Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het werk aan de muur van Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het werk aan de muur van Jeruzalem

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelstudies

Nehemia 3

(4)

Heilige ijver

De edelen van Thekoa achtten het werk aan de muur dus beneden hun waardigheid. Zichzelf hadden zij er niet voor over. Maar we lezen ook andere dingen in dit hoofdstuk. Er waren er ook die zelfs twee stukken voor hun rekening namen. De één werkte dus sneller dan de ander. Zo zal het ook altijd weer zijn in het Koninkrijk Gods. Als we de talenten, die de Heere ons schonk maar gebruiken en niet begraven in een zweetdoek. Het is zo verkwikkend wat we lezen in vers 20: "Na hem verbeterde zeer vuriglijk Baruch, de zoon van Zabbai, een andere maat." Wat is het een zegen om zo met ijver, vuur en lust bezig te zijn in de dingen des Heeren. Matthew Henry veronderstelt dat Baruch in zijn vuur ook anderen zal hebben aangestoken. Baruch had iets van David in Psalm 69 : 10, waar we lezen: "Want de ijver van Uw huis heeft mij verteerd." Die ijver was bij Christus volmaakt. Gods kinderen moeten zich aanklagen dat er zoveel ontbreekt aan hun liefde, hun ijver en hun trouw. Maar Christus heeft met een volmaakte ijver geijverd in de dingen des Vaders. In Hem is dan ook een volkomen verzoening. Maar als we uit Hem bediend worden, dat zal er toch iets in ons leven openbaar worden van de ijver die Baruch kenmerkte.

Getallensymboliek?

Als we dit hoofdstuk goed lezen, dan blijkt dat de muur verdeeld was in tweeënveertig sectoren. Dat wil zeggen zes maal zeven. Merkt u de getallensymboliek, die daarin opgesloten ligt? Zes is het getal van de mens. De mens, die het tot zes kan brengen, zelfs tot zeshonderdzesen- zestig, zoals in de Openbaring van Johannes, maar nooit tot zeven. Zeven is het getal van God, het getal dat wijst op de goddelijke volmaaktheid. Zes maal zeven sectoren dus. Mogen wij daaruit afleiden, dat het hier om Gods werk ging (zeven), maar dat de Heere daarbij mensen (zes) wilde gebruiken? Ik geloof zeker dat we deze getallensymboliek hierin mogen lezen. In ieder geval is het wel een waarheid, dat de Heere Zijn werk volvoert in Zijn Koninkrijk met goddelijke volmaaktheid, maar dat Hij daarbij wel mensen wil gebruiken. Dat is wat anders dan activisme. Die godsdienst van de mens uit weet niet van het wonder. Maar in het Koninkrijk Gods wordt het zo'n wonder dat de Heere, Die geen mens nodig heeft, toch mensen gebruiken wil.

Scheiding

Wat was nu de betekenis van die muur? We zagen het al eerder dat die muur scheiding maakte. Israël mocht zich niet vermengen met de heidenen. Gods volk mocht niet samen met de afgoden. Dat is nog zo. Die muur moet nog steeds recht overeind staan. Geen vermenging tussen kerk en wereld. Gods volk zal "alleen wonen", zo zegt ons de Schrift. Wel in de wereld, maar niet van de wereld. Steeds probeert de duivel die muur te verstoren, de scheiding te ondermijnen. Soms lijkt het onderscheid wel uitgewist, omdat de kerk al meer wereld wordt en de wereld al meer de kerk binnendringt. Ook vandaag is herbouw zo nodig. En die herbouw begint bij het bewaren van Gods Woord. Als het Woord zijn gezag verliest, komen er bressen in de muur en krijgt de wereld al maar kansen de kerk binnen te dringen. Het is een heilige roeping vanuit dat Woord te bouwen aan al datgene wat de kerk van de wereld moet onderscheiden. Wat gaat er van ons uit? Wat is er van ons te zien en te merken? Waarin onderscheiden we ons van de wereld? Men sprak vroeger over "gewaad, gelaat, gepraat en daad". Maar er is nog veel meer dan dat! Hebben we onszelf ervoor over? We willen niet graag opvallen in een wereld, die met God niet rekent, omdat we onszelf er niet voor over hebben. Maar waar de Heere werkt, daar komt dat onderscheid toch openbaar. Wij zijn in onszelf niet anders, want we zijn allen van dezelfde zondaarslap gescheurd, maar dan gaan we toch anders doen. Nogmaals, hoe staat het vandaag met die muur en wat gaat er van de kerk uit? Wat is het een zegen als Gods kinderen zo in heilige eendracht staan bij die muur om zo samen te waken bij dat onderscheid tussen kerk en wereld. Elkaar vermanend waar dat nodig is. Elkaar waarschuwend tegen allerlei vormen van wereldgelijkvormigheid. En samen roepend tot God.

De Heere Zelf staat ervoor in

Want uiteindelijk, als wij het moesten doen, als het afhing van onze ijver, het was hopeloos verloren. Maar dan denk ik toch weer aan die getallensymboliek; tweeënveertig sectoren, dus zes maal zeven. De Heere wil mensen gebruiken, maar Hij doet het. Het goddelijke zeven wil het menselijk zes gebruiken, maar het hangt toch van de zeven af! Wij allen hebben gezondigd, wij zijn zo ontrouw en biddeloos, zo weinig waakzaam. Wij zijn zo vleselijk, zo verkocht onder de zonde. Als onze eigengebouwde muren de kerk moesten beschermen, er zou allang geen kerk meer geweest zijn. Maar de Heere Zelf staat ervoor in. Hij houdt getrouw Zijn Woord. Bij monde van Jesaja heeft Hij het gesproken tot Zijn klagende Sion: "Uw muren zijn steeds voor Mij" (Jes. 49). De muren van Zijn kerk verliest Hij geen ogenblik uit het oog. Hij waakt erover. Wat is de kerk, wat er ook tegenop moge komen, veilig bij Hem. De Heere bouwt Zijn Sion. Hij bewaart Zijn Sion. Hij Zelf staat in voor Zijn Sion. En al wil Hij mensen gebruiken, in de mens blijft er geen roem over. Hij trekt de muur om Sion op. Al van eeuwigheid heeft Hij Zijn volk verkoren. Hij gaf Zijn kinderen al van eeuwigheid aan Christus. Ze zijn gekocht met Zijn bloed. Die getrouwe Zaligmaker waakt over de muur van Zijn kerk. Hij zegt het tot de Vader: "Bewaar ze in Uw Naam, Die Gij Mij gegeven hebt." (Joh. 17). En het is de Heilige Geest, Die ze toebrengt. Zeker, het is een wonder als de Heere ons gebruiken wil, zoals Hij al die werkers aan de muur van Jeruzalem gebruiken wilde. Maar het grootste wonder is, dat de Heere Zelf de muur van Jeruzalem bouwt. Hij houdt Zijn kerk in stand en Hij zal eeuwig de eer ontvangen. (Wordt vervolgd)

Zeist,

ds. J. J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2002

De Saambinder | 12 Pagina's

Het werk aan de muur van Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2002

De Saambinder | 12 Pagina's