Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEVESTIGING EN INTREDE Ds. J. J. TANIS TE KAPELLE-BIEZELINGE

De kerkenraad van de gemeente Kapelle-Biezelinge deelt u met blijdschap mee dat de weleerwaarde heer ds. J.J. Tanis op D.V. woensdag 29 augustus als herder en leraar aan onze gemeente verbonden zal worden. De bevestigingsdienst begint om 14.30 uur en zal worden geleid door onze consulent, de weleerwaarde heer ds. H. Hofman. De intrededienst vangt aan om 19.00 uur. Beide diensten worden gehouden in de Petrakerk aan de Goessestraatweg. Een ieder is welkom om deze diensten bij te wonen. Tot D. V. eind oktober blijft het adres van ds. Tanis ongewijzigd: Willem Teellinckstraat 5. 4335 CS Middelburg, tel. 0118 - 61 35 30.

DOVENDIENST TE HARDINXVELD-GIESSENDAM

Ds. W.J. Karels hoopt op 18 augustus D.V. voor te gaan in een aangepaste kerkdienst voor doven en slechthorenden. De dienst wordt gehouden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente, Buitendams 118 en vangt aan om 15.00 uur. Horenden zijn eveneens hartelijk welkom.

WIJZIGING KERKELIJK JAARBOEK

Het adres van kandidaat A.A. Brugge wordt per D.V. 29 augustus: Langweg 40, 4694 BN Scherpenisse. Tel.: 0166-66 21 22. Het nieuwe adres van ds. Golverdingen is: Gentiaan 23, 2771 SL Boskoop. Tel. 0172 - 46 26 35.

DE EERSTE DOOPDIENST IN BOKÉ (2)

Op zondag 2 juli mochten twee jonge mannen uit Boké de volwassendoop ontvangen. Als visitatoren, ds. W. Harinck, drs. G. Nieuwenhuis en ds. J.B. Zippro mochten we daarvan getuigen zijn. De vorige keer hebben we u verteld hoe beide kandidaten onderworpen werden aan een dooponderzoek. Met vrijmoedigheid konden beide mannen worden toegelaten tot de bediening van de doop.

Voorafgaande aan de doop zou een dienst gehouden worden in de eenvoudige kerk in Boké, het 'Maison de la prière' (= gebedshuis). Er waren ook enige gasten uitgenodigd, waaronder een afvaardiging van de EPE-kerk met haar voorganger pasteur Moïse Tolno. Bij elkaar waren 25 mensen aanwezig, waaronder 9 blanken. Na welkom. Schriftlezing en gebed door evangelist J. Walhout werd gezongen en heeft de algemeen secretaris een groet overgebracht namens MERN. Daarna preekte ds. J.B. Zippro over de Moorman uit Handelingen 8. Na zijn hartelijke belijdenis dat Jezus de Zoon van God is, mocht de Moorman worden gedoopt door Filippus. Dit werd vervolgens in de Soso taal samengevat door dhr. Yattare, de vertaalhulp van mevrouw De Bruin.

Na de dienst gingen wij lopend naar de rivier, waar de doopplechtigheid zou plaatsvinden. De doopplaats bevond zich bij een militair kamp.

Juist toen we aankwamen, werden we 'verrast' door een koor, bestaande uit Forestier-christenen, dat ons zingende tegemoet kwam en voorging tot aan de rivier.

Daar stonden we dan: de beide dopelingen, alle zendingswerkers, de deputaten en verdere gasten. Het koor van de Forestier-christenen stond om de dopelingen heen geschaard in een halve cirkel. Ook waren er vele belangstellenden en nieuwsgierigen, die getuigen waren van deze plechtige gebeurtenis. Eerst gaf evangelist W. Polinder een korte uitleg van de doop als teken en zegel van Gods genade. Dit werd in het Soso vertaald, door dhr. Yattare. Daarna stelde evangelist J. Walhout 5 doopvragen, die allen met 'Oui, je Ie crois' (ja, ik geloof dat) werden beantwoord. Toen werd gevraagd aan de doopkandidaten of zij nog een persoonlijk getuigenis wilden geven. De jongste kandidaat maakte daarvan gebruik, en zei o.a. dat hij niet wilde gedoopt worden vanwege de blanken, maar dat hij vrijwillig tot die keuze gekomen was. Vervolgens sprak hij: 'Ik wil het beeld van Christen gebruiken uit de Christenreis van Bunyan. Christen droeg een pak van zijn zonden op zijn rug. Maar het pak viel van hem af toen hij omhoog keek naar het kruis van de Heere Jezus. Zo geloof ik ook, dat de Heere Jezus mij mijn zonden heeft vergeven. De straf, die mij de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen heb ik genezing gevonden'. Vervolgens wekte hij iedereen op om de Heere te zoeken en niet bang te zijn voor vervolging. Hij sprak daarbij de woorden: 'Al zou heel Boké tegen je zijn, als de Heere met je is, kun je alles aan".

