Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrucht des Geestes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrucht des Geestes

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

(4)

"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid". Gal. 5 : 22.

Het is opmerkelijk, dat Paulus hier spreekt in het enkelvoud. Hij spreekt niet over de vruchten (meervoud), maar over de vrucht (enkelvoud) des Geestes. De negen zaken, die hij hier opsomt, vormen uiteindelijk één vrucht. Zij horen bij elkaar. Zij vormen één geheel. Waar de Geest werkt, daar zijn zij alle te vinden. Het zijn allemaal kleuren van het ene licht. Het zijn de verschillende druiven van de ene tros des Geestes. Zij horen bij elkaar. In deze verschillende deugden openbaart zich het ene grote werk van de Geest. Als de diamant een klein beetje draait, zien wij weer andere glans en andere heerlijkheid. Zo hebben wij stilgestaan bij de drie eerste openbaringen van die ene vrucht des Geestes. Liefde, blijdschap en vrede. Alle drie komen zij uit de doorboorde handen van Christus. Daaruit neemt de Heilige Geest het, wanneer Hij het toepast aan het hart. En dan, na de eerste drie openbaringen van de Geest, volgt er nog een zestal. Zo zien wij, hoe het ene werk van de Geest breed uitwaaiert. Lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid. Bij elk van die zes willen wij stilstaan.

Lankmoedigheid.

Letterlijk wil dit woord zeggen: ang van moed. Het lang kunnen uithouden in de moeilijkste omstandigheden en met de moeilijkste mensen om mij heen. Het Griekse woord Makrothumia heeft de betekenis van geduld, iets lang kunnen verdragen. Bij lankmoedigheid kunnen wij ook wel aan moed denken. De moed kunnen opbrengen om in de moeilijkste omstandigheden toch voort te gaan. De lankmoedigheid draagt en verdraagt, aanvaardt in geduld en liefde. De lankmoedigheid is een gestalte van de liefde. Het is één van de vormen, waarin de liefde zich uitgiet. In 1 Kor. 13:4 lezen wij: De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren". Daar worden dezelfde twee woorden gebruikt als hier: ankmoedig en goedertieren. Het zijn beide openbaringen van de liefde.

Deze lankmoedigheid is geen karaktereigenschap. Er zijn mensen met een gemakkelijk, geduldig en verdraagzaam karakter. Zij stuiven niet bij het minste of geringste op. Zij laten alles gemakkelijk over zich heengaan. De lankmoedigheid, die hier bedoeld wordt, is echter geen karaktereigenschap, maar vrucht des Geestes. De Geest neemt het uit de volheid Gods in Christus. Het beeld van de volmaakte lankmoedigheid vinden wij niet bij onszelf, maar in de Heere. Van Hem wordt op vele bladzijden in de Schrift betuigd, dat Hij lankmoedig is. Zo maakte Hij Zich op de Sinaï bekend aan Mozes: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid". Ik denk hier ook aan het bekende woord in 2 Petr. 3 : 9 waar te lezen staat, dat de Heere "is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen". Hoe groot is de lankmoedigheid Gods over tegensprekende en onverbeterlijke zondaren. Wat houdt de Heere het lang uit met schuldigen. Hebt u daar wel eens een indruk van gehad in uw hart? Hij doet niet naar onze zonden en vergeldt niet naar onze ongerechtigheden. Hij houdt Zijn toorn nog in. Als wij toch enigszins zouden beseffen, wie wij zijn voor de hoge God. Hoe wij eruit zien in Zijn heilige ogen. Wij hebben het al zo moeilijk met mensen, die ons irriteren. Maar hoe moet de Heere het dan toch wel met ons hebben. Mensen, die naar God niet zoeken en vragen, die het met woorden en daden betuigen geen lust te hebben aan de kennis Zijner wegen. En zulke mensen worden door die lankmoedige God gedragen en verdra­ gen. Wie daar iets van doorleven mag, zinkt weg in onwaardigheid en verwondering. En ook na ontvangen genade in het leven van Gods kinderen blijft Gods lankmoedigheid zo onuitsprekelijk groot. Hoe kunnen ook Gods kinderen de Heere tegenstaan, vergeten en verlaten. Hoe kunnen zij ook in vijandschap eigen wegen gaan. Wat kunnen zij Hem een moeite maken met hun zonden en een arbeid met hun ongerechtigheden. En toch wordt de Heere Zijn volk niet moe. Hij blijft hen verdragen. Hij wordt het niet moe hen steeds weer terug te brengen en Zijn onderwijs te schenken. Hoe verder Gods kinderen komen op de weg der genade, hoe meer zij zichzelf leren kennen, maar ook hoe groter wordt het wonder van Gods lankmoedigheid.

