Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Goddelijke liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Goddelijke liefde

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATI

"Want de Vader Zelfheeft u lief'. Johannes 16 : 27a.

De apostel Johannes was een man met zeer veel genade. Hij was onder de apostelen een ster die schitterde in hemelse glans en heerlijkheid. Johannes was één van de drie apostelen die met Jezus tegenwoordig waren op de berg der verheerlijking en in de hof van Gethsémané, waar hij Christus' zielestrijd zag. Het was Johannes, die op Golgotha Jezus' kruislijden aanschouwde en persoonlijk door Christus werd aangesproken. Jezus gaf hem het liefdebevel om voor Maria de moeder des Heeren te zorgen.

Dat was een grote eer voor Johannes. Hij wordt genoemd de apostel die Jezus liefhad. Een heerlijke bijnaam. Johannes had zeer veel Godskennis, Christuskennis en zelfkennis. Deze apostel heeft veel over Gods liefde voor de Kerk des Heeren geschreven. Daarom wordt hij zeer terecht de apostel der liefde genoemd.

In het Evangelie, dat hij geschreven heeft, stelt hij op schone wijze Christus voor als Gods eniggeboren Zoon. Wie van de apostelen was de eerste die geloofde, dat Jezus opgestaan was uit de doden? Dat was Johannes. Hij ging in het geopend graf en zag het en geloofde.

Johannes heeft in zijn zendbrieven sterk de nadruk gelegd op de Goddelijke liefde, die de Heere geeft in het hart van Zijn kinderen. In het afscheidswoord, dat Jezus sprak voordat Hij Zijn kruislijden tegemoet ging, staat een ontroerende uitspraak vol van liefde en troost. Christus zegt tot Zijn discipelen: "Want de Vader Zelf heeft u lief'. Het is noodzakelijk, dat Christus gepredikt wordt als het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.

De Heilige Geest moet voorgesteld worden in Zijn Goddelijke kracht en heerlijk werk in de harten van de gelovigen. We mogen de onuitsprekelijke liefde van de Geest des Heeren voor Jezus' Bruidskerk nooit vergeten.

Wat wordt er weinig gepredikt over de liefde van God de Vader. Hoe weinig wordt er onder Gods volk gesproken wie de Vader is voor de oprechten van hart. De verlossing van verloren zondaren uit de duisternis tot het licht is het werk van een Drieënig God. Daarom spreken we over de Hefde van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. God de Vader is de hemelse bron van de goddelijke liefde. Het is de Vader, Die Zijn Zoon gegeven heeft om de Bruidskerk te verlossen uit de staat der ellende. Het is de Heilige Geest, Die de genade die Christus door Zijn lijden en sterven verworven heeft, toepast aan de harten van Zijn gunstgenoten.

Wat is het eerste werk des Heeren in het zaligen van de gelovigen? Dat is de uitverkiezing.

De verkiezing is speciaal het werk van de Vader. God de Vader heeft uit eeuwige liefde mensen uitverkoren tot de zaligheid. De uitverkiezing is Gods souverein welbehagen. Zijn onuitsprekelijke liefde voor schuldige zondaren. We noemen de uitverkiezing het "Cor ecclesiae", het hart der kerk, de leer van Gods Woord die we moeten leren, bewonderen en aanbidden. De leer van de uitverkiezing is voor de natuurlijke mens een steen des aanstoots en een rots der ergernis. De uitverkiezing wordt door veel mensen gebruikt om God de schuld te geven van de val in het paradijs en al de ellende op aarde. Dat is zeer goddeloos. De mens heeft zelf de band met God verbroken door moedwillige ongehoorzaamheid.

De leer van de uitverkiezing is geen muur, maar een deur, waardoor we zalig kunnen worden. Het is een onuitsprekelijke weldaad dat er een uitverkiezing is, want anders zou er niemand met God verzoend kunnen worden. De verkiezing mag nooit als een soort noodlot worden voorgesteld, dat is Gods Woord verdraaien tot eigen verderf De noodlotsleer is te vinden bij de Islamvolken en hoort niet thuis in het Christendom. Wanneer Gods Geest in ons hart begint te werken, vragen we niet: ben ik uitverkoren, maar kan ik nog zalig worden? De uitverkiezing is Gods verborgen raad, wij mensen hebben geen recht om daarover te oordelen. De leer van de uitverkiezing moet niet in de ijskast gezet worden, doodgezwegen, maar bijbels voorgesteld.

