Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen: te Rotterdam-Zuid: ds. A.J. Gunst te Tholen.

Bedankt: voor Goudswaard: ds. CA. van Dieren te Stolwijk; voor Katwijk aan Zee: ds. J. Beens te Scherpenisse; voor Meliskerke: ds. P. Mulder te Capelle a/d Ussel-Middelwatering; voor Scherpenzeel: ds. C. Hogchem te Borssele.

ZIEKE PREDIKANTEN

Ds. A.M. den Boer van Sunnyside moest op 6 oktober vrij onverwacht een hartoperatie ondergaan in het ziekenhuis te Yakima, nadat tot tweemaal toe een dreigend hartinfarct kon worden afgewend. Hij mocht spoedig weer terug naar huis, waar hij nu herstellende is.

Van de gezondheidstoestand van ds. N.W. Schreuder kan worden gezegd dat hij na een maagoperatie thans langzaam herstellende mag zijn.

Ds. J.S. van der Net werd tijdens het leiden van een trouwdienst op de kansel onwel en moest met spoed opgenomen worden in het ziekenhuis wegens een acute stoornis in de bloedsomloop naar de kleine hersenen (infarct). Nader medisch onder­ zoek is nog nodig. Zijn gezondheid gaat gelukkig goed vooruit.

Ds. E. Venema is al geruime tijd aan huis gebonden door ischias. Thans gaat het weer wat beter, zodat wordt gehoopt dat hij binnenkort weer in de gemeente voor zal kunnen gaan.

De Heere gedenke deze broeders in al hun bijzondere omstandigheden en noden en Hij geve volkomen herstel.

INTREDE Ds. M. Karens te Werkendam op 21 september 1994

In de avond van woensdag 21 september was de kerk van Werkendam weer geheel gevuld. Ds. M. Karens, deze middag door zijn vader in het ambt van herder en leraar bevestigd, doet zijn intrede in de gemeente. Hoewel dit gebeuren in feite alleen de gemeente van Werkendam aangaat, waren toch ook velen uit het gehele land aanwezig. Ook een groot aantal predikanten uit onze gemeenten gaf blijk van belangstelling, alsook velen van de plaatselijke kerken. Nadat ds. Karens votum en zegengroet had uitgesproken, werd op zijn verzoek Ps. 123 : 1 gezongen. Uit Gods Woord werd gelezen Efeze 6 : 10-24, vooraf gegaan door Hoofdstuk 1 : artikel 1, 2 en 3 van de Dordtse Leerregels.

Na het gebed spreekt ds. Karens in een inleidend woord over de wonderlijke leiding en goedertierenheid des Heeren. "Geen ding geschiedt er ooit gewisser, dan 't hoog bevel van 's Heeren mond. Zijn goddelijke almacht spreekt en het is er. Zijn wil gebiedt en 't wordt terstond. Alleen daarom sta ik hier, gemeente van Werkendam, in het middaguur als uw herder en leraar bevestigd. Gods raad en welbehagen bracht mij vanavond op deze plaats." De tekst voor dit avonduur is Efeze 6 : 19: En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening mijns monds, met vrijmoedigheid om de verborgenheid van het evangelie bekend te maken". Hierin wordt beluisterd: e voorbede voor de verkondiging van het Woord. Deze voorbede is ten eerste: nmisbaar voor de dienaar van het Woord. Ten tweede: s vruchtbaar voor de hoorder van het Woord.