Nu was het ogenblik aangebroken, dat de doop kon worden bediend. Ds. J.B. Zippro en evangelist J. Walhout 'daalden' beiden af in het water, dat tot boven ons middel kwam, vanwege de overvloedige regen van de afgelopen dagen. Toen klonk de doopformule in het Frans en ging de dopeling een ogenblik onder in het water. Wat een rijke betekenis: symbool van de dood en opstanding van de Heere Jezus, maar ook van het sterven en leven met Hem!

Daarna volgde de andere kandidaat en zongen we nog een lied in het Soso. Vol van indrukken keerden wij terug naar het 'Maison de la prière'. Daar werd vervolgens het Heilig Avondmaal bediend door ds. W. Harinck, die sprak naar aanleiding van 1 Korinthe 11 : 23-29.

Zo hebben de eerste twee mannen openlijk beleden Christus te willen volgen. We hopen van harte, dat het uit de vrucht van hun leven moge blijken, dat zij de Heere oprecht vrezen. Het is het begin van een gemeente in Boké. Een stad waar 13 verschillende stammen wonen. Een stad, die vroeger een centrum was voor slavenhandel. Nu mag daar het Evangelie van vrije genade worden gebracht.

Een moedgeving voor de zending in Guinee, bijzonder ook voor de leden van ons team aldaar. We hopen en bidden, dat er nog meer mogen komen uit Boké, die de Naam van de Heere Jezus zouden mogen belijden. Ook uit het Mixifore-gebied, waar evangelist W. Polinder werkzaam is. Het is ook onze hartelijke wens en bede, dat het zendingswerk een blijvende plaats mag hebben in uw gebeden, persoonlijk in de binnenkamer, maar ook in de ambtelijke gebeden in het midden van de gemeenten.

De Heer gaat door met Zijn werk. Als Hij er niet voor instond, dan zou er niemand komen. Maar het is het welbehagen van de Vader, dat de Gemeente waarvoor de Zoon Zijn bloed gegeven heeft, zal komen uit alle geslachten, talen en natiën door het werk van de Heilige Geest. Johannes heeft hen gezien, die uit de grote verdrukking komen, maar die hun klederen wit gewassen hebben in het bloed van het Lam, dat voor de troon is. De vraag voor ons allen is: zullen wij daar ook eenmaal bij mogen zijn? Of zullen de heidenen ons voorgaan? Zullen de moslims uit Guinee ons voorgaan? We zijn nog in het heden der genade, en de Heere geve ons te haasten en spoeden om onzes levens wil. Ja, Gij zijt die God, die d' oren Wonderen doet op wonderen horen Gij hebt Uwen roem alom Groot gemaakt bij het heidendom

Ds. J.B. Zippro.

VERSLAG van de institueringsdienst van de Gereformeerde Gemeente Rijssen-West op 16 mei 2001

Op woensdag 16 mei jl. is in een bijzondere dienst de afdeling Gerefor­

meerde Gemeente Rijssen-West geïnstitueerd tot zelfstandige gemeente.

De institueringsdienst werd geleid door ds. CA. van Dieren en werd aangevangen met het zingen van Psalm 72 : 1. De tekstwoorden waar ds. Van Dieren ons bij bepaalde waren uit het evangelie van Johannes, het 21^ hoofdstuk het 1^ vers: "Na dezen openbaarde Jezus Zichzelven wederom den discipelen aan de zee van Tiberias. En Hij openbaarde Zich aldus". Het thema was: De verheerlijkte Christus en de voortgang van Zijn Kerk in een drietal punten verklaard: 1^. De Koning van die Kerk; 2^. De leden van die Kerk; 3^. De ambtsdragers van die Kerk.

