Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eén ding is nodig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eén ding is nodig

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Maar één ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen ".

Luk. 10:42a.

In Bethanië werd de Heere Jezus steeds gastvrij ontvangen. Daar waren vrienden die Hem hartelijk liefhadden. Als Hij dan ook weer eens langs komt, bereiden ze Hem een ruimhartige ontvangst.

Toch is er deze keer enig verschil in de wijze waarop de twee zusters hun hartelijke toegenegenheid tot de Heere Jezus laten blijken. Martha blijft maar bezig met het gereed maken van allerlei goeds voor de Heere Jezus en de discipelen. Ze heeft het ene nog niet verzorgd of ze is al weer met het andere bezig. Iedereen kan het merken dat ze de Heere en de Zijnen hartelijk lieflieeft en alle goeds gunt en dat ook graag in praktijk wil brengen.

Maria daarentegen gaat aan de voeten van de Heere Jezus zitten om Zijn Woord te horen. Haar ziel is als een dorstig land dat dor en mat van droogte brandt. Maar hier kan ze lafenis krijgen. Hier worden immers woorden des eeuwigen levens gesproken en dat nog wel door Hem Die Zelf het leven aanbrengt, ja Die Zelf het Leven is. Hoezeer Maria zelf ook midden in de dood ligt en in zichzelf niets heeft waarmee ze voor God bestaan kan, hier mag ze luisteren naar Hem Die gezonden is om een blijde boodschap te brengen aan de zachtmoedigen en om te verbinden de gebrokenen van hart. Door Zijn Woord worden treurigen getroost en wordt gevangenen vrijheid uitgeroepen.

Kennen wij dat voorrecht? Temidden van al onze armoe Zijn onderwijs te mogen horen? De natuurlijke mens begrijpt dat niet en het bekoort hem niet. Maar wanneer we door Gods Geest aan onszelf worden ontdekt en door Gods wet worden ontledigd, komt er plaats voor de Middelaar. Waar ons oog druipt naar God, daar doet de Heere ook wel eens smaken de vreugde van Zijn heil.

Opeens wordt dit aangename ogenblik wreed verstoord door de klacht van een ander kind des Heeren. Martha is teleurgesteld over haar zuster dat ze haar maar alleen alles laat opknappen. En ze begrijpt ook niet dat de Heere Maria niet bestraft en vermaant om haar zuster te gaan helpen. Ze krijgt zelfmedelijden. Ze werkt zo hard en dat voor de Heere om het Hem naar de zin te maken en het wordt niet eens opgemerkt.

Nu moeten we Martha niet gaan zien als een wereldse, onbekeerde vrouw. Dat zij een oprecht kind des Heeren was, kunnen we wel lezen in Joh. 11. Maar hier is ze van haar plaats. En daarom gaat de Heere haar bestraffen. Martha dacht met veel dienen, met haar werken, ijver en liefde de Heere te behagen. En daar moet ze vanaf Ze moet ontdekken dat niet haar ijver en arbeid de zaligheid dichterbij brengen. Ze moet gaan leren dat we alleen maar zalig zullen worden door de arbeid en liefde van een Ander. En dat daartoe het onderwijs van de Heere Jezus zo orunisbaar is. Ze moet leren dat Hij kwam, niet om gediend te worden, maar om te dienen. En dat wordt geleerd wanneer we er meer en meer achter gebracht worden dat we in onszelf verwerpelijke zondaren zijn in wie geen goed woont en dat de beste van onze werken niet meer zijn dan een wegwerpelijk kleed. Hij moet wassen en wij, zelfs met onze liefdedienst en goede bedoelingen, moeten minder worden.

De Heere vermaant, onderwijst haar. Dat had ze niet verwacht. Zij vond dat haar zuster een vermaning behoefde. Maar nu krijgt ze zelf een liefdevolle, maar ook scherpe terechtwijzing. "Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig". Met al uw dienen komt u er niet. U moet bediend worden. En dat gebeurt aan de voeten van Jezus. Dat doet de Heere door Woord en Geest, waar de mens ontledigd wordt en Jezus in het middelpunt komt. Dat moet geleerd worden, Martha: van uzelf afzien en naar Jezus opzien. Dat is het ene ding dat nodig is: door de Zaligmaker onderwezen en geholpen, bediend worden. Dat goede deel heeft Maria uitgekozen; namelijk het zitten aan de voeten des Heeren.

Eén ding is nodig. Dat is een boodschap voor ons allen. Tot de rijke jongeling zei de Heere Jezus: "Eén ding ontbreekt u". Is dat in ons leven nog zo? Ontbreekt het ons aan het radicaal breken met de zonde en een hartelijke droefheid naar God? Ontbreekt het ons aan liefde tot de Heere? "Gij slechten, hoelang zult gij de slechtigheid beminnen (dat loopt uit op een eeuwige ondergang); keert u tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken". Welke slechtigheid bemint u, en jij? Waarin handhaaft u uzelf? "Vraagt naar de Heere en Zijne sterkte".

Ons tekstwoord is bijzonder gericht op hen die door Gods Geest aanvankelijk werden getrokken maar die te zeer letten op hun ijver en op hun gestalten voor de Heere. Eén ding is u nodig: buiten uzelf leren zien. Alle verwachting van uzelf verliezen en aan Zijn voeten terecht komen. "Hetwelk (het zitten aan Zijn voeten, het horen van Zijn stem en het verkeren in Zijn nabijheid) van haar niet zal weggenomen worden".

Capelle a/d IJssel,

ds. P. Mulder.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1995

De Saambinder | 12 Pagina's

Eén ding is nodig

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1995

De Saambinder | 12 Pagina's