De apostel Johannes zegt in zijn zendbrief: "God is liefde". De uitverkiezing en de liefde van God de Vader behoren bij elkaar. Wanneer we over de uitverkiezing spreken zonder de liefde van de Vader te noemen, zijn we helemaal onbijbels. Jezus zei tot Zijn discipelen: "Want de Vader Zelf heeft u lief'. Dit troostwoord is voor de Kerk aller eeuwen, voor de hele Kerk, voor de eikebomen der gerechtigheid en voor de gekrookte rieten onder Gods volk. Het is God de Vader, Die zondaren trekt met koorden van liefde en goedertierenheid. Dat is eeuwige liefde. Door de wet is de kennis der zonde, maar het is Gods liefde die ons hart breekt, zodat we leren bidden om genade. Het is door de kracht van de Goddelijke liefde, dat we tot de belijdenis komen dat we doodswaardig zijn. Het recht Gods en de liefde Gods gaan altijd samen in de bekering van zondaren. Wat zijn geoefende christenen? Zij die als Johannes veel de liefde Gods beleven. In de wedergeboorte wordt de liefde Gods in ons hart uitgestort. Wanneer Christus geestelijk in ons hart geboren wordt, beleven we de onuitsprekelijke liefde van Jezus en Zijn zalige gemeenschap. Met en na de rechtvaardigmaking ervaren we in rijke en heerlijke mate de liefde van God de Vader en de verzegeling door de Heilige Geest. Het zijn voor onze ziel liefdewateren, waarin we kunnen zwemmen. We beleven, dat we verzoend zijn met een Drieënig God en genieten een vrede die alle verstand te boven gaat. Met iedere Godsontmoeting beleven we iets van Gods liefde. Het is zeer groot om beloften van de Heere te ontvangen, want ze zijn in Christus ja en amen. Deze geven troost en sterkte aan ons hart. Het wordt door al Gods volk beleefd: "Hartelijk zal ik U liefhebben Heere mijn God".

We moeten onszelf ernstig onderzoeken of we de Goddelijke liefde kennen voor onze ziel. Het spreken over onze ellende is geen kenmerk van het geestelijke leven. Droefheid naar God en blijdschap in God is de ervaring van alle ware gelovigen.

De geestelijke kennis van God de Vader wordt helaas zo weinig gevonden in de Kerk des Heeren. Dat is de geestelijke armoede onder velen van Gods kinderen. Wanneer de Heere ons geloofsoefeningen schenkt leren we meer en meer de liefde van God de Vader kennen.

We beleven dan met de apostel Petrus: "Geloofd zij God de Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons naar Zijn grote barmhartigheid heeft wedergeboren tot een levende hoop".

Wat is er veel beschouwende kennis over Gods Woord en zeer weinig beleving van de liefde van God de Vader. Wat een eigenwilHge godsdienst wordt er gevonden onder de Geref gezindte. Wanneer de Goddelijke liefde van de Vader beleefd wordt gaat er licht en kracht uit van de Kerk des Heeren. Als de liefde Gods ervaren wordt, gaan we spreken tot de eer des Heeren en getuigen van Gods daden. Het wordt dan gehoord: "Komt, o allen die God vreest en ik zal vertellen wat de Heere aan mijn ziel gedaan heeft". De uitverkiezing is een vrucht van de liefde van God de Vader. Het is de Heilige Geest, Die ons de Vader leert kennen in Zijn verkiezende liefde. Het is Christus, Die ons de Vader verklaart in Zijn souvereine liefde voor de uitverkorenen.

De Heere schenkt aan Zijn kinderen geloof, hoop en liefde. Wat is het zalig als we persoonlijk in ons hart beleven: "Want de Vader Zelfheeft u lief'. Dat is de hemel op aarde en het beginsel der eeuwige vreugde. Het beleven van het geloof is zalig, het ervaren van de levende hoop is groot, maar het heerlijkste in het geestelijke leven is de Goddelijke Hefde.

We moeten de Heere ernstig bidden om de liefde van God de Vader te mogen beleven. Dan stemmen we met de apostel Paulus in: "Maar het meeste van Gods weldaden is de liefde".

Wijlen

ds. G.A. Zijderveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

De Goddelijke liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 1992

De Saambinder | 12 Pagina's