Johannes 21 is een heel bijzonder hoofdstuk met verlerlei onderwijs en daarom geliefd bij Gods Kerk op de aarde. In dit hoofdstuk zegt Johannes dat de Heere Jezus zich voor de derde maal openbaarde aan Zijn discipelen (vers 14). Deze openbaring ziet in het bijzonder op de ambtelijke openbaring van de Heere aan de ambtsdragers van de Kerk. Joh. 21 heeft een rijk onderwijs voor het geestelijk leven van Gods volk, maar heeft in zijn diepste strekking een boodschap en een bedoeling voor de Kerk en de ambtelijke bediening van de Kerk. Dan wijst de Heere op het geestelijke van Zijn Koninkrijk. Niet een aards koninkrijk, maar een Koninkrijk dat hij met Zijn bloed heeft betaald en gekocht. En nu staat de Heere daar aan de zee van Tiberias om Zijn jongeren te leren dat deze Koning Zijn beloofde Kerk, die van de Vader beloofd is, de bruidskerk is van alle tijden. Dat is ook de Kerk van het jaar 2001. De stichting van de gemeente West staat in het licht van de voortgang van dat koninklijke werk van Christus. Hij brengt ze toe. Niet de discipelen. Hij vergadert die Gemeente totdat de laatste zal zijn toegebracht. Daarna wordt de gemeente bepaald bij de 2^ gedachte; de leden van die Kerk. Vanaf vandaag wordt er een ledenregister bijgehouden voor de gemeente van West. Daarin staan straks al de namen van de doop- en belijdende leden opgeschreven. Van belang zijn de levende leden. Hoeveel zijn er dat in West? Het gaat toch om de toebrenging van die levende leden tot die Kerk. En dat werk gaat door. Dit gebeurt door het neerlaten van het visnet van het evangelie in deze verloren wereld. En het net was vol. Er zal er niet één verloren gaan. Dat ziet op de schare die niemand tellen kan. Daar zullen er worden toegebracht, door de prediking van het evangelie, ook in West. Dat u, gemeente, in dat net gevangen raakt. Een vis wil niet uit het water, die heeft zijn element in het water. Zo is het ook met de gevallen mens. Die voelt zich thuis in de wereld. Wijk maar van mij want aan de kennis van uw wegen heb ik geen lust. Wij willen in dat visnet niet gevangen worden. Maar toch, dat visnet haalt vijanden op uit vrije genade. En nu mag ook in Rij ssen-West dat visnet nog worden neergelaten, omdat dat getal nog niet vol is.

Ds. Van Dieren vraagt of de gemeente straks getrouw mag opgaan, ook onder de leesdiensten. Dat ook de kinderen zouden komen onder dat visnet van het evangelie. Nodig is dat als we opgaan we smeken om de bediening van Gods Heilige Geest, opdat er in dat net gevangen mochten worden. Liggen we nog op onze knieën als we zondags naar de kerk gaan, met de bede, eens gevangen te mogen worden in dat net. En dat kan dan niet zonder die Koning. Hij vult dat net. Dat doet de oude dienaar, ds. Mol niet, dat doen de ambtsdragers niet. Dat is het werk van de Koning, het wondere werk van vrije soevereine verkiezende genade. Daarom moet er nog een gemeente gesticht worden. Dat u daarom niet zou rusten voordat men weten mag een levend lid te zijn van die Gemeente en door genade een onderdaan te zijn van die Koning. En waren er goede en kwade vissen. Die kwade vissen werden weggedaan, waardeloos. Nooit geluisterd, altijd dezelfde gebleven. En dan te horen: "Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij werkers der ongerechtigheid".

In de 3^ plaats: De ambtsdragers van de Kerk. Wie gaat de Heere nu gebruiken? Thomas, Petrus! Die hadden wij niet gekozen voor dat werk. Dat de Heere juist die nu heeft gekozen voor dat werk. Zij hadden kennis en gemeenschap beoefent aan de Koning. Het zijn geen huurlingen. Ze worden aangesproken met "kinderkens". Niet de ijver van de discipelen. Niet de ijver van de ambtsdragers. Als het daar van afge­ hangen had wat was er dan van de Kerk terechtgekomen? Dan gaan ze leren dat ze ambtelijk werk niet kunnen leren door hun ambtelijke roeping, maar uit de dadelijke bediening uit Hem! Om met de moeden een woord te spreken ter rechter tijd. En dan staan we ook als hoog bekeerde ambtsdragers niet boven arme tobbers, maar die vinden elkaar en daar bloeit de gemeente en daar wordt de Koning verheerlijkt. Dan is het net op de oever getrokken en zijn alle 153 vissen binnen gehaald. En zo ontvangt de Kerk de rust op hun arbeid en is de nacht van de strijd voorbij. Hier wordt gewezen op de voltooiing van de gehele Kerk. Wie weet hoe spoedig dat getal, dat bij God bekend is, vol zal zijn en de laatste inrtiat net gevangen zal zijn. Dan zal de ganse Kerk aan de oever der eeuwigheid gebracht worden en is de strijd voor de ganse Kerk, ook voor de ambtsdragers voorbij. Dan zullen zij gemeenschap mogen houden, aan die kust van de eeuwigheid, met de Koning van de Kerk tot in alle eeuwigheid. Mocht de gemeente van West straks mede toegebracht worden in die dag der dagen, om dat werk van die Koning te verheerlijken. Zult u er bij zijn? Na het zingen van Psalm 108 : 2 wordt het formulier voorgelezen voor het bevestigen van ouderlingen en diakenen. Hierna worden zij met een woord van toepassing toegesproken. Daarna wordt door de gemeente de bevestigde broeders staande toegezongen Psalm 132 : 6. Voordat met gebed wordt geëindigd krijgt ds. A. Schreuder het woord, die namens de classis een toepasselijk woord spreekt tot de kerkenraad en de gemeente van West. Na de genodigden te hebben bedankt voor de belangstelling en ds. Schreuder voor de gesproken woorden, wordt de zegen op de gemeente gelegd.

Rijssen,

G.W. van de Maat (scriba).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 2001

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 2001

De Saambinder | 12 Pagina's