Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het opschrift boven het kruis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het opschrift boven het kruis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En er was geschreven: JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN Joh. 19:19b.

Aan het kruis hangt Jezus als onzer één, uitgenomen de zonde. Geheel onschuldig is Hij veroordeeld tot de kruisdood. Met de misdadigers gerekend. Boven Zijn hoofd is op een plank, die vastgemaakt is aan het uitstekende deel van het kruis, in opdracht van Pilatus geschreven: Jezus de Nazarener, de Koning der Joden. Het staat er in het Hebreeuws, het Grieks en het Latijn. Welk doel Pilatus heeft gehad met dit opschrift, is waarschijnlijk om de spot met Jezus te drijven. Na aanvankelijk overtuigd te zijn van Zijn onschuld, blijkt de onverbiddelijke hardheid en kwaadwilligheid van Pilatus door op deze wijze de spot met Jezus te drijven. Daarmee wil Pilatus als het ware zeggen: Zie nu eens, wat een Koning! Het kruis is Hem tot een troon en de ijzeren nagelen in Zijn handen tot Zijn scepter. En de moordenaars die met Hem gekruisigd zijn, tot Zijn lijfwachten. Pilatus heeft daarmee echter ook de Joden willen bespotten en hen belachelijk willen maken. Zie nu eens wat een Koning u hebt...

Toch bestuurde de Heere de hand van Pilatus, toen hij dit opschrift liet schrijven. Onwetende schreef hij de waarheid. Onwetend sprak bij daarmee uit dat Jezus door dit kruis Zijn Kerk zou verkrijgen, die Hem toekwam. Door Zijn bloed dat straks langs de kruispaal zal aflopen, verkrijgt Hij Zich een gemeente tot Zijn eigendom uit joden en heidenen. Pilatus moet zijns ondanks in deze woorden profeteren van de heerlijkheid en de zaligheid die juist van dit kruis zou uitgaan en waarvan de betekenis zich zou uitstrekken over de gehele wereld. De woorden boven het kruis geschreven, zijn immers waar!

Jezus, Zaligmaker. Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden. Hier hangt Immanuël, God met ons. Jezus zal voor allen die Hem gehoorzamen door Zijn kruisdood een oorzaak van eeuwige zaligheid worden. Hij is het werkelijk die zijn volk verlost van het grootste kwaad en hen brengt tot het hoogste goed. Daartoe zal Hij aan het kruis Zijn bloed storten, opdat de overtreding gesloten, de zonde verzegeld, de ongerechtigheid verzoend wordt en een eeuwige gerechtigheid wordt aangebracht. Nazarener. Opgegroeid in Nazareth. Kan er uit Nazareth iets goeds komen? In het oog van een mens is Hij niets. Een verachte rabbi. Zelfs niet in tel bij zijn plaatsgenoten. Geen gedaante noch heerlijkheid. Geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben.

Koning. Ondanks zijn nederige afkomst is Hij Koning. De Koning der koningen. Van eeuwigheid heeft de Vader Hem gezalfd over Sion, de berg Zijner heiligheid. Hij is geen

Koning over een aards koninkrijk, maar over een geestelijk Koninkrijk, dat Hij vergadert door Woord en Geest. Aardse koningen moeten de kroon afleggen als ze sterven, maar Jezus verkrijgt Zijn kroon door Zijn dood. Want in Zijn dood overwint Hij de dood, de hel en het graf. Koning der Joden. Dat heeft de Joden het meest gestoken. Toch is ook dit waar: Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Hij is gekomen om op te richten de stammen Jakobs en weder te brengen de bewaarden in Israël. Deze Koning is hen van Israels God gegeven. Hij is een Koning, van de Vader ook gegeven tot een Licht der heidenen.

Veel Joden hebben het opschrift boven het kruis gezien. Ook veel heidense soldaten. Toen de kruisiging voorbij was, zijn de meesten van hen weer naar Jeruzalem gegaan. Ze gingen over tot de orde van de dag. Een hoofdman over honderd heeft er iets van verstaan wat het opschrift inhield, toen hij riep: 'Waarlijk, deze Mens was rechtvaardig'. En hoe is dat voor u? Heeft het opschrift boven het kruis van Jezus voor u waarde en betekenis gekregen? Hebt u het in de doorleving van uw schuld en zonde moeten beken- nen met een verslagen hart: Hij hangt daar, omdat ik gezondigd heb en gedaan heb dat kwaad is in Gods oog. Hij is daar aan het kruis genageld, omdat ik verdiend heb onder de openbaring van de toorn van God voor eeuwig te verzinken. . .. '

Zie dan op het kruis en lees wat er boven Zijn hoofd staat: Jezus Christus, de Koning der Joden. Daar hangt Jezus, de Zaligmaker, die zo laag wilde afdalen en vlees en bloed wilde aannemen om in Zijn menselijke natuur plaatsbekledend te betalen wat u schuldig bent. Hij is de Borg en Zaligmaker voor Zijn Kerk. Door Zijn volbrachte arbeid is de hitte van Gods gramschap geblust. De gramschap die billijk tegen u ontstoken was.

Zullen we aan zulk een Zaligmaker schouderophalend voorbijgaan, zoals zovelen bij het kruis? Hij is de Koning. Hij komt om de aarde te richten. Hebben we het met de moordenaar leren belijden: Wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben? Zie dan op Hem in Wie een volheid van genade en waarheid is te vinden. Weigeren we te bukken en te buigen voor deze Koning, dan zal Hij ons straks hoeden met een ijzeren roede. Hij zal de wijnpersbak van de wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods treden. Wie zal dan bestaan voor Hem, Die op Zijn kleed en op Zijn dij geschreven heeft: Koning der koningen en Heere der heren?

H.I.Ambacht,

ds. W. Silfhout.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2002

De Saambinder | 16 Pagina's

Het opschrift boven het kruis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2002

De Saambinder | 16 Pagina's