Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BERICHTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BERICHTEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen:

te Ridderkerk ds. A. Bac te Bodegraven.

Begrafenis ds. A. Hofman.

Op 15 november was er een grote schare bijeengekomen in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Aalburg ter gelegenheid van de begrafenis van ds. A. Hofman.

De rouwdienst werd geleid door ds. M.J. van Gelder, consulent van de gemeente Woerden. Tot deze gemeente mocht ds. Hofman behoren sinds de tijd dat hij een gastvrij onderdak kreeg bij zijn kinderen in Waarder. Op 11 november kwam er voor hem een einde aan de pelgrimsreis van dit leven. Op de oudejaarsdag van zijn 77e jaar heeft de Heere hem afgelost van zijn aardse post.

Ds. van Gelder bepaalde ons in de rouwdienst bij 1 Thess. 5 : 9: Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid, door onzen Heere Jezus Christus". Deze tekst is vol van het wonder. Immers als er het tegenovergestelde had gestaan: ant God heeft ons gesteld tot toorn...., dan was dat niet onrechtvaardig geweest. De mens vergadert zich van nature immers de toorn als een schat. Maar nu staat er niet in de tekst 'gesteld tot toorn', maar er staat: tot verkrijging der zaligheid'. Dit Woord is vol van het welbehagen Gods. God heeft Zich een gemeente 'gesteld' tot de zaligheid. Een kerk die geleid wordt tot herstelling in Gods gunst en gemeenschap, tot de vergeving der zonden, tot vernieuwing door de Heihge Geest. En nu is God de zaligheid van Zijn volk. Als Simeon Jezus in zijn armen neemt en aan zijn hart drukt, dan roept hij uit: Mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien". Dat lezen we ook in onze tekst, aldus ds. Van Gelder. En zalig zijn de doden die in de Heere sterven. We mogen geloven dat onze overleden medebroeder ds. Aart Hofman deze zaligheid heeft mogen beƫrven. Een zaligheid door onze Heere Jezus Christus. Hij heeft Zichzelf tot een Borg gesteld en zijn ziel gegeven tot een rantsoen voor velen. Op Golgotha heeft Hij de toorn Gods tegen de zonde gedragen. Hij van God verlaten, opdat de Zijnen nimmermeer van God verlaten zullen worden. Bracht de Heilige Geest ons ooit tot deze gekruisigde Zaligmaker?

Nu is Christus in de hemel. Hij is nog altijd werkzaam voor Zijn kerk en voor de toebrenging van degenen die Hem van de Vader gegeven zijn. Opdat zij de zaligheid zouden verkrijgen. Daartoe zendt Christus dienaars als uitdelers van de menigerlei genade Gods. Ook ds. A. Hofman was zo'n uitdeler. Ds. Van Gelder sprak hierbij allen aan die onder de prediking van deze dienaar hebben verkeerd. Heeft de prediking die uitwerking gehad dat het u heeft gebracht tot verkrijging der zaligheid? Dan zal Zijn Naam eeuwig de eer ontvangen!

In het kerkgebouw sprak voorts ds. A.F. Honkoop, voorzitter van het Curatorium van de Theologische School. Ds. Honkoop memoreerde hoe hij in verschillende verbanden jarenlang met ds. A. Hofman heeft samengewerkt. Het zou niet moeilijk zijn om over de verdiensten van deze geliefde overleden broeder te spreken. Maar, ook voor hem gold: uit genade zijt gij zalig geworden. Genade is een van Gods eigenschappen, 't Is uit God dat arme, verloren zondaren zalig worden. Zo is er een overblijfsel naar de verkiezing der genade. We geloven dat ds. A. Hofman daartoe mocht behoren. Hij is niet meer. Hij heeft de eeuwige zaligheid ontvangen.

Tenslotte sprak in de rouwdienst ds. P. Melis, een neef van de overledene.

In het bijzonder richtte hij zich tot de familie. Wat had vader en opa een grote plaats in jullie leven. We begrijpen dat er verdriet is. Dat er een lege plaats is, ook in de familiekring. Toch behoeven we niet te treuren als degenen die geen hoop hebben. We mogen geloven dat hij zijn wens verkregen heeft. Kort voor zijn sterven zei hij me: Ook voor mij is er maar een middel. Hij had daar over gesproken tijdens de laatste dienst in Aalburg: Ik ben de Deur. En door die Deur gaat geen dominee, maar alleen een arme zondaar. Zo heeft de Heere hem pasklaar gemaakt. Opdat hij mocht ingaan door Hem die gezegd heeft: Ik ben de Deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden.

Na de samenkomst in het kerkgebouw ging een grote stoet grafwaarts. Daar sprak ds. Chr. van de Poel over de tekst uit Hebreen 13 : 14 "Wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende".

De oudste zoon van de overledene de heer M. Hofman, dankte allen voor de belangstelling en verzocht ons te zingen Ps. 116 vers 4. Zo klonk over het stille kerkhof van Aalburg:

D'eenvoudigen wil God steeds gadeslaan, 'k Was uitgeteerd maar Hij zag op mij neder. Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder; Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan.

K. J.H.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 1991

De Saambinder | 12 Pagina's

BERICHTEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 1991

De Saambinder | 12 Pagina's