Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een goddelijke terechtwijzing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een goddelijke terechtwijzing

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2y^Ei: > ITA.TIE

"Als gij loopt met de voetgangers, zo maken zij u moede; hoe zult gij u dan mengen met de paarden? Zo gij alleenlijk vertrouwt in een land van vrede, hoe zult gij het dan maken in de verheffing van de Jordaan? " Jeremia 12: 5.

Wij leven in een tijd dat het al maar moeilijker wordt om 'christen' te zijn. Wanneer wij de normen en de waarden van het Woord van God willen handhaven, komen er steeds meer zwarigheden om de hoek kijken. Nog meer bezwaren rijzen er wanneer we die normen en waarden uit willen dragen als heilzaam voor heel ons volk. We leven immers in een samenleving waarin men nog wel, tot op bepaalde hoogte, zo verdraagzaam wil zijn dat men het leven naar Gods Woord als een strikt persoonlijke zaak wil gedogen, maar het wordt niet getolereerd wanneer we dat leven ook anderen voor willen houden en voor willen schrijven. En dat niet omdat wij het beter zouden weten of beter zouden zijn, maar omdat wij ons enkel willen laten leiden door de normen van Gods Woord waarvan wij geloven dat die alleen tot welzijn van ons volk zijn. En wanneer men daar dan niet van wil weten, dan kunnen we daar wel eens moedeloos onder worden, omdat we dan zien dat een volk steeds meer van het heilspoor afdwaalt en zich rijp maakt voor de oordelen Gods. Zo was het ook bij de profeet Jeremia. Wat was er aan de hand? Wij weten dat de profeet Jeremia een trouwe gezant was van de Heere, die in opdracht van zijn Zender het volk van Juda moest wijzen op de verkeerdheid van hun handelingen. Hij moest ze oproepen tot bekering, tot verlating van hun boze wegen en tot een wederkeer tot de levende God. Jeremia deed dat met het oog op hun behoud. Hij had het goede met zijn volk op het oog. Hij bad zelfs ernstig voor zijn volk tot de Heere, zie maar Jeremia 7:16. Maar dat volk, in plaats dat het daar Jeremia erkentelijk voor was, wilde hem doden. Lees maar Jeremia 11 : 18-23. En dat is te veel voor Jeremia. Hij heft dan ook zijn klacht op tot de Heere; Jeremia 12 : 1-4. Och, Jeremia wist natuurlijk wel met zijn verstand dat de Heere nooit onrechtvaardig handelt, maar toch, hij kon het niet begrijpen dat de Heere dit allemaal toeliet. En nu gaat de Heere iets tegen deze Jeremia zeggen; en dan zouden wij denken dat de Heere wel zal zeggen: Jeremia houdt moed; je zult niet omkomen, want Ik zal je beschutten en beschermen. Maar dat doet de Heere niet; Hij gaat wat anders zeggen. Als gij loopt met de voetgangers zo maken zij u moede; hoe zult gij u dan mengen met de paarden? De Heere gaat de moeilijkheden die Jeremia moet ondervinden vergelijken met het meelopen met wandelaars. Maar die wandelaars die liepen veel te hard voor Jeremia. Hij werd er moe van. En dan stelt de Heere de vraag: Jeremia, hoe moet het dan straks wanneer je het op moet nemen tegen de ruiters, tegen de mannen te paard? Och, Jeremia zou het helemaal niet vol kunnen houden wanneer het met hem bleef zo het nu was. Ja, zegt de Heere dan verder: wanneer gij alleen vertrouwt in een land van vrede. Met andere woorden: wanneer je alleen maar vertrouwt wanneer alles voorspoedig verloopt, wanneer je alleen maar moedig bent wanneer er eigenlijk geen tegenstand is, hoe zult gij het dan maken in de verheffing van de Jordaan? Hoe zal het dan met je gaan wanneer de stormen op zullen steken? Wat gaat de Heere hier eigenlijk bij Jeremia doen? Hij gaat zeggen dat het nog vele malen erger zal worden dan het nu is. Het zijn nu nog maar wandelaars, het is nu nog een land van vrede. Maar het zal veranderen in ruiters te paard en in een bruisende Jordaan. We zouden zeggen: dat is weinig bemoedigend voor Jeremia. Had de Heere dat nu niet wat anders kunnen zeggen? Het lijkt wel of de Heere edik giet in de wonden van Jeremia in plaats van balsem. Toch is de Heere hier zo wijs in Zijn beleid. Wat de Heere hier tegen Jeremia zegt was veel beter voor hem dan dat de Heere gezegd had: 'Houdt maar moed Jeremia, want alles zal best goed komen.' En waarom dan? Wel, de Heere wist wat er nog allemaal in het leven van Jeremia gebeuren zou. Dat er tijden zouden komen dat Jeremia nog veel meer door zijn volk belaagd zou worden en daar gaat Hij Jeremia op voorbereiden. Opdat, wanneer het zou komen, Jeremia er op berekend zou zijn. Maar het antwoord van de Heere was nog op een andere manier wijs. Wat deed Jeremia eigenlijk? Waarom was hij zo moedeloos? Wel, omdat hij op de omstandigheden zag, omdat hij op zichzelf zag en dan kon Jeremia het niet meer aan. Daarom gaat de Heere Jeremia er op wijzen dat hij zijn kracht en steun alleen bij de Heere moet zoeken. Dat hij in de kracht Gods zijn weg moet gaan. En dat heeft Jeremia ook mogen doen. We kennen allen het vervolg van de geschiedenis van deze profeet. In de kracht Gods heeft hij de loopbaan mogen lopen. In die kracht is het ook in onze tijd alleen mogelijk om staande te blijven. Och, geliefde lezer, u zult het met me eens zijn dat het allemaal op politiek en maatschappelijk terrein, maar ook op kerkelijk terrein nog veel erger zal worden dan het nu al is. En wanneer we dan in eigen kracht hiertegen op willen roeien, zullen we spoedig moedeloos temeer zitten. Dat dan onze verzuchting zou mogen zijn: Heere, wilt U ons staande houden en wilt U de kracht en de wijsheid geven om ondanks alles toch ook het welzijn van land en volk te zoeken.

Genemuiden,

ds. P. Melis.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 1999

De Saambinder | 12 Pagina's

Een goddelijke terechtwijzing

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 1999

De Saambinder | 12 Pagina's