Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het verborgen manna

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het verborgen manna

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is ". Openb. 2:17 midden.

De Heere Jezus schrijft een brief aan de voorganger van Zijn gemeente in Pergamus. Hij weet hen wel te wonen. Niets ontgaat Zijn hartdoorzoekende ogen. Hij zegt het in het begin van Zijn brief al: "Ik weet uw werken, en waar gij woont; (namelijk) daar de troon des satans is". In Pergamus stond namelijk het altaar van de afgod Asklepius, de god van de geneeskunst, die werd voorgesteld onder het symbool van een kronkelende slang om een staf. De christenen kennen de slang echter vanuit de Bijbel als het symbool voor de satan. En dan denken wij aan Genesis 3. Trouwens, ook Dionysus, de god van de wijn werd er gediend. En nog vele andere afgoden. En daar in dat afgodische Pergamus, verscholen tussen die indrukwekkende heidense tempels leefde ook de gemeente van Christus. Ze wonen daar als het ware in het hol van de leeuw, maar onder de hoede van het Lam. En in die gemeente waren er christenen, die getrouw bleven aan het belijden van de naam van hun Heere. Antipas is er zelfs de marteldood voor gestorven. Er waren echter ook christenen, die een beetje wilden meedoen met de wereld. Zij hadden een halfslachtige compromis-houding en ze schipperden en plooiden om de wereld een beetje te vriend te houden. Christus bestraft hen scherp: "Ik zal tegen hen krijg voeren met het zwaard van Mijn mond", als ze zich tenminste niet bekeren. Voor de getrouwen heeft Hij een heerlijke belofte. Eigenlijk zijn het twee beloften. De eerste is voor de strijders, die nog onderweg zijn, en de tweede voor de overwinnaars als ze thuiskomen. Voor onderweg het manna, en aan het eind van de reis de witte keursteen.

Wij letten nu hier op de eerste belofte van het verborgen manna. Toen Israël door de woestijn reisde naar het beloofde land was daar niet alleen de verleidende Bileam, maar ook het hemelse brood, het manna! Gods volk is in deze wereld nog niet thuis. Ze zijn voortdurend onderweg. En daarom hebben ze telkens voedsel nodig. Christus belooft hen dat hier: "Die overwint. Ik zal hem geven te eten van het manna". Het is duidelijk, dat Christus hier Zichzelf bedoelt. Hij is het manna. Hij is het levende Brood, dat uit de hemel is neergedaald. Zijn vlees is waarlijk spijs en Zijn bloed is waarlijk drank. Wat een treffende naam voor het dagelijks voedsel van Gods pelgrims op weg naar huis: manna! Nee, Hij laat ze niet omkomen. Een ander voedsel was er niet. Het was: manna eten of sterven! Dagelijks! En dat is het nog. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!

Wat eet u? Waar put u uw levenskracht uit? Is uw leven Christus? Leeft u uit Hem? Buiten Hem is toch de dood. En in Hem is zoveel troost en zoveel kracht! Als je maar honger hebt! Er staat ook zo treffend, dat het manna gegeven wordt: "Ik zal hem geven te eten van het manna". Gods pelgrims hebben immers niets te nemen als het hen van boven niet gegeven wordt. En het wordt hen gegeven in de belofte van het evangelie. Wie in de gekruiste Christus gelooft, heeft het eeuwige leven. Zijn verbroken lichaam en Zijn vergoten bloed, dat is eten en drinken voor arme zondaren. Is Hij ook uw eten en drinken? Ik vraag dat, want ik weet dat niet allen die de naam van christen dragen dit manna kennen. Er zijn er die 't versmaden. Er zijn er, die er geen gebruik van maken. Zij liggen nog midden in de dood, want buiten het manna is geen leven. Moet u dan maar afwachten? Nee, zeker niet, want al die veertig jaar in de woestijn daalde iedere morgen het manna neer God gaf het! Maar de Israëlieten moesten wel hun tent verlaten om het manna te gaan zoeken en verzamelen! Al zoekende werd het hen gegeven. En zo is het nog, lezer en lezeres! Zoekt en gij zult vinden.

