Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Joseph Charles Philpot (1802-1869)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Joseph Charles Philpot (1802-1869)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(3)

De bijzondere baptisten

Hier moeten we even iets meer zeggen over de zogenaamde 'Bijzondere Baptisten'. In de tweede druk van Der pelgrims metgezel vinden we een verhelderende inleiding door de uitgever. Hier wordt gezegd dat de heer Saarberg de naam 'Particular Baptists' vertaald heeft met 'Bijzondere baptisten'. In de 17e eeuw waren er in Engeland twee soorten baptisten: de General Baptists (1626) en de Particular Baptists (1638). De General Baptists leerden de algemene verzoening en hadden een arminiaanse visie op de mens. De anderen leerden de particuliere verzoening. Bij de Particular Baptists waren echter vanaf 1800 twee soorten gemeenten: in de eerste plaats de gemeenten die een 'strict communion' voorstonden. Het woord strict heeft te maken met de toegang tot het avondmaal. Deze is beperkt tot gedoopte leden van de gemeente met dezelfde belijdenis en kerkorde. Dit zijn de gemeenten, waar Philpot bij behoorde. Verder had je gemeenten waar men een 'open communion' had, dat wil zeggen, dat meerderen dan alleen de eigen leden toegang hadden tot het avondmaal. In 1891 fuseerden de Particular Baptists met de General Baptists. De Particular Baptists, die 'strict' waren, gingen niet mee en bleven bij de oude opvattingen. Deze Strict- en Particular Baptists-gemeenten zijn nu verspreid over de meeste provincies van Engeland. Zij bestaan uit zo'n 400 a 500 gemeenten met meer dan 350 predikanten.

Binnen deze groep bestaan de 'Gospel Standard Strict and Particular Baptists'. Zij danken hun positie aan het vasthouden aan het dogma van het eeuwige Zoonschap van Christus. Deze groep bestaat uit ongeveer 150 gemeenten, met circa 50 predikanten. Een ledenbestand ontbreekt, maar men schat het aantal leden op 4000. De gezaghebbende Philpot is de onbetwiste leider geworden van de gemeenten. Zo oordeelt ook Saarberg. Tijdens zijn leven kwam dat uit door het gezag dat men toekende aan zijn oordeel. En hoewel ook de gemeentevergaderingen over bepaalde zaken mochten beslissen, was het oordeel van Philpot toch doorslaggevend. Iets waarmee Philpot zelf niet zo blij was. Hierom zijn deze gemeenten ook wel aangeduid met de naam 'Philpot gemeenten'.

Stamford

Dan gaan we nu verder met het leven van Philpot. In de zomer van 1836 bezoekt hij de heer en mevrouw Keal, woonachtig in de plaats Oakham. Mevrouw Keal is een zuster van William Tiptaft. Daar heeft Philpot zijn eerste kennismaking met de dochter van de familie Keal, Sarah Louisa, zijn latere vrouw.

Daarna brengt hij ook een bezoek aan Stamford, aan de kapel waar dr. De Merveilleux 'deacon' is. In oktober 1837 vestigt hij zich in Oakham bij de familie Keal. In 1837 kwam het beroep van de gemeente van Stamford. Philpot was hierover zeer verheugd. Hij bracht een bezoek aan de heer J. Chamberlain te Leicester. Ook maakte hij kennis met Thomas Godwin. Philpot neemt dit beroep aan. Zo verhuist hij in 1838. Stamford en Oakham vormen samen zijn gemeente, maar hij zal zich in Stamford gaan vestigen.

Op 24 juli treedt hij in het huwelijk met Sarah Louisa Keal te Oakham. In 1839 vestigen zij zich in een huis aan 'Rutland Terrace'. Het huwelijk van Joseph Charles Philpot en Sarah Louis Keal werd gezegend met 4 kinderen: Sarah, Charles William, Deborah Maria en Joseph Henry. De moeder van Philpot en zijn zusters verhuisden van de plaats Walmer naar Stoke Devondport. Daar komen zij onder de prediking van ds. G.B. Isbell. In 1839 komt Frances Mary tot bekering. Een belangrijke briefwisseling is er tussen haar en Philpot ontstaan. Het duurde tot 1840 voordat de eerste doopplechtigheid plaatshad. Door de 'strict communion' werd iemand eerst door het getuigenis van Gods werk in de ziel tot de doop toegelaten. Dan pas was iemand lid van de gemeente. Hier is pas sprake van een gemeente. Daarna werd hij tot het avondmaal toegelaten. Men krijgt toch het idee dat het hier gaat om een kerk van wedergeborenen. Niet iedereen behoort bij de gemeente. Alleen door wedergeboorte en bekering kan men daarvan deel uitmaken. Daarna volgt de volwassendoop. Door deze doop wordt men pas echt lid van de gemeente,

(wordt vervolgd)

Scheveningen,

ds. J.B. Zippro.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 2003

De Saambinder | 12 Pagina's

Joseph Charles Philpot (1802-1869)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 2003

De Saambinder | 12 Pagina's