Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BIJBELSE OUDHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BIJBELSE OUDHEID

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bomen en struiken

Ik zal in de woestijn de cederboom, de sittimboom, en de mirteboom, en de olieachtige boom zetten. Ik zal in de wildernis stellen de denneboom, de beuk, en de busboom tegelijk.

Jes.41 : 19.

Er is een grote verscheidenheid aan planten in Israël. De zeekust heeft een andere bloemenpracht dan het Jordaandal; de plantengroei aan de Dode Zee is een andere dan op de bergen.

Eiken en terebinten zijn twee belangrijke plantengeslachten in Israël. In het Bijbels Hebreeuws worden voor deze bomen twee namen gebruikt die veel op elkaar lijken. Beide namen zijn door de Statenvertalers met "eik" vertaald: allon en elon

Gen. 35 : 8: En Debora, de voedster van Rebekka stierf en werd begraven onder aan Beth-El, onder dien eik welks naam hij noemde Allon-Ba-Chutch" (= eik des wenens). Het is een der mooiste bomen van Israël. Hij staat gewoonlijk alleen en trekt daarom de aandacht. Met zulke stoere bomen worden sterkgelovigen vergeleken: ikenbomen der gerechtigheid (Jes. 61 : 3). Onbuigzame lieden worden eiken van Basan genoemd (Jes. 2 : 13). Voor nomaden was het onder zulke bomen goed bivakkeren. De felle hitte van de zomer werd door de schaduw van zo'n boom zeer getemperd. Toen Abraham in Kanaan kwam toog hij door tot aan het eikenbos More (Gen. 12:6). Later woonde hij aan de eikenbossen van Mamre. Hier vlakbij kocht hij de spelonk van machpela, de begraafplaats van de aartsvaders met hun vrouwen.

Verschillende plaatsen waren door de aanwezigheid van zo'n boom zeer bekend. Iedereen wist in de tijd van de Richteren van de eik te Ofra, waar de Engel des HEEREN Gideon ontmoette (Richt. 6 : II). Saul en zijn zonen werden begraven onder een eikenboom te Jabes.

Voor de Kanaanieten waren eikenbossen afgodische heiligdommen. Ook Israëlieten bezondigden zich hieraan: onder alle groene boom" (1 Kon. 14 : 23).

De acacia is de boom die het "sittimhout" levert; hij groeit in warmere gebieden, bijvoorbeeld in de lage vallei van de Jordaan. Daar lag o.a. de plaats Abel-Sittim. Sittimhout is gebruikt bij de bouw van de tabemakel en haar onderdelen. Het was de enige bruikbare houtsoort die in de woestijn voorkwam. Het is zwaarder en harder dan eikenhout en weing aan insectenvraat onderhevig. In het water verrot het niet. Dit blijkt wel uit het feit dat de tabemakel eeuwenlang de tand des tijds heeft kunnen weerstaan. De sittimboom (Jes. 41 : 19) is overigens een andere boom dan "onze" acacia.

De mirt is algemeen op heuvelhellingen en in de bergen (tot 1000 meter hoog), maar groeit bij voorkeur in de omgeving van water, dus laag. Het is een middelgrote struik met altijd groene, donker-glimmende bladeren en witte, geurende bloemen. De bladeren worden gebruikt voor versieringen bij bruiloftsfeesten. Mirtetakken werden gebruikt bij de bouw van de hutten op het Loofhuttenfeest. De oorspronkelijke naam van Esther was Hadassa (= mirt). Zacharias zag een man staan tussen de mirten die in de diepte waren, Christus in Zijn koninklijk ambt tussen Zijn volk. De mirt is beeld van kleinheid en nederigheid. In hoofdstuk 55 profeteert Jesaja van de toekomst van Gods Kerk na de ballingschap: "Voor een (brutale) distel zal een mirteboom opgaan". Wat bent u? Distel of mirt?

Wanneer in de Bijbel sprake is van de dennenboom, de busboom en de cypres worden cypressen bedoeld. Ze zijn rank en hoog, lopen van boven spits toe, hebben fijne naalden en kegelvormige vruchten. Ooievaars bouwen er in de zomer hun nesten (Ps. 104 : 17). In Hosea 14 : 9 belooft de HEERE aan Efi-aïm: Ik zal hem zijn als een groenende dennenboom". Die boom geeft altijd schaduw. Bij de HEERE mag Zijn kind altijd schuiling en rust vinden.

Van de jeneverstruik werden de wortels als houtskool gebruikt, omdat deze zo lang blijft nagloeien. Deze werd, nadat hij met vuur was aangestoken gedoofd en bewaard in vuurpotten of in een kuil in de grond. Had men het vuur nodig, dan groef men het op. De wortel ontvlamde door de toevoer van zuurstof Zo is het ook met de laster. Het gloeit in het verborgen verder en velen hebben er vermaak in om het vuur weer te laten ontbranden. Dit beeld wordt gebruikt in Psalm 120 : 3 en 4: Wat zal u de bedriegelijke tong geven, of wat zal zij u toevoegen? Scherpe pijlen eens machtigen, mitsgaders gloeiende jeneverkolen". De wortels werden in tijden van nood wel gegeten. Job 30 : 4: Welker spijze was de wortel der jeneveren".

De struik is nauw verwant met de brem. Hij is een echte woestijnstruik, geheel bladerloos. De takjes blijven in hun geheel groen en bereiken manshoogte. Daardoor geeft hij nog enige schaduw. Elia legde zich neer onder een jeneverboom (1 Kon. 19:4). Wat wil nu de tekst boven dit stukje zeggen? "Ik zal Mijn kerk, die tevoren als een woestijn was, vervullen en versieren met vele gelovige en godzalige personen, die in dezelve zullen zijn als schone, sierlijke en vruchtbare bomen" (kantt.). Mag u al zo'n plaats innemen in Gods Kerk? Dit zij uw wens en bede.

Scherpenzeel,

Iz. den Dekker

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 1996

De Saambinder | 12 Pagina's

BIJBELSE OUDHEID

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 1996

De Saambinder | 12 Pagina's