Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dorsvloer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dorsvloer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Wiens wan in Zijn hand is en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren ".

Matth. 3 : 12a.

Johannes de Doper roept op tot bekering. Hij kan en mag, ja moet dit doen omdat het Koninkrijk van God nabij gekomen is. In de geboren Christus krijgt dit Rijk gestalte op aarde en wel onder de Joden en heidenen. Door de prediking van het Woord! De oproep tot bekering gaat daarom uit. Want slechts in de weg van bekering kan men onderdaan van dit Rijk worden. En dan worden er geen uitzonderingen gemaakt. Voor ieder is bekering nodig, maar ook allen worden tot de zaligheid, die dit Rijk meebrengt, genodigd.

De komst van dit Rijk brengt dus zegen op aarde. Maar anderzijds ook oordeel. Het werk van Christus, Die er de Koning van is, is tweeledig. Naar dat de uitwerking van de prediking is, zal het gevolg ervaren worden. Als de vrucht der bekering aanwezig is, strekt dit alles tot behoud. Wanneer deze uitblijft zal ook dit ervaren worden.

Johannes maakt dit duidelijk met het beeld van de dorsvloer. Daarbij wordt Israël en ook de gemeente nu, vergeleken met het graan dat op de dorsvloer is gebracht. Bij het dorsen komt het onderscheid openbaar tussen het koren, het graan zelf dus èn het kaf.

In Kanaan lag de dorsvloer in het open veld, liefst wat hoog gelegen. De ondergrond was vast, vaak steenachtig, zodat deze geschikt was om er op te dorsen. Christus heeft Zijn dorsvloer, waar de oogst samen wordt gebracht en waar Hij kaf en koren scheidt. Denk aan Zijn wederkomst. Maar ook onder de prediking (een sleutel van het hemelrijk) heeft die scheiding plaats. Door dorsen en wannen wordt de scheiding tussen koren en kaf voltrokken. De dorsslede gaat over het koren en maakt de korrels losser van het kaf. Door het wannen heeft de beoogde scheiding plaats. Want het is niet alles tarwe wat op de dorsvloer ligt. Er is kaf en stro bij. Maar die worden straks niet in de schuur gebracht.

Wij bevinden ons, lezer(es), op de dorsvloer. De gemeente waartoe we behoren is in haar samenkomst, 's zondags èn in de week, op de catechisatie, de dorsvloer van de HEERE. Daarop verricht Hij arbeid. Daar heeft na het dorsen het wannen plaats. Het is een bevoorrechte plaats waar de HEERE het graan tot openbaring brengt. Maar ook een plaats van gericht. In de dienst van het Woord worden we geworpen op de wan van het Woord.

De wan is een soort schopje waarop het gedorste graan omhoog geworpen wordt. Door de zwaarte vallen de korrels naar beneden en het kaf wordt door de wind terzijde geblazen. Dus met de wan wordt bedoeld: alles wat de scheiding uitwerkt. Het is hier op aarde gelukkig een voorlopige scheiding. Temidden van dit gebeuren klinkt nog de stem: "Bekeert u, bekeert u, want waarom zoudt gij sterven. Het Koninkrijk Gods is midden onder ulieden!" De HEERE is bij machte kaf in koren te veranderen.

DE HEERE Jezus Christus is bezig Zijn dorsvloer te doorzuiveren. Ook Gods kinderen moeten van zoveel gezuiverd worden: door het Woord wor­ den ze geslagen en gewand. Zolang ze leven hebben ze nodig op de dorsvloer te blijven om bearbeid te worden. De uiteindelijke scheiding komt bij het sterven en bij de jongste dag. De hemel is geen dorsvloer, maar de schuur. Het wannen is het werk van de Landman, waarbij Hij Zijn diensten gebruikt. Daarbij heeft Hij behagen in het koren opdat het zo gezuiverd als mogelijk is, in de schuur verzameld wordt. Het is Zijn tarwe! Het is het loon dat Hij op Zijn arbeid verkreeg. Het zal behouden worden. De eigenschappen van het koren worden zichtbaar. De Dordtsche Leerregels noemen er enkele: droefheid naar God, een oprecht geloof in Jezus Christus, een haten en vlieden van de zonde enz.

Het koren in de schuur! Maar het kaf in het vuur! Dat moet worden verbrand. Het is tot niets nuttig. Dan wordt met vlammend vuur wraak genomen over hen, die God niet kennen en het evangelie van Jezus Christus ongehoorzaam zijn.

Laat daarom door Gods genade de ongehoorzaamheid verlaten worden en de gehoorzaamheid betracht, die vraagt: wat wil Gij dat ik doen zal? U bent nog op de dorsvloer, waarop de HEERE wonderen wil werken. Maar: hij wordt wel doorzuiverd!

Oostkapelle,

ds. H. Paul.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 januari 1998

De Saambinder | 12 Pagina's

De dorsvloer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 januari 1998

De Saambinder | 12 Pagina's