Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een geneesmiddel uit de geestelijke apotheek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een geneesmiddel uit de geestelijke apotheek

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

"Is er geen balsem in Gilead? " Jer. 8:22a

We horen in deze tekst de profeet Jeremia spreken over een bekend geneesmiddel uit de geestelijke apotheek. De beroemde balsem uit Gilead!

De Ismaëlieten aan wie Jozef verkocht werd, vervoerden deze balsem al. Gilead, in het Overjordaanse, stond bekend om deze balsem. Het was een uiterst geneeskrachtige wondzalf. Deze zalf werd bereