Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de dood overgegeven om Jezus' wil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de dood overgegeven om Jezus' wil

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Want wij die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus' wil, opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden." 2 Cor. 4 : 11.

In het sterven van Gods kinderen wordt alzo Christus verheerlijkt, het is een sterven om Jezus wiL Daarin ligt het grote profijt van dit sterven. Op dat profijt wordt nu in het laatste gedeelte van deze tekst gewezen. "Opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden. Wij staan bij deze woorden stil als wij nagaan, het volheerlijke doel dat er in beschreven wordt.

De Heere Jezus leeft! Hij roept het van uit Zijne heerlijkheid aan Zijn strijdende Kerk hier op aarde toe: Vrees niet: Ik ben de Eerste en de Laatste, en die leef en Ik ben dood geweest, en zie. Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen.

En Ik heb de sleutels der hel en des doods. Hij is dood geweest en in Zijn dood heeft Hij het recht Gods dat door de zonden geschonden was, volkomen voldaan en de verzoening Zijner uitverkorenen met God verworven. In de dood kon Hij echter niet blijven. Hoe zou Zijn Kerk ooit uit den dood verrijzen, indien Hij uit den dood niet ware opgestaan? Hoe zou het welbehagen des Vaders zijn volvoerd. Het recht en het welbehagen des Vaders eisten de opstanding van Hem, Die de wet volkomen had gehoorzaamd in lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid. Op het doen der Wet was het leven beloofd, en dat kwam Hem toe. Hij kon van de dood niet gehouden worden, dewijl hij de macht had Zijn leven af te leggen en hetzelfde wederom aan te nemen. Niet één mens heeft macht over zijn eigen leven. Niet één mens heeft macht zijn leven af te leggen, maar Christus had deze macht gelijk Hij ook de macht had het wederom aan te nemen. Zo verrees de Heere, triumferend uit het graf Wel hadden Zijn vijanden geroepen: Hij die nederligt zal niet weder opstaan. Doch zij vloden weg. Wel hadden de krijgsknechten Zijn klederen verdeeld, en in dat, feit, hadden Satan en de wereld geroepen: Hij heeft ze nimmermeer van node. Wel was de steen verzegeld, en de wacht bij het graf geplaatst, opdat dit niet wedergeopend zou worden. Maar tegen de macht van de gestorven Zions Koning, bestonden zegels noch wachten. Die het geweld des doods had, dat is de duivel, die is door Hem te niet gedaan. De kop van de slang is vermorzeld. Het Lam dat ter slachting geleid is, is als de leeuw uit de stam van Juda verrezen. Hij is de triumfator. Hij leeft in alle eeuwigheid. De dood is verslonden ter overwinning. Deze heeft over Hem geen macht meer. De verrezen Immanuël sterft niet meer, zoals de opgewekte Lazarus later weer gestorven is. Hij leeft in alle eeuwigheid. Hij behoort niet langer tot de aarde, al vertoeft Hij er nog veertig dagen. Ik vaar op tot Mijnen Vader en tot uwen Vader: tot Mijnen God en tot uwen God, zo spreekt Hij. Hij is krachtelijk bewezen te zijn de Zone Gods, naar de geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden, n.l. Jezus Christus onze Heere. Zijn opstanding is het werk des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes.

In die levendmaking van dien gestorven Jezus is de rechtvaardigmaking Zijner uitverkorenen. Deze zijn in Zijn opstanding in Hem gerechtvaardigd. De vrijspraak der uitverkorenen kerke Gods is in den levende Jezus. En Hij is de levensbron der Zijnen. De fontein van eeuwig leven, die zegt: Ik leef, en gij zult leven.

Gods volk heeft een levende Jezus. Zijn zoendood is onmisbaar ter voldoening voor de schuld, wat meer is, Hij is opgewekt. Rom. 8:33. Gods kerk heeft een levende Jezus. In wien zij overwinnaar is van satan en de dood. O roept van Hem uit: ij draagt de banier boven tienduizend. Hij zal ook Zijne en Zijn's volk vijanden eens volkomen te niet maken. Dat leven van Jezus nu wordt in Zijn volk verheerlijkt. Daartoe zegt Paulus, worden wij die leven, altijd in den dood overgegeven, om Jezus wil, opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.

Het wordt in elke uitverkorene geopenbaard in diens opstanding uit den geestelijke dood. In de waarachtige bekering van een gans doemwaardige, maar uitverkoren zondaar, wordt het leven van Jezus verheerlijkt. En dewijl in de wedergeboorte het leven van Christus verheerlijkt wordt, kan dat leven niet meer sterven. Welke overgaven in den dood en ongelovige vertwijfelingen er ook zijn mogen, het leven van Christus zal in de Zijnen geopenbaard worden. Elke overwinning des geloofs is een openbaren van het leven van Jezus. De omhelzingen door het geloof van Christus als den weg ten eeuwige leven, als de grote inhoud der beloften Gods, als de Borg ter verzoening met den Vader, als de voorspraak in den hemel, en op welke wijze ook voorts het geloof Christus erkent, in deze allen zijn de openbaringen van Jezus in hen die om zijnentwil in den dood worden overgegeven.

