Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overlijden en begrafenis ds. F. Harinck

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overlijden en begrafenis ds. F. Harinck

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 19 augustus jl. werd het lichaam van François Harinck, in leven dienaar van het Heilig Evangelie, op de begraafplaats Essehof te Nieuwerkerk aan de IJssel ter aarde besteld. Een geliefde vrouw, zijn kinderen en kleinkinderen, alsmede verdere familieleden, vele belangstellenden, medebroeders in de bediening en studenten van de Theologische School, volgden de baar.
Voorafgaande aan de begrafenis werd een rouwdienst gehouden in "Elim" het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente Capelle aan den IJssel-Middelwatering, van welke gemeente de overledene sedert zijn emeritaat lid was. In de rouwdienst ging voor de broer van de overledene ds. C. Harinck. Na het zingen van Psalm 22 : 12 en 15, werd gelezen Psalm 116 en ging hij voor in gebed. Voorafgaande aan de meditatie sprak ds. C. Harinck over de grote weldaad, die zijn broer door genade was deelachtig geworden. Met Paulus mocht hij getuigen: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)" (Efeze 2 : 4,5). Maar de Heere heeft hem ook verwaardigd om een dienaar van het Evangelie te zijn. 38 jaar heeft hij de boodschap van vrije genade mogen verkondigen. De enige Naam tot zaligheid onder de hemel gegeven onder de mensen, stond in zijn prediking centraal. Dat was zijn lust en begeerte om die Naam uit te dragen.
Vervolgens sprak ds. C. Harinck over Psalm 116: 15 "Kostelijk is in de ogen des HEEREN de dood Zijner gunstgenoten."
Hij tekende de grote tegenstelling tussen Gods gunstgenoten - dat zijn zij die in de Heere sterven - en zij die zonder de Heere sterven. Kostelijk is in de ogen des HEEREN de dood van Zijn gunstgenoten, omdat zij, die Hij kocht met de prijs van Zijn dierbaar bloed, dan zijn waar Hij is.
Daar ziet de Koning van de kerk naar uit.
Daarvoor heeft Christus zichzelf gegeven tot in de dood. Hij heeft de dood verslonden tot overwinning.
Daarom roept de levendmakende Kerk bij ogenblikken: "Dood waar is uw prikkel, hel, waar is uw overwinning?" Dat mocht broer Frans inleven. Vooral het laatste jaar van zijn leven was de Heere hem zeer nabij. Hij mocht de goedheid Gods proeven en smaken in al zijn moeite, zorg en pijn als gevolg van zijn ziekte. Hij heeft nu zijn wens verkregen. Hij mag God eeuwig groot maken. Na het dankgebed werd nog gezongen Psalm 116 : 7 en 8.
Na ds. C. Harinck sprak ouderling G.H. Verweij van Den Haag namens de gemeenten die ds. F. Harinck heeft mogen dienen, waarvan Den Haag het langst: bijna 15 jaar. Br. Verweij sprak over de bijzondere banden die er waren gevallen. Ds. Harinck was ook een mens met gebreken, maar op de preekstoel voelde hij zich het beste thuis.
Tenslotte sprak in de rouwdienst ds. R. Boogaard namens de predikanten nog een persoonlijk woord tot mevr. Harinck, de kinderen en de kleinkinderen. Hij gewaagde van persoonlijke vriendschapsbanden aan en contacten met de overledene. Op zijn verzoek werd gezongen Psalm 68 : 2. 'Maar 't vrome volk in U verheugt.'
Na de rouwdienst werd de gang met de bedroefde familie gemaakt naar de begraafplaats de Essehof te Nieuwerkerk aan den IJssel. Onder grote belangstelling werd het lichaam van een geliefde man, vader, schoonvader, opa en broeder in de bediening aan de schoot van de aarde toebetrouwd.
Aan het geopende graf sprak ds. W. Silfhout nog enkele woorden aan de hand van Openbaring 1 4 : 1 3 "En ik hoorde een stem uit de hemel, die tot mij zeide: Schrijf. Zalig zijn de doden, die in de Heere sterven..." Hij besloot met een persoonlijk woord tot de weduwe en de kinderen en kleinkinderen en hij wekte de aanwezigen op om de Heere te zoeken terwijl het nog het heden van de genade is. De preken van ds. F. Harinck zullen eenmaal weer terugkomen. Wat hebben wij ermee gedaan?
De oudste zoon van de overledene sprak een dankwoord. In het bijzonder memoreerde hij de liefdevolle zorg van zijn moeder voor de overledene. Het was de wens van ds. F. Harinck zelf dat het samenzijn rond het geopende graf zou worden besloten met het zingen van Psalm 73 : 12 'k Zal dan gedurig bij U zijn.'
Teruggekeerd van de droeve plechtigheid in één van de zalen van het kerkgebouw werd door ds. W. Silfhout ter afsluiting gelezen 2 Korinthe 5 : 1-10 en met dankgebed geëindigd.
"Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling." (Hebreën 13:7).
De kerkenraad van Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

K. Bel, scriba

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 2003

De Saambinder | 16 Pagina's

Overlijden en begrafenis ds. F. Harinck

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 2003

De Saambinder | 16 Pagina's