Er moet echt gezocht worden, want er staat: het manna dat verborgen is. Hoe kan dat? Wel, het manna, dat is Christus Zelf. En Hij is verborgen! Verborgen voor de wereld, want die kent Hem niet en begeert Hem niet. Hij is ook verborgen voor degenen die Hem niet zoeken. Hij is verborgen voor het natuurlijk oog. Naar Zijn mensheid is Hij in de hemel, zodat wij Hem niet kunnen zien. Zo is Christus verborgen voor de wereld tot aan de wederkomst. Christus is dus niet zo bekend als soms wel verondersteld wordt. Wie Hem niet nodig heeft, zal Hem ook niet leren kennen. Wie Hem niet zoekt en niet begeert, kent Hem niet. Wie geen gebruik van Hem maakt, kent Hem niet. Christus is verborgen! Dat is een raadsel voor de wereld. Het is ook een raadsel voor de godsdienstige mens. En wat kan Hij verborgen zijn, als ons zielsoog versluierd wordt vanwege de droefheid over onze zonden. Wat kan Hij verborgen zijn als we alleen maar een toornend God zien. Die om Zijn recht komt en Die voldoening eist voor onze hemelhoge schuld. Wat kan Hij ook na ontvangen genade verborgen zijn, als Gods kinderen het zicht op Hem zijn kwijt geraakt en door droefheid overmand moeten zeggen: "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, en ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".

Maar wat een wonder als God Hem openbaart! Want dat doet de Heere toch nog steeds. God openbaart Hem in het Woord, maar ook door de kracht van Zijn Geest in het hart. Zalig, om Hem zo te mogen leren kennen. Als onze ogen voor Hem geopend mogen worden om heerlijkheid in Hem te zien. Wij zijn toch zo blind! En geen sterveling kent Christus uit zichzelf. Maar de Heere geeft Hem te eten. Zijn uw ogen zo al eens voor Hem geopend? Had u toen geen honger en dorst naar de gerechtigheid? Nee, niet naar de wereld, maar naar de verzoening met God. Wat een wonder, als dat verborgen manna 't geheim van ons leven mag worden. Nu kennen Gods kinderen Hem ten dele. Straks wordt Hij geopenbaard in Zijn heerlijkheid bij Zijn wederkomst op de wolken des hemels. Dan zullen ze Hem zien, gelijk Hij is.

Niet Asklepius, de god van de geneeskunst geeft 't leven en de genezing. maar Jezus, als het Lam Gods. Door Zijn striemen is ons genezing geworden. Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo is de Zoon des mensen verhoogd aan het kruis. De slang is het symbool van de zonde. Jezus is tot zonde gemaakt en zo aan het kruis verhoogd. Al bloedend, van God verlaten en tot een vloek geworden. Is Hij zo wel eens dierbaar voor u geworden? O, die gezegende Kruiskoning! Daar aan het kruis vermorzelde Hij de kop van de slang. Daar riep Hij uit: "Het is volbracht!"

En daarom zult ge uw brekend oog niet tevergeefs op Hem slaan. Hij redt van de dood. Hij nam die last van zonde en plagen, die voor u niet te dragen is, op Zich. Wat een Zaligmaker! Wat een manna voor hongerige zielen! En dat dagelijks manna is genoeg voor onderweg.

God heeft volmaakt genoegen genomen met Zijn offer en als wij iets ontvangen mogen van de toepassing en de kracht van Zijn verzoenend bloed naar de mate van het geloof, dan grijpen we weer moed, al worden we soms wel eens overvallen door moedeloosheid, zorg en twijfel. Zeker, de weg lijkt soms zo lang en de strijd is vaak zo zwaar, maar de Heere onderhoudt Zijn eigen werk. Hij geeft het manna. Net als in de woestijn: "Zij werden daag'lijks begenadigd: met manna, hemels brood verzadigd". En wie de kracht van dat hemelse manna kent, mag het zingen: "Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis naar 't erfgoed daarboven in 't vaderlijk huis. Mijn Jezus geleidt mij door d' aardse woestijn. 'Gestorven voor mij' zal mijn zwanenlied zijn."

Groningen, ds. C.G. Vreugdenhil.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 1999

De Saambinder | 12 Pagina's

Het verborgen manna

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 1999

De Saambinder | 12 Pagina's