In het bijzonder nog spreekt de tekst van het geopenbaard worden van het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees, in betrekking tot de verdrukkingen in het vlees. Paulus getuigt het. Hij leed honger en dorst, was naakt, werd met vuisten geslagen, had geen vaste woonplaats, werd gescholden, werd vervolgd, verdroeg lasteren, was geworden als een uitvaagsel der wereld, en aller afschrapsel. (1 Cor. 4). En zie, door dat alles werd het leven van Jezus verheerlijkt in Zijn sterfelijk vlees. In alle dezen is Hij meer dan overwinnaar. Verdrukt toch niet benauwd; Twijfelmoedig, (aangaande Zijn leven), doch niet mismoedig; vervolgd, doch niet daarin verlaten; nedergeworpen doch niet verdorven. En deze zelfde apostel tekent de openbaring van het leven van Jezus in de helden des geloofs, in Hebr. 11: In zijn oog verrijst een onafzienbare schare, waarbij hij uitroept: En wat zal ik nog meer zeggen! Want de tijd zou mij ontbreken. Zoude ik verhalen van Gideon en Barak en Simson en Jeftha, David en Samuel en de profeten: welke door het geloof koninkrijken hebben overwonnen; gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen hebben, de muilen der leeuwene hebben toegestopt, de kracht des vuurs hebben uitgeblust, en op meer dan tien andere wijze hebben overwonnen, doordat het leven van Jezus in hun sterfelijk vlees geopenbaard werd.

In die openbaring breken alle banden; wijken alle verdrukkingen; sneuvelen alle vijanden; O een ogenblik in de kracht van het geloof, door de openbaring van het leven Jezu in ons, doet Gods verdrukte volk roemen in de hope der eeuwige heerlijkheid en Zijn lof zingen in de nachten. Ja het leven van Jezus zal in ons sterfelijk lichaam eens geopenbaard worden, als dat lichaam onsterfelijkheid zal verkrijgen en eeuwig met de ziel verenigd, met Hem in volmaaktheid zijn zal voor de troon. Die ons vernedert lichaam veranderen zal, opdat het gelijk vormig worde aan Zijn verheerlijkt lichaam naar de werking waardoor Hij ook alle dingen zichzelf kan onderwerpen. Filip. 3:21.

O onuitputtelijke bron van troost en bemoediging voor Gods arme volk, dat door vele verdrukkingen en bange wereld ween heen de heerlijkheid met Christus Zijn hoofd, tegemoet gaat. Komt dan volk van God, heft uwe hoofden op uit uw druk en kruis, uit nood en dood. Ps. 72:7.

Mijne medereizigers, kent gij van die verheerlijking van Christus iets? Dat kan niet zonder sterven. Het leven ligt achter de dood. O mijne vrienden, tracht naar oprechtheid voor het aangezicht van Hem, die harten kent en nieren proeft. Duizenden roemen in het leven van Jezus, zonder te weten van een sterven om Jezus wil. Hoe is het te vrezen, dat zij bij den dood zonder Borg voor hun ziel zullen staan.

Wij moeten in den dood worden overgegeven, om het leven van Jezus door het geloof te leren kennen. Dat leven is gans onderscheiden van het leven der wereld. O, ik bid u, houdt u verre van de ijdelheden en goddeloosheden der tegenwoordige boze wereld. Jongens en meisjes, geeft u beste krachten niet aan de vermakingen in de zonden. Het leven van Jezus worde in u geopenbaard. Niemand, wie hij zij, oud of jong, arm of rijk, kan zonder Jezus sterven, of zijn deel zal zijn in de poel die brandt van vuur en sulfur. Zou ik u niet vermanen alles te verzaken om Jezus wil? We gaan met rasse schreden de eeuwigheid tegemoet. Wie weet, hoe nabij wij zijn bij den dood. Och, of er in ons geboren werd een haasten en een spoeden om ons levenswil. Het heilgoed dat rechtvaardigen verkregen, moge u tot jaloersheid verwekken. Hoe veracht, hoe verdrukt, gesmaad, vervolgd dat volk ook van de wereld wordt, het gaat niet alleen zijn weg. Het overwinnende leven van Jezus wordt in hen geopenbaard. En straks zal het met Hem eeuwig triumferen. En volk van God, uw leven is een voortdurend sterven. Och, dat wij meer in den dood werden overgegeven om Jezus wil. Maar al te veel nog zoeken wij ons leven te behouden. En die het verliezen, zullen het vinden. Het leven van Jezus moge ons meer en meer doen sterven. Sterven aan alles buiten Hem. De kracht van Jezus leven verwekt in Zijn volk een verachten van alles, wat onze natuur behaagt, en doet doden onze leden die op de aarde zijn. Ik eigen kracht is dat onmogelijic. Maar de kracht Gods wordt in zwakheid volbracht. Zo schenke de Heere levende oefeningen in de heiligmaking, die in een stervend leven verkregen worden.

O volk van God, houdt moed! Is sterven dikwijls pijnlijk voor het vlees, het is uw ziel profijtelijk. Kies toch door genade het hoogste goed, nl. het leven met Christus, wiens leven reeds hier in uw sterfelijk vlees geopenbaard wordt.

Wijlen ds. W.C. Lamain.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 1990

De Saambinder | 12 Pagina's

In de dood overgegeven om Jezus' wil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 1990

De Saambinder | 12 Pagina's