Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oorlog in de hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oorlog in de hemel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En er werd krijg in de hemel: Michael en zijn engelen krijgden tegen de draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen. En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in de hemel. Openbaring 12:7, 8

"En haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon."(v5b) Met deze woorden wordt de hemelvaart bedoeld. Terwijl de Heere Jezus de discipelen zegent op de Olijfberg, laten Zijn voeten los van de aarde en vaart de Heere Jezus naar de hemel. De discipelen staren Hem na tot een wolk Hem aan het gezicht onttrekt.

Op de hemelvaartsdag is er echter meer gebeurd. Er is toen ook een strijd gestreden. Immers, toen de Heere Jezus naar de hemel voer, werd Hij omstuwd door engelen als een hemelse erewacht. Maar toen Hij ten hemel voer, was Hij ook omstuwd door het leger van de satan. Toen heeft in de lucht een geweldige geestelijke worsteling plaatsgevonden tussen engelen en duivelen. Twee legers kwamen met elkaar in botsing. Het ene leger is het engelenleger, waarvan Michael aanvoerder is. Zijn naam betekent: "Wie is aan God gelijk? ". Daartegenover het duivelsleger, waarvan de satan, de draak, de aanvoerder is. De draak zegt van zichzelf: "Wie is aan mij gelijk? " Van deze strijd lezen we: Er werd een krijg in de hemel.'

Waar gaat het in deze strijd om? Het gaat erom de duivel voorgoed uit de hemel te werpen en hem de toegang tot de hemel voorgoed te ontzeggen. Had de duivel dan toegang tot de hemel? Ja, want u weet: oorspronkelijk woonde de duivel in de hemel en hij was daar oorspronkelijk een heel belangrijke engel. Maar hij is tegen God in opstand gekomen en aan deze revolutie deden veel engelen mee. Dat zijn de duivelen geworden. Toen is de draak met al zijn duivelen uit de hemel geworpen. De hel is zijn operatiebasis geworden. Van daaruit werkt hij op de aarde.

Toch had de satan vóór de hemelvaart van de Heere Jezus nog een zekere toegang tot de hemel. Denkt u maar aan Job 1:6: Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen om zich voor de Heere te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam." Wat kwam de satan daar doen? Hij klaagde Gods kinderen aan en wees op hun vuile klederen. Want de satan is niet alleen de verleider, die de mens tot zondigen brengt, maar hij is ook de openbare aanklager. Daarom zingen de engelen straks: "Want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onze God dag en nacht, is neergeworpen."

Wat doet de duivel als aanklager? Een aanklager hier op aarde handhaaft de wet! Hij mag nooit met sympathieën en antipathieën rekenen. Dat doet de duivel ook, maar op een valse wijze. Want dan sprak de duivel in de hemel: "O God, Gij hebt Uw Naam en Uw eer toch aan de heilige wet verbonden? Ziet U dan niet dat die mensen die U vrezen Uw wet overtreden en Uw geboden schenden? Dan moet U ze toch straffen met de eeuwige dood? Dat eisen Uw Naam en Uw eer toch? " Voelt u? Zo probeert de duivel, met een beroep op Gods wet, eer en Naam, Gods kinderen te verdoemen. Hij verklaagde hen dag en nacht bij God. Dat wil zeggen dat de duivel er altijd mee bezig was Gods kinderen bij God aan te klagen. Zo naderde de duivel steeds weer met bezwarend materiaal in het hoogste gerechtshof.

Maar nu lezen we van een krijg die zich afspeelt achter de wolk die de Heere Jezus aan het gezicht onttrok. En dit is van grote betekenis. Immers, in deze strijd treedt Michael op en hij ontzegt de satan de toegang tot de hemel. Waarom gebeurt dit nu pas bij de hemetvaart van de Heere Jezus? Michael is toch de engel die strijdt voor Gods eer? Michael kon dat niet eerder doen omdat eerst de schuld betaald en de zonden verzoend moesten worden. Eerst moest aan de eis van Gods wet in ons vlees worden voldaan. Want zolang dit niet gebeurd was, had de satan nog een zekere grond onder de voeten. Zeker, Gods raadsplan van de verlossing was er wel onder het Oude Testament, maar het was nog niet gebeurd. De zonden waren nog niet verzoend en de straf was nog niet gedragen. Dus de satan had altijd nog grond onder de voeten als hij optrad als openbare aanklager bij God.

Maar nu heeft de Heere Jezus alles volbracht en komt Christus Jezus bij de hemelvaart de hemel binnen als Borg en Plaatsbekleder van de Zijnen. Hij is de nieuwe Adam met Zijn volkomen Offer, waarin al Gods deugden zijn verheerlijkt en de zaligheid is verkregen voor verlorenen. Dan kan het als de Heere Jezus alles volbracht heeft voor de Zijnen en de hemel ingaat. Nu kan er verandering komen want dit is een keerpunt in de heilsgeschiedenis. Nu heeft de satan het recht verloren om als openbare aanklager de hemel binnen te komen. Want de Heere Jezus heeft alles volbracht.

Hier doet de satan nog een laatste poging en bestormt hij de hemel met zijn demonen. Maar, lezen we dan: En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in de hemel." De dagen van Job zijn voorbij. Nu krijgt de Heere Jezus in de hemel Zijn ereplaats. Daar wordt niet meer de stem van de aanklager gehoord maar de stem van de hemelse Voorbidder: de Heere Jezus Christus. Het is te begrijpen dat de engelen uitbreken in vreugdegezang als de duivel verslagen uit de hemel geworpen wordt. Nu mag de stem van de duivel daar niet meer klinken, maar de stem van de grote Voorbidder. De engelen breken uit in gejubel: "Nu is de zaligheid en de kracht en het Koninkrijk geworden onzes Gods, en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onze God dag en nacht, is neergeworpen."

En dan is het waar, de Hemelvaartskoning heeft alle recht van spreken in de hemel, maar de satan is geworpen op de aarde, waar hij nu woedt, wetende dat hij nog een kleine tijd heeft. En wat doet hij op aarde? Hij verleidt tot zonde en weet precies de zwakke plaatsen te vinden. En als wij in zonde zijn gevallen, dan breekt het ogenblik aan om in ons geweten als aanklager op te treden. In de hemel kan de satan dat niet meer, maar wel in ons geweten. En dan weten al Gods kinderen in hun leven hoe de satan in hun geweten kan aanklagen. Hij probeert hun altijd weer de kracht en de troost van het Woord te ontnemen. Maar wat is daartegenover de betekenis groot dat de Heere Jezus Christus Zijn volmaakte offer de hemel heeft ingedragen en daar Zijn voorbidding doet horen. Want als de duivel ons zo in ons geweten aanklaagt, en het ons zo bang maakt, dan kunnen wij die stem niet tot zwijgen brengen. Het lukt ons nooit iets daartegenover te stellen. Maar als wij door Gods genade als een arme en ellendige zondaar de toevlucht mogen nemen tot deze Hemelvaartskoning, Die in de hemel Zijn stem doet horen voor de Zijnen in Zijn voorbidding bij de Vader, dan moet de satan zwijgen. Dan is hij niet alleen tot zwijgen gebracht in de hemel maar ook in ons geweten. Dan dalen nieuwe vreugd, troost en kracht onze ziel binnen. Heeft deze Hemelvaartskoning voor u al alle waarde gekregen?

Houten,

ds. J.S. van der Net.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2003

De Saambinder | 12 Pagina's

Oorlog in de hemel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2003

De Saambinder | 12 Pagina's