Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leviticus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leviticus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leviticus 26 : 34-39

34. Dan zal het land aan zijn sabbatten een welgevallen hebben, al de dagen der verwoesting, en gij zult in het land uwer vijanden zijn; dan zal het land rusten, en aan zijn sabbatten een welgevallen hebben.

35. Al de dagen der verwoesting zal het rusten, overmits het niet ruste in uwe sabbatten als gij daarin woondet.

36. En aangaande de overgeblevenen onder u, Ik zal in hun hart een wekigheid in de landen hunner vijanden laten komen; zodat het geruis van een gedreven blad hen jagen zal, en zij zullen vlieden gelijk men vliedt voor een zwaard, en zullen vallen waar niemand is die jaagt.

37. En zullen de een op de ander als voor het zwaard vallen, waar niemand is die jaagt; en gij zult voor het aangezicht uwer vijanden niet kunnen bestaan.

38. Maar gij zult omkomen onder de heidenen, en het land uwer vijanden zal u verteren.

39. En de overgeblevenen onder u zullen om hunne ongerechtigheid in de landen uwer vijanden uitteren; ja ook om de ongerechtigheid hunner vaderen zullen ze met hen uitteren.

Hier wordt getekend hoe het met het land en het volk van Israël er uit zal zien, wanneer het land door de vijanden verwoest zal worden en het volk uit het "beloofde" Kanaan zal verdreven, of verstrooid zijn onder de heidenen, vanwege de verharding in de zonden. Hier wordt gesproken van de ontheiliging van de Sabbat. Dat is het niet houden van de sabbat en de sabbatjaren. Inplaats van het land in het sabbatjaar rust te geven bewerkten ze het land naar hun ei- gen goeddunken. Daarin wandelden zij in tegenheid met de Heere en dienden niet de Heere, maar ziciizelf.

De straf daarop is niet uitgebleven. Als volk weggevoerd, verstrooid! Het land woest en de steden tot een woestijn. Calvijn merkt hier bij op, dat het land in verwarring gebracht was door een onafgebroken onrust en zo zijn wettige sabbatten had moeten missen en, doordat het land niet zonder grote moeite, deze goddeloze verachters van God op zijn schouders moest dragen. Het land zal dan een welbehagen hebben aan zijn sabbatten, al de dagen der verwoesting. Wanneer zijn ze als volk uit hun land weggevoerd? O.a. tijdens de zeventigjarige ballingschap in Babel.

Nu gedurende die zeventig jaren was het land bevrijd van hun bezitters, die het naar Gods gebod geen rust gunden. Nu had het rust, maar het volk van Israël, "de zondaars", moesten in den vreemde slavendiensten verrichten.

Volgens sommige godgeleerden heeft het land zeventig jaar gerust ter vergoeding van het onthouden van de voorgeschreven zeventig sabbatsjaren.

Door de goddeloosheid van de verachters van de sabbat wordt de Heere van Zijn recht beroofd. Hij verwijt hun dat Hij op geen andere wijze in het heilige land kan gediend worden, dan door hen allen daaruit te drijven. Alsof Hij zei dat alleen dit ene Hem nog overbleef om de dienst van Zijn Naam te handhaven. Dat het land van zijn inwoners gereinigd zou worden en weer tot woestheid teruggebracht zou worden; want deze gedwongen rust zou in de plaats komen van de vrijwillige sabbat.

En wat het volk, de overgeblevenen onder u, betreft, dat kan slaan op degenen die in ballingschap zijn gebracht, of die in het land der verwoesting gebleven zijn. Die hovaardigen van kracht zullen, zoals tevoren bedreigd, omkomen door hongersnood of het zwaard niet alleen, maar bang en bevreesd zijn. De Heere beneemt hen alle moed en kracht. Hun harten zullen met schrik vervuld worden, zodat ze vluchten zullen waar geen vervolger is.

Zo is het getekend in de beeldspraak. Verschrikt en bevreesd wor­ den door het geruis (bijna niet te horen) van een gedreven of vallend blad! Een schuldig geweten zal hun voortdurende verschrikking wezen. Die de vreze Gods verwerpen stellen zich bloot aan de vrees voor alle dingen. Die vrees van hen zal zelfs op de ander vallen, gelijk wordt gezegd in vers 37 en 38. Die elkanders schuld hebben vermeerderd zullen elkanders vrees en verschrikking doen toenemen.

Al zou het zijn dat ze geen uitwendige narigheden hadden, evenwel zullen de hovaardige en de op hun kracht steunende zondaars verteerd worden door wroeging in hun gewetens en door inwendige verborgen angsten en kwellingen geplaagd worden. Ziet toch de verschrikkelijkheid van de zonde tegen God, ook vermeld in de bewoordingen van vers 39. Daar is sprake van uitteren om hun ongerechtigheden en die van hun vaderen.

Dat uitteren heeft de betekenis van vermolmen, verrotten, als het ware ziektekiemen die het leven bedreigen. Zij zullen evenals hun vaderen weleer, wegkwijnen om hun ongerechtigheden.

Israël wordt hier bedreigd met de gehele ondergang, indien ze de rechten en instellingen des Heeren blijven verwerpen. O wonder, wat ons èn het Oude èn het Nieuwe Testament predikt. Ook zoals de profeet Ezechiël eenmaal datzelfde afkerende en zondige volk, bij monde van de trouwe wachter, van des Heeren wege toeriep: "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de HEERE HEERE, zo Ik lust heb in de dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels? " Dit hopen we in het vervolg van dit hoofdstuk te vernemen.

Wilt Gij met ernst de zonden Toerekenen voortaan; Wie kan 't eniger stonden In Uw oordeel bestaan? Maar, Gij wilt. Heer, vergeven De zonden minst en meest. Dies zijt Gij in dit leven Zeer bemind en gevreesd.

Psalm 130, Datheen.

's Gravenpolder, ds. J.C. Weststrate.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

De Saambinder | 12 Pagina's

Leviticus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

De Saambinder | 12 Pagina's