtergelaten. Dat is toch heel wat, maar de Heere verzoete het met de zoetheid van Zijn dienst en wij hopen dat uw vrouw daarin ook delen mag. De gemeente van Temeuzen wordt toegewenst in oprechtheid met hun nieuwe dominee om te gaan. Een gemeente kan er zo veel aan doen of het ambtswerk zuchtende of met vreugde mag gedaan worden. Moge het werk met vreugde en tot grote zegen geschieden. De gemeente zingt Ds. Huisman staande toe Ps. 134:3. Na het dankgebed is de slotzang Ps. 28:6.

Intrede:

's Avonds om 7 uur opent Ds. Huisman voor het eerst als eigen herder en leraar van Terneuzen de dienst met votum en zegengroet en laat zingen Ps. 17:3 en 5. Hij leest Joh. 3:1-21 en laat voor het gebed zingen Ps. 123:1. Na het gebed wordt gezongen Ps. 118:1 en 10. De tekst is Joh. 3:14 en 15. "En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. Thema: Jezus Christus en de slang van Mozes". 1. De verhoging van die beide. 2. De redding door die beide.

Als het niet in de Bijbel stond zouden we totaal geen overeenkomst zien tussen de Heere Jezus en een verachte slang. Zijn kop is vermorzeld, door God verpletterd maar wat een kracht heeft hij nog in z'n lichaam. Wat al vele duizenden Adamskinderen zijn gevangen genomen om ons te laten stikken in onze ellende, om ons hart toe te knijpen voor het evangehe van Gods genade zodat we met onszelf zullen leven en met onszelf zullen sterven. Toch gebruikt de Heere Jezus dit beeld tegenover Nicodemus die des nachts tot Hem kwam. Er was een lege plek in z'n leven. Dat kan ook niet anders als we de Heere Jezus niet kennen als onze persoonlijke Zaligmaker. Tenzij iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. De Heere Jezus gaat dit duidelijk maken. Met welke vragen we ook komen of van welke afkomst we ook zijn, we zijn bij Hem welkom. Nicodemus begreep het werk der wedergeboorte niet maar hij krijgt onderwijs. Dominee roept op niet in onbekeerlijkheid door te leven en God de schuld te geven. De tekst brengt ons naar de geschiedenis in de woestijn. Het volk murmureert en de Heere zendt slangen. Mozes moet bidden. De Heere straft maar vernietigt ze niet. Als je doorgaat in zonde en wereld dan wel. Dan komt het oordeel. Als we Gods liefde versmaden en verachten dan zullen we dieper wegzinken als de heidenen. Dat murmurerend volk is door God gewezen op de koperen slang. Al de gebetenen moesten naar die slang zien. Dan alleen konden ze genezen. Dat begrijpen we niet. Het blijft altijd een wonder als God ons hebben wil. Die keek, die werd gezond. Zo is het nog. Geloven een gebetene te zijn, een zondaar die niet waardig is dat God één woord spreekt. Een Manasse, een moordenaar aan 't kruis, een Lydia, Zien op Hem. Heere wilt U ook mijn God zijn. Als we zo komen, al is het een vrouw