Evenals vanmiddag, ook vanavond een brief uit de gevangenis. Vanuit Rome aan de gemeente van Efeze, waaraan Paulus zozeer met liefdebanden verbonden was. Hij heeft daar drie jaar mogen arbeiden, weliswaar met veel strijd, maar ook met veel zegen. En nu wijst Paulus de gemeente op het grote genadevoorrecht, hetwelk de Heere hun in Zijn grote barmhartigheid bewezen had. Getrokken uit de duisternis, waarin zij eertijds wandelden, tot Gods wonderbaar licht. Uitverkorenen, gekocht door het bloed van de Zoon en verzegeld door de Heilige Geest. Zij kenden een eertijds! Kennen wij daar ook iets van, gemeente, jeugd? Hij roept kinderen des geloofs op tot een Godzalige wandel in de strijd des geloofs in de wapenrusting Gods. En dat kan, zegt Paulus, nu alleen in het gebed. Paulus had veel gebeden als farizeër, maar een kenmerk van ware bekering is: Zie hij bidt! Dan krijgen we een gebedsleven zoals Paulus in Damaskus. Bidden en smeken, niet alleen voor zichzelf, maar voor al de heiligen. "En voor mij". Als u dan worstelt voor uw zieleheil in de binnenkamer, vergeet dan mij niet! Dat vraagt Paulus. Dat stelt Paulus niet voorop en dat doen wij ook niet, maar als een onwaardige dienaar stamel ik hem na: "En voor mij". Was dat nu nodig voor Paulus? Zo'n

grote in het Koninkrijk Gods; een geroepen apostel van Jezus Chris- tus; een man met zaken, in het leven geleerd; een man met oefeningen des geloofs. Paulus, die kon vertellen opgetrokken te zijn in de derde hemel; onuitsprekelijke dingen gezien. Die met bewustheid voor eigen leven wist een Voorbidder te hebben in de hemel. Die wist begrepen te zijn in de Grote Voorbidder aan de rechterhand des Vaders, Jezus Christus, "Die ook voor ons bidt". Heeft deze man nu nog nodig aan die eenvoudige Efeziërs te vragen: "En voor mij"? Ja, de apostel heeft dat nodig als hij ziet op de grootheid van het ambt. Als hij ziet op eigen zwakheid, afhankelijkheid en op het werk dat wacht. Hij kan het zelf niet en is afhankelijk van de bediening van de Heilige Geest. Hij weet dat de Heere dat gebed van de gemeente wil gebruiken. Zie bij Petrus in de gevangenis! Zie hoe de gesloten hemel regen gaf op de bede van Gods knecht Elia. Hier sta ik vanavond, aldus ds. Karens, en ik stamel het de apostel na: "En voor mij". Gemeente, smeek toch of de Heere mij wil verlichten door Zijn Geest, mij wil regeren door Zijn hand. Mijn bediening wil vruchtbaar maken onder u en uw kinderen. En daarom deze bede vanavond. Draag mij niet op de handen, maar draag mij in uw binnenkamer op de vleugels van het gebed. Draag mij naar de troon van Gods genade. Laat mij niet alleen in de voorbereiding in de studeerkamer en laat mij niet alleen gaan naar deze preekstoel. Dat uw verzuchtingen een onbekwame dienaar mogen vergezellen aan het begin van zijn bediening. Kinderen, jeugd, willen jullie me vanavond iets beloven? Als je op zondagmorgen naar de kerk komt, zal je dan eerst in het verborgen je knieën buigen en zal je dan vragen: "Heere, open mijn goddeloze, vijandige hart! Open mijn oren voor Uw Woord, Heere". Maar zal je dan ook aan de Heere vragen of Hij die in zichzelf onbekwame dienstknecht de opening van Zijn Woord wil schenken? Volk des Heeren dat zuchten geleerd heeft, die misschien wel in stilte bij de kerktelefoon zitten, zo'n eenvoudige zuchter, die mij zou mogen opdragen in de binnenkamer, aan de Grote Voorbidder. Bid maar opdat ik ontledigd van al het mijne en de volheid van de Geest mij moge vervullen om de verborgenheden van het evangelie u bekend te maken. Daar zijn jullie. Efeziërs, zegt Paulus, zelf goed mee. Dat is onze tweede gedachte: vruchtbaar voor de hoorder van het Woord.