En bedenk daarbij ook de lankmoedigheid van Christus. Van die Zaligmaker zegt Petrus: En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid" (2 Petr. 3 : 15). Hoe heeft Christus verdragen de spot en smaad en hoon. Als Hij gescholden werd, schold Hij niet terug en als Hij leed, dreigde Hij niet, maar gaf het over in de handen Zijns Vaders. Als de gewillige en geduldige Knecht des Vaders ging Hij de weg van het lijden tot het einde. Hij heeft ook het onbegrip en de vijandschap van Zijn discipelen verdragen. Zijn lankmoedigheid was vrucht van Zijn liefde, tot de Vader boven alles, maar ook tot allen, die de Vader Hem gegeven heeft. Christus was lankmoedig en geduldig tot in de diepte van de hel! Wat doet nu de Heilige Geest? Hij neemt het uit Christus en past het toe aan het hart. Door de bediening des Geestes zullen Gods kinderen dan ook iets gaan vertonen van die lankmoedigheid. O, het blijft alles ten dele. Zij moeten zich steeds weer aanklagen, dat zij zo ongelijkvormig zijn aan het beeld van Christus. Zo vaak is het vlees aan het woord en dan is die lankmoedigheid er niet. Wat is er dan een opstand en een onverenigdheid met de wegen, die de Heere gaat. Dat blijft de strijd in het leven der genade. De oude mens der zonde is het nooit met God eens. En steeds steekt dat eigen ik de kop weer op. Pas bij de laatste snik verlost van het eigen ik. Maar de Heere laat nooit varen het werk Zijner handen. Hij Zelf zorgt ervoor door Zijn Geest, dat Zijn gemeente toch iets gaat vertonen van het beeld van Christus. Hijzelf legt de glans van Zijn werk op Zijn volk. Zo openbaart zich die lankmoedigheid als vrucht des Geestes. Op verschillende plaatsen wordt de gemeente Gods tot die lankmoedigheid opgewekt. "Wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt; met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde", zo zegt de apostel in Efeze 4 : 1-2. Om niet meer te noemen, denk ik ook aan 1 Thess. 5 : 14: En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen".

Wat houdt die lankmoedigheid in? Allereerst hebben wij hier te denken aan lankmoedigheid en geduld tegenover de Heere Zelf De wegen, die de Heere gaat kunnen zo raadselachtig zijn, wegen tegen vlees en bloed in, wegen van verdrukking en moeite en verdriet.

Jozef kwam in de gevangenis en Job op de ashoop. David moest vluchten voor Saul en Daniël werd in de leeuwenkuil geworpen. Hoe kunnen de vragen en raadsels zich dan opstapelen in het hart. En ons vlees is het met de wegen, die de Heere gaat nooit eens. Maar als die lankmoedigheid als vrucht van de Geest in het hart is, dan leer ik goedkeuren, wat God doet, dan mag ik dragen en verdragen. Al kan ik de wegen Gods niet doorgronden. Hij vergist Zich niet en het is wijsheid, wat Hij doet. Hij weet oneindig veel beter, wat goed voor mij is, dan dat ik het weet. Dan mag ik het in Zijn hand geven en doorleven, wat de Psalm zegt: Heilig zijn, o God, Uw wegen; niemand spreek' Uw hoogheid tegen! Dan wordt de hand op de mond gelegd en het wordt een stil achteraankomen, ook met al mijn vragen en raadsels. En als het geloof dan de grote Kruisdrager in het oog mag krijgen, die het kruis zo geduldig droeg, dan wordt het een dragen en verdragen van het kruis achter Hem. Zalige lankmoedigheid en zoete geduldige onderwerping! Daar is het goed, wat God doet en daar heb ik niets meer te zeggen. Daar geeft de onderwerping rust (ook al stormt het van buiten!), daar ligt het eigen vijandige bestaan eronder en daar kan de Heere geen kwaad meer doen.

Maar vandaaruit worden wij ook lankmoedig en verdraagzaam tegenover elkaar. Dan staan wij niet meer direkt op onze strepen. Dan staan wij niet direkt klaar om het de ander betaald te zetten. Als ik iets beseffen en beleven mag van de lankmoedigheid Gods in Christus, zou ik dan de naaste niet verdragen? Zou ik dan niet lankmoedig zijn jegens allen? (1 Thess. 5 : 15). In 2 Tim. 2 : 24-25 zegt de apostel, dat een dienstknecht des Heeren de kwaden moet kunnen verdragen en met zachtmoedigheid moet onderwijzen degenen, die tegenstaan. Was er toch meer van die lankmoedigheid in de gemeente Gods! Er zou meer glans liggen op Sion, er zou meer van Gods volk uit­ gaan. Wat zitten wij, ook na ontvangen genade, toch vol met eigenliefde. Echter, waar Gods Geest de liefde in het hart uitstort, daar zal die liefde als vrucht des Geestes zich ook openbaren in lankmoedigheid. Zijn zij veel verlegen om de bediening en onderwijzing van die Geest, Die het neemt uit Christus? Want de vrucht des Geestes is lankmoedigheid.

Vader, dat Uw liefd' ons blijk'; Zoon, maak ons Uw beeld gelijk; Geest, zend Uwen troost ons neer!

(wordt vervolgd)

Zeist,

ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1991

De Saambinder | 12 Pagina's

De vrucht des Geestes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1991

De Saambinder | 12 Pagina's