uit het heidendom al is het deze farizeër, dan zegt de Heer nooit: Voor jou niet". Ge moogt aan uzelf wanhopen, aan uw gebeden, aan uw kerkgang maar niet aan de genade van God in Christus Jezus Die gekomen is niet om te roepen rechtvaardigen maar zondaars tot bekering. "Opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe." We houden vast aan de Bijbelse waarheid van verkiezing en verwerping maar laat ons ook vasthouden aan de andere zijde van dezelfde waarheid waarmee we te maken hebben: pdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve. God heeft geen lust in de dood des zondaars. Hij wacht om genadig te zijn. Ook bij Zijn bruid die geen ervaring meer heeft van Gods genade, die haar Liefste kwijt was. Als de Heere Jezus u niet tot bekering brengt en u niet uit uw ellende kan uittillen dan zal er in hemel en aarde geen ander middel zijn. Hij is De Weg en De Waarheid en Het Leven. Het eeuwige leven begint hier in de vrede met God ontvangen door de Heilige Geest in ons hart. Dat Woord veroordeelt, dat stelt onze schuld en zonde aan de kaak, maar dat Woord spreekt ook van redding voor verlorenen. Als het bloed van De Heere Jezus neerdrupt in de wonden van onze ziel. Dan roepen we uit: ok voor mij, de grootste der zondaren. Dit evangelie wil en zal ik en mag ik brengen. Dominee hoopt dat Jezus Christus onmisbaar geworden is, dat Zijn stem gehoord is. De doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die Hem gehoord hebben, die zullen leven. Aan het eind van de levensbaan wordt het voor degenen die God vrezen: an ga ik op tot Gods altaren enz. Na het dankgebed wordt eerst gezongen Ps. 79:4 en 7. Daarna spreekt dominee zijn dank uit aan z'n bevestiger en persoonlijke studievriend Ds. C. Harinck. Tot de kerkeraad richt hij zich met de woorden: 'n prediking dient te zijn Jezus Christus en Die gekruist. Dat kan weerstand geven maar Luther zei: en preek waar alle mensen het mee eens zijn is niet de verkondiging van het Woord van God. Jezus is de enige Zaligmaker van verloren zondaren. Als we Jezus niet kennen kunnen we niet zalig worden. Gods Woord zal nooit ledig wederkeren maar doen wat Hem behaagt. Gemeente, koster, organisten, verenigingen, ik beloof uw herder en leraar te willen zijn. Dominee vraagt het gebed want, zegt hij, ook ik ben een zondaar.

Afgevaardigden van de zending, van de classis en partikuliere synode, broeders en zusters van Vlaardingen worden dankgezegd voor hun komst. Ook de broeders van andere kerkgenootschappen worden bedankt voor hun medeleven. Eén zijn zal alleen kunnen door de zeer krachtige werking van Gods Geest. Alle kosters en helpers worden dankgezegd voor de goede verzorging. Ook de familie wordt niet vergeten, echtgenote en ook degenen die er niet kunnen zijn waaronder de kinderen. B. en W. hebben bericht niet aanwezig te kunnen zijn. Ds. Vreugdenhil spreekt namens classis en P.S. en roept een hartelijk welkom toe. Op het zendingsveld en hier gaat het om dezelfde opdracht: elijkerwijs de Vader Mij gezonden heeft, zend ik ook ulieden. Ds. Van der Meer hervormd predikant van Terneuzen spreekt namens de plaatselijke kerken en heeft gemerkt dat het werk van de Heilige Geest zeer centraal staat en dat is ook de schakel om in de gemeenschap van de kerken vruchtbaar te kunnen arbeiden. Namens kerkeraad en gemeente van Vlaardingen spreekt broeder Treure. Welk een God Die u leidde door alle stormen en wederwaardigheden. Gods weg is de beste weg. Hij vraagt het gebed ook voor Vlaardingen en dankt Ds. Huisman voor alle getrouwheid als dienstknecht van Jezus Christus. Tenslotte spreekt ouderling Hamelink namens kerkeraad en gemeente van Terneuzen een welkomstwoord en hoopt dat dominee gebruikt zal mogen worden als visser van allerlei soorten van mensen. Mevrouw Huisman wordt toegewenst dat de Heere met Zichzelf wil vervullen alles wat ze als moeder en oma moest achterlaten. Gemeente, aldus broeder Hamelink, sinds enkele jaren staat de derde predikant voor ons. Het Woord zij tot een rijke zegen. Staande wordt Ds. Huisman toegezongen (iets gewijzigd) Ps. 119:9. Dominee dankt voor alle vriendelijke woorden en legt voor het eerst als eigen herder en leraar de zegen op de gemeente.

M.S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 1990

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 1990

De Saambinder | 12 Pagina's