"Bid voor mij, "opdat" mij het Woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken". Dat is de reden; "opdat" mij het Woord gegeven worde. Niet, opdat ik verlost worde uit de gevangenis, maar opdat mij het WiDord gegeven wordt. Dat wil zeggen, de bekwaamheid om het Woord Gods te spreken met standvastigheid en vrijmoedigheid. Gods knechten worden geroepen om te studeren, om te graven in het Woord. Geroepen om vóór te bereiden op de bediening van het Woord. Maar de opening, dat moet gegeven worden staat er. Gegeven! Dat is een Godsdaad. Als Hij opent, wie zal dan sluiten? Vanavond staat uw dienaar in het diepe besef dat de opening van Het Woord gegeven moet worden. Iets van de zaken uit het Woord te mogen spreken met vrijmoedigheid. Er staat niet: vrijpostigheid. Het is geen zaak van karakter of cursus welsprekendheid, maar het betekent letterlijk: alles zeggen! Niets achterhouden! Volle raad Gods verkondigen. Het is vrucht van de Heilige Geest: Geef mij een vrijmoedige geest. Om met vrijmoedigheid op te roepen tot bekering. Te separeren tussen koren en kaf De zonden aan te zeggen. "Vrijmoedigheid"; op de kansel, op de catechisatie en aan ziek-en sterfbedden. De Verborgenheid van het evangelie, (daar staat in het Grieks "Mysterie", "Geheimenis") om die heilgeheimen te mogen openbaren. Om met vrijmoedigheid alle gronden buiten Christus af te wijzen. Om de verborgenheid van het evangelie bekend te mogen maken aan een gans verloren zondaar die God kwijt is en dat om eigen schuld. Die uitroept: "Is er nog een weg en middel om de welverdiende strafte ontgaan en wederom tot genade te komen". Voor dezulken is het een evangelie. Een goede en blijde boodschap! Om nu aan dezulken de verborgenheid van het evangelie bekend te maken. Er is geen schoner werk om te mogen prediken wat er voor een doodschuldige is verworven door Christus. Dat Hij is rechtvaardigheid voor één, die geen gerechtigheid meer heeft voor God. Dat is onze lastbrief onder u: Bekend maken de verborgenheid van Jezus Christus en die gekruisigd. Het is onze bede en begeerte die verborgenheid te mogen verkondigen, opdat er nog getrokken mogen worden uit de duisternis van zonde en ongerechtigheid, opdat wij werden gebruikt als Andreas: "En hij leidde hem tot Jezus". Ja, dat God de eer mag ontvangen en de zondaar de zaligheid.

Nadat Ps. 40 : 5 gezongen is zegt ds. M. Karens, zijn geliefde vader ds. J. Karens, hartelijk dank voor de achterliggende vier jaren waarin hij zo intens meeleefde in de studie, maar ook voor de geheel eigen wijze waarop u ons vanmiddag in het ambt heeft ingeleid. De Heere Zelf bevestige het Woord: Gij dan, mijn zoon, wordt gesterkt in de genade, die in Christus Jezus is". Onze tijden zijn in Gods hand, maar Hij geve dat u nog jaren voor de familie gespaard mag blijven, maar ook voor ons, om met raad en daad bij te mogen staan. De God aller genade sterke u in uw bediening en gedenke u samen met onze geliefde moeder in het klimmen der jaren. Tenslotte wordt tot velen, ook uit de gemeente van Zoetermeer, een woord van dank gesproken voor al hun blijken van zorg, medeleven en belangstelling tijdens de studie en ook nu met de bevestiging en intrede.

Nadat Ps. 62 : 4 gezongen is wordt ds. M. Karens toegesproken door ds. Chr. v.d. Poel namens Curatorium en docenten, ds. T.M. van Dijk namens classis Dordrecht en Particuliere Synode Zuid-West, student F. Mulder namens de studenten, ds. W. Arkeraats namens de kerken van Werkendam en als laatste br. J. de Boef namens kerkeraad en gemeente van Werkendam. Op verzoek van br. De Boef wordt ds. Karens Ps. 122 : 3 staande toegezongen. Nadat met dankgebed is geëindigd, wordt het tweede en negende vers van het Gebed des Heeren gezongen en legt ds. M. Karens voor de eerste maal de zegen op de gemeente.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 1994

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 1994

De Saambinder | 12 Pagina's