Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een kruisdragende Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een kruisdragende Jezus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit... Johannes 19:17a

De Zoon van God is bij Pilatus. Hij vindt geen schuld in Hem. Maar het volk roept: 'Kruis Hem, kruis Hem!' De beroepsmoordenaar Barabbas wordt losgelaten, Jezus daarentegen wordt overgegeven tot de kruisdood. De soldaten spotten met Hem. Ze maken van de Koning der Koningen een spotkoning. Een doornenkroon wordt op Zijn hoofd gezet. Een rode soldatenjas omgeworpen. En het klinkt uit de mond van deze spotters: 'Wees gegroet. Gij Koning der Joden'. Hoe diep moet Christus lijden. Wat een smaadheid wordt Hem aangedaan. Dan gaat het met Christus naar het einde toe. Hij wordt overgegeven tot de kruisdood. 'Toen gaf hij Hem dan hun over, opdat Hij gekruist zou worden. En zij namen Jezus en leidden Hem weg' (Johannes 19:16).

'En Hij, dragende Zijn kruis'. Christus droeg een kruis. Vijf dagen ervoor was Hij zo anders Jeruzalem ingegaan. De mensen haalden Hem als Koning binnen. Zijn uitgang is nu zo anders. Is dat een onbegrepen weg voor Christus geweest? Nee, Christus wist dat Hij door lijden tot heerlijkheid moest gaan. Kort ervoor had Hij in de tempel gesproken over de wijngaardeniers die de Zoon zouden uitwerpen en doden. Christus wist van de kruisweg en heeft het kruis gewillig gedragen.

Veel mensen hebben een kruis in hun leven. Een langdurige ziekte kan zo'n kruis zijn. Of kinderen die veel verdriet geven. Of dat u zo onbegrepen uw weg moet gaan. We denken en spreken dan over ons kruis. Van nature zoeken we in al deze kruizen onszelf nog. Weet u wat voor ons nodig is? Dat we de oorzaak van ons kruis inleven. Onze afval van God. Als we daar iets van mogen zien worden we het eens met de Heere. Dan is het goed wat Hij doet. Dan is er ook rust onder het kruis. Christus droeg ook een kruis. Welk kruis was dat? Was dat de pijn van Zijn doorploegde rug. Zijn lichaamslijden? Nee, dat was het zwaarste kruis niet.

In het oude testament hebben we een beeld van het kruis van Christus. Op de grote verzoendag moest de priester een bok nemen. Hij legde de handen op de kop van het dier. Niet zegenend. Nee, hij moest de zonden en schuld, de vervloeking en toorn Gods op het dier leggen. De straf der ongerechtigheid werd op de bok gelegd. Dat is nu het kruis van Christus: Hij kreeg de ongerechtigheden, straf en vervloeking van de Kerk opgelegd.

Is dat ook al uw kruis geworden? Is de zonde al als een last op uw ziel gaan wegen? Dan wordt ingeleefd dat u strafwaardig bent. Dat de toorn Gods op u rust. Dan voelt u de vijandschap tegen God en vrije genade. Is dat de beleving van uw ziel? Dan roept alles u toe: Ga weg in de dood. Ga uit in moeiten, zorgen en ellenden. Voor u is er geen plaats bij God.

U heeft teveel en te lang gezondigd. De deur is eeuwig voor u gesloten! Dan mag u buigen voor de Heere. Dan is de Heere goed en u bent een arme verloren zondaar.

Dan wordt deze tekst een wonder. Er staat niet: 'dragende een kruis', maar 'dragende Zijn kruis'. Hij heeft uw schuld en zonden tot de Zijne gemaakt. Dat kruis draagt Hij nu door de poort van Jeruzalem. Het is alsof Johannes wil zeggen: 'Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegdraagt'. Ziet u Hem daar uit de poort komen? Hij draagt de zonden voor eeuwig weg. Hij delgt de zonde uit. Hij is het zondoffer dat buiten de legerplaats verbrand moet worden. De Reine, gemaakt tot een onreine, zal nu verteerd worden door het vuur van de toorn van God. Heeft u Hem zo al eens gezien door een oog des geloofs?

'Ging uit'. Hij moest buiten de poort lijden om de deugden des Vaders te verheerlijken. Om aan het recht Gods voldoening te geven. Maar ook om Zijn volk te heiligen. Dat lezen we in de brief aan de Hebreeën: 'Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden'.

Hij reinigt dat volk van alle zonden. Maar Zijn uitgaan betekent meer. De verklaarders wijzen erop dat het ziet op geheel het werk van Christus. Dan betekent het ook de toepassing van de zaligheid door de Heilige Geest. De Geest, Die de zondaar leidt uit het Jeruzalem der zonde. Uit de wereld, uit de macht van de satan. Zoals Mozes, waarvan we lezen in Hebreeën 1 1: 'Verkiezende liever met het volk Gods kwalijk behandeld te worden, dan voor een tijdlang de genieting der zonde te hebben. Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn dan de schattten van Egypte'. Uitgaan uit ons zelfgenoegzame bestaan. Dat is tegen ons vlees. Maar de Geest werkt onwederstandelijk. Dan moet de zondaar uitgaan. En dan mag de zondaar uitgaan. Dan is het met Ruth op de grens van Moab: 'Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God'.

Christus ging uit naar Golgotha. Nog een korte tijd en Hij zou sterven. Hoe lang zal dat voor u nog duren? Haast u om uws levens wil, de tijd is kort!

Aagterkerke,

ds. C. Neele.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2003

De Saambinder | 16 Pagina's

Een kruisdragende Jezus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2003

De Saambinder | 16 Pagina's