Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vriend van de Bruidegom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vriend van de Bruidegom

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Hij moet vaassen, maar ik minder worden ". Johannes 3 : 30.

Welk een ootmoedig getuigenis van Johannes de Doper, de voorloper van Christus! Grote scharen waren aanvankelijk onder de boeteprediking van de Doper gekomen. Daar stond de priesterszoon - echter in een kemelsharen mantel en met een lederen gordel om zijn lenden - in de woestijn bij de Jordaan. En hij betuigde: "ik ben de stem des roependen in de woestijn: Bereid de weg des Heeren, maakt Zijn paden recht". Bekeert u, o zondaren; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen!

En velen werden door hem gedoopt in de Jordaan, belijdende hun zonden. Maar ten laatste had Johannes afgewezen van zichzelf en de verslagenen van hart aangekondigd de komst van Hem, Die sterker was dan hij. Die zou niet met water, maar met de Heilige Geest en met vuur dopen.

Johannes kon wel de zonde aanwijzen - en hoe noodzakelijk is die prediking! - maar hij kon geen enkele zonde wegnemen. Dat kon alleen Hij, Die de zonde der wereld wegneemt.

En ziedaar, waarachtig door Gods Geest overtuigde zondaren werden overgebogen om het aangewezen Lam te volgen en Johannes, de wegbereider, te verlaten.

Als dan enige discipelen twijfelmoedig de alleen overgebleven Doper beklagen en zeggen: "Ziet, zij komen allen tot Hem", krijgen zij van Johannes ten antwoord, dat deze gang van zaken hem juist welgevallig is. Ja, die maakt zelfs zijn blijdschap volkomen. Johannes mocht - en begeerde niet anders - dan te dienen als vriend van de Bruidegom.

't Was zijn taak, 't was zijn vermaak, om verloren zondaren als bruid tot Christus te voeren en alle in de weg staande beletselen daartoe weg te nemen, opdat hart en hand aan de grote en enige Bruidegom Jezus gegeven zou worden.

Welnu, hij had zijn roeping vervuld; de Heere Jezus, de Christus, moest voortaan alles zijn als de enige ware Bruidegom der ziel voor Zijn gemeente.

"Hij moet wassen, en ik minder worden". Johannes gebruikt in deze woorden eigenlijk het beeld van de zon, die bij zijn geboorte (zes maanden vóór de geboorte van Christus) de hoogste stand had. Immers, op het eind van juni veroorzaakt hij de langste dag, totdat hij vermindert en neigt naar de kortste dag, eind december. En zo men aanneemt, valt in die tijd de geboorte van de Zaligmaker, waarna de dagen weer lengen en de zon gaat wassen tot haar hoogste stand, tot de volle dag toe. "Hij moet wassen, maar ik minder worden", welk een veelbetekenend, praktikaal, ootmoedig, ja genadevol belijden!

Dit moet de lijfspreuk, het levensadvies, het stervensparool van de christen zijn, allermeest van de dienaren van het Evangelie, ja van alle arbeiders in 's Heeren wijngaard. Zij hebben niet hun eigen eer te zoeken, maar Christus groot te maken in leer en leven.

En voor de getrouwe knechten zal het - door loutere genade - een oorzaak van blijdschap zijn, indien de gemeente weinig van hen spreekt, doch veel van Christus, op Wie zij hebben gewezen, van Wie zij hebben getuigd, dat in Hem gerechtigheid en sterkte zijn: tot Hem zal men komen.

Maar ook elke oprechte, liefhebbende discipel of discipelin des Heeren heeft bij ogenblikken geen andere begeerte in de ziel dan dat Zijn Naam verhoogd en verheerlijkt worde.

"Hij moet wassen, maar ik minder worden", 't Wordt wel een weg tegen vlees en bloed in, namelijk van het kruisdragen, smaadheid lijden en door tegenspoed en verdrukking geoefend worden.

Nooit zal er een waarachtige levensgemeenschap met Christus zijn, indien niet de oude mens wordt gekruisigd met al zijn begeerlijkheden in wil en lust.

In die weg moeten we leren zien op en leven uit de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Die het kruis heeft verdragen en de schande veracht en nu is gezeten ter rechterhand Gods en dat om de vreugde, die Hem voorgesteld was. Alleen in het drukken van Zijn gezegende voetstappen gaat de Zon der gerechtigheid rijzen en wij neigen meer en meer ter aarde: "dewijl ik stof en as ben".

Helaas, ons vleselijk, eigenlievend bestaan keert het om en zegt: "Ik moet wassen, en daarna - o droeve praktijk - de Heere minder worden". Hierin is tegelijkertijd onze ellendige natuurstaat getekend: zonder God in de wereld; buiten Christus in de zonde, zonder hoop in leven en in sterven. Dezen gaan zonder verwachting eeuwig verloren. Want ik en de zonde en de wereld hebben alleen waarde; maar God en Zijn Christus en de dierbare Geest hadden geen waarde. O, rampzalig zondaarsleven!

Ontdekkende genade leert smartelijk inleven dat onze natuur wel verhoogd, maar nooit vernederd wil worden. Toch is waarachtige vernedering één der gezegendste vruchten van de bediening van de Heilige Geest, Die altijd Christus verhoogt in het arme zondaarshart. Zijn gerechtigheid en heiligheid zijn zo noodzakelijk, Zijn gangen van vernedering zijn zo schoon, Zijn verhoging is zo uitnemend heerlijk, dat we met de koningin van Scheba uitroepen: "Zie, de helft is mij niet aangezegd" en ervaren dat in ons geen geest meer is. Indien Christus iets voor ons zal zijn, moeten wij zelf weinig wezen. Indien Christus veel voor ons zal zijn, moeten wij zelf minder dan iets worden. En als Christus alles voor ons zal zijn, zullen wijzelf niets zijn voor de hoge God: nieten en nullen, die God wil vervullen.

Wijlen ds. D. Hakkenberg.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2001

De Saambinder | 12 Pagina's

De vriend van de Bruidegom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2001

De Saambinder | 12 Pagina's