Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rust

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rust

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

”Er blijft dan een rust over voor het volk Gods".

Hebr. 4 : 9.

Rust! Wat kan een mens behoefte hebben aan rust. Het leven met alle beslommeringen en spanningen kan zo onrustig zijn. Zeker in onze gecompliceerde tijd, waarin zoveel verandert en waarin zoveel op drift geraakt is. Golven van onrust slaan vaak over ons heen. Wie heeft er dan geen behoefte aan rust? Het is weer vakantietijd. Velen trekken naar elders, verderweg of dichterbij. Zij zoeken rust, en op zichzelf kan het een goede zaak zijn eens een tijdje afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen en tot zichzelf te komen. De boog kan nu eenmaal niet altijd gespannen staan. De Heere heeft ons zo geschapen, dat ons lichaam naast inspanning ook ontspanning nodig heeft. Alleen, de rust die men elders zoekt, valt vaak zo tegen. Soms komt men nog onrustiger thuis van vakantie dan men vertrok.

Hoe brengen wij onze vakantie door? Denk erom dat satan nooit met vakantie gaat. En juist de vakantietijd kan een tijd zijn met bijzondere verleidingen van de vorst der duisternis. Daarbij, laten wij bedenken, waar wij ook heentrekken, nooit kunnen wij wegtrekken van voor Gods heilige ogen. Zijn ogen doorlopen de ganse aarde. Ook van onze vakanties zullen wij eenmaal rekenschap moeten geven als wij staan voor Gods Aangezicht.

Rust! Al kan het wel eens weldadig zijn om in een andere omgeving tot rust te komen, nooit zal deze wereld ons de ware rust kunnen schenken. Altijd weer is er de onrust van onvervuld verlangen, omdat de wereld nooit het mensenhart vervullen kan. De gevallen mens is God kwijt en die leegte kan alleen maar met God Zelf vervuld worden. Alleen, daar heeft de mens van nature geen erg in. Zo blind is het gevallen Adamskind. Daarom zoeken wij rust en vervulling, waar wij het nooit zullen vinden. Augustinus wist het, toen hij het zei: Onrustig is ons hart in ons, totdat het rust vindt in U, o God! Dat is de ware rust. De rust in God. De rust, die een mens vindt wanneer hij weer een thuiskomen bij God vindt.

Over die rust spreekt onze tekst. Jozua, zo lezen wij hier in Hebreeën 4, leidde het volk Israël in de rust van Kanaiin. Zo is Jezus de grote Jozua, Die Gods kinderen leidt in het Kanaiin van de eeuwige rust. Hij heeft de ware rust verworven. Hoe? Door weg te zinken in de helse onrust van Golgotha, toen Hij de straf droeg, die de Zijnen verdienden, en toen Hij in hun plaats voldeed aan het heilig recht des Heeren.

Heeft die grote Jozua voor u al waarde gekregen. Die met Zijn bloed een volkomen verzoening heeft aangebracht? Buiten Hem zult u nooit komen tot de ware rust. Buiten Hem gaat het naar de eeuwige onrust van de hel. Wat wordt het onrustig in het hart als de Heere ons door Zijn Woord en Geest gaat ontdekken aan onszelf. Als wij bij geesteslicht gaan doorleven wat het zeggen wil zonder God en zonder hoop in de wereld te staan. Als ons le­ ven ons gaat aanklagen en onze zonden ons gaan veroordelen. Rust noch vrede wordt gevonden vanwege al mijn zonden. Hoe kunnen wij dan bezig zijn rust te zoeken in onze werken, in onze inspanningen en in onze goede voornemens. Maar alles ontvalt ons als de Heere ons laat zien, dat Hij als de Rechtvaardige een volkomen gehoorzaamheid van ons eist. Wat een onrust als ons dan alle gronden ontvallen om voor de heilige God te kunnen bestaan en als al onze wegen dan doodlopen. En genade leert het dan erkennen, dat de Heere geen onrecht doet als Hij ons voor eeuwig laat verzinken in de onrust van de buitenste duisternis.

Maar wie kan het wonder uitspreken, als dan ons oog geopend wordt voor de Rustaanbrenger, de grote Jozua. Als wij het heilgeheim leren ontdekken, dat in Zijn bloed een volkomen verzoening is, dat in Zijn gerechtigheid de heilige God tevreden is gesteld en dat in Hem de toegang is tot het vriendelijk Aangezicht des Vaders. Al bij het eerste zien des geloofs op Jezus daalt een wonderlijke rust in het onrustige hart. En hoeveel te meer, wanneer Zijn werk ons wordt toegepast en het geloof Hem mag omhelzen als een door God geschonken Zaligmaker. Rust in Hem, in Zijn bloed en in Zijn wonden. Rust in Zijn onuitsprekelijke zondaarsliefde, waarmee Hij zondaren liefhad en liefheeft tot het einde toe. Rust in Hem, omdat in Hem het vriendelijk Aangezicht van die God, tegen Wie ik gezondigd heb en Die ik niet meer missen kan, weer over mij gaat lichten. Rust, omdat ik in Hem weer een thuiskomen vindt bij de levende God. Dat is pas echt vakantie, wanneer mijn onrustige ziel door Jezus mag rusten in God. Die rust wens ik u van harte toe. Dan gaat het in Hem naar de eeuwige rust van het Kanaan dat boven is.

Hoor de nodiging van de grote Rustaanbrenger: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven! Zeker, er blijft dan een rust over voor het volk Gods. Dat is het volk, dat nergens meer rusten kan, dan in Jezus alleen!

Zeist,

ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 1998

De Saambinder | 12 Pagina's

Rust

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 1998

De Saambinder | 12 Pagina's