Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen:

te Rotterdam-Alexanderpolder: ds. C. Sonnevelt;

VERSLAG van de bevestiging en intrede van Ds. Th. van Stuyvenberg te Middelburg-Centrum.

Woensdag 2 mei 1990 mocht de gemeente van Middelburg-centrum, na 3'/, jaar vakant te zijn geweest, tot haar grote blijdschap een eigen herder en leraar ontvangen in ds. Th. van Stuijvenberg.

's Middags vond de bevestiging plaats door de consulent, ds. C. Harinck. Deze koos tot tekst 2 Timotheüs 4 : 1 en 2. Het thema was:

De roeping van de dienaar Gods. 1. Waar de dienaar staat. 2. Wat de dienaar doet.

1. Timotheüs is tot een zeer gewichtig werk geroepen. Dit laat Paulus hem ook voelen in de woorden van onze tekst.

"Ik betuig", zegt de apostel. Dat is: Iemand met grote ernst iets op het hart binden. Hij bezweert hem om het werk van een dienaar getrouw te verrichten en om te beseffen waar hij als dienaar staat.

"Ik betuig voor God". Hij staat voor God. Hij staat voor God als een uit genade zalig geworden zondaar. Hij staat óók voor God als een dienaar, die van God bevelen ontvangt.

Hij is Gods dienaar en dus verantwoording schuldig aan God.

De dienaar staat ook voor de Heere Jezus Christus, Die eenmaal oordelen zal de levenden en de doden. Hij staat voor Christus als een gelovige, als een wedergeboren christen, die zijn zaligheid in Christus heeft gevonden.

Hij staat voor Christus als een dienaar van het Evangelie; als een dienstknecht, die ook aan Christus verantwoording afleggen zal.

De plaats van de dienaar is de gewichtigste en heiligste en meest verantwoordelijke plaats op aarde.

2. Paulus betuigt (bezweert) Timotheüs: "Predik het Woord". De grote taak van de dienaar, waaraan hij al zijn gaven van verstand, lichaam en geest moet geven, is de prediking van het Woord. Alléén het Woord; géén eigen denkbeelden.

"Houd aan ": Houd vol, ga door, ook als u niet direkt vrucht ziet.

"Tijdelijk en ontijdelijk": Of men om de prediking vraagt of niet; of men u bejubelt of verguist, houd ermee aan!

"Wederleg": Eigenlijk staat er: Lever bewijs van schuld. Dat wil zeggen: Overtuig de mensen van hun schuldigheid.

"Bestraf'. Dreig met straf

"Vermaan": Troost met de evangelieboodschap; ook wel: spreek zoals de Trooster spreekt.

In deze volgorde is een harmonie; er wordt een appèl gedaan op het geweten, op het verstand en op het hart. En de Heilige Geest wil Zich van het werk van de dienaar bedienen.

"In alle lankmoedigheid": Met alle geduld, met alle verdraagzaamheid. In allerlei soorten van lankmoedigheid. Lankmoedig met een verharde zondaar, met een brutale en vijandige zondaar en met een vrome zondaar die zich verbergt achter zijn onmacht. Daartoe moet de dienaar vervuld zijn met de liefde van Christus. "... en leer": Een dienaar moet het volk leren. Hij moet de leer kennen, opdat hij ze aan het volk zal kunnen voorstellen in alle eenvoud en vooral in alle kracht met een spits op de praktijk.

Nadat ds. Harinck het Formulier tot bevestiging van de Dienaren des Woords gelezen had en ds. van Stuijvenberg op de hem gestelde vragen had geantwoord met het plechtige "Ja ik, van ganser harte", sprak de bevestiger nog enkele hartelijke woorden en verzocht hij de gemeente haar nieuwe herder en leraar staande toe te zingen Psalm 20:1.

's Avonds deed ds. van Stuijvenberg zijn intrede. De prediking was naar aanleiding van Lukas 24 : 47. Het thema was: e opdracht van Christus. 1. De mogelijkheid van de Woordbediening. 2. De inhoud van de Woordbediening. 3. De voortgang van de Woordbediening.

L Als de Heere Zijn dienaren zendt, geeft Hij hun de opdracht om in Zijn Naam te prediken en vergeving der zonden.

De Heere had het verstand van de discipelen geopend, dat zij de Schriften verstonden. Dat wil zeggen: Hij verlichtte hun verstand, opdat ze de zin, de inhoud van het Woord des Heeren zouden "zien". En tot dat "zien" is niet alleen studie of intellect nodig, maar komt het nadrukkelijk aan op de verlichting door de Heilige Geest.

Het is naar de zin van de Heilige Schrift dat Christus wordt gepredikt. En men kan Christus niet preken, of men moet ook bekering en vergeving der zonden preken. Het moet centraal staan in de prediking, dat Sions betalende Borg in de volheid des tijds gekomen is en dat Hij geleden heeft en gestorven en opgestaan is voor al degenen die Hij van de Vader ontvangen heeft als loon op Zijn arbeid. Nooit zou er een dienaar des Woords meer komen of zijn, indien Christus Jezus, de grote Ambtsdrager, Zichzelf niet had gegeven als een SchuldofFer voor de zonde. Want als Hij de schuld niet betaald had, hoe zou dan ooit een knecht kunnen prediken in Zijn Naam, bekering en vergeving der zonden?

2. "En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden ".

"Bekering en vergeving der zonden", is dat de gehele inhoud van de prediking? Ja, dit is het wat Paulus gezegd heeft: "Ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus en Die gekruisigd". Dit is hetzelfde als de prediking van de drieënige God. Want bekering is: Door de Heilige Geest, in Christus, tot God bekeerd te worden; bij God terug te komen.

En wat is vergeving? Dat is gelovig te zien op het volkomen en algenoegzame offer van Sions betalende Borg.

Wanneer de bekering ons gepredikt wordt, wordt het kwaad ons aangewezen. De Heere laat ons de bekering prediken, opdat we tot een ander inzicht zouden komen; opdat we de zonde zouden verlaten, onze oude natuur doden en er naar zouden staan om met God verzoend te worden.

Degenen die zich door genade gaan bekeren, gaan goed van God denken en slecht van zichzelf. Ze zien de afstand tussen God en hun ziel. Dit gaat gepaard met berouw en droefheid en belijdenis van schuld voor het aangezicht des Heeren. Maar dan wordt ook vergeving der zonden verkondigd. En dat alléén op grond van de verdiensten van Christus.

In deze twee woorden: bekering en vergeving\\g{ de zaligheid. Er is geen andere weg, dan de weg die geopenbaard is in de Gegevene des Vaders. '• - '•: > •

".... gepredikt worden bekering èn vergeving der zonden". Als het blijft bij de prediking van bekering alléén, is het een uitzichtloze prediking. En als we alleen spreken over vergeving, is het een oppervlakkige, misleidende prediking.

3. De voortgang van de Woordbediening. Er staat: "onder alle volken, beginnende van Jeruzalem". De apostelen moesten gaan prediken in een wereld die vijandig is tegen het Evangelie van vrije genade. Ze moesten geen aangepast Evangelie brengen. Ze moesten prediken: Bekering en vergeving der zonden. Dat is de geweldige opdracht voor de dienaren van alle tijden.

Wat is de Heere goed! De Heere is niet verplicht ons het Evangelie van vrije genade te doen horen! Wij zijn verplicht Hèm te dienen en Hèm te vrezen en lief te hebben. Hij heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen. En dat wij zo diepgevallen zijn, dat is onze schuld. Ziet daartegenover nu de goedheid en barmhartigheid en genade Gods in Christus Jezus, dat Hij ons nog bekering en vergeving der zonden laat verkondigen!

Nadat ds. van Stuijvenberg had laten zingen Psalm 103 : 2, bedankte hij zijn bevestiger, ds. Harinck, voor de wijze waarop hij hem tot zijn dienstwerk in Middelburg had ingeleid. Daarna richtte hij zich tot kerkeraad en gemeente van Middelburg-Centrum, kerkelijke funktionarissen, scholen, verenigingen enz. Ten slotte sprak hij nog enkele gevoelvolle woorden tot zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen en verdere familie.

Nadat gezongen was Psalm 68 : 17, werd eerst het woord gevoerd door ds. P. van Ruitenburg van Meliskerke, namens de classis Middelburg en de Particuliere Synode-Zuid. Ouderling Gerritsen sprak namens de gemeente van Terwolde-De Vecht. Ten slotte riep ouderling A. de Priester namens de kerkeraad en gemeente van Middelburg-Centrum ds. en mevrouw van Stuijvenberg een hartelijk welkom toe. Hij verzocht de gemeente haar nieuwe herder en leraar staande toe te zingen Psalm 147 : 6.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1990

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1990

De Saambinder | 12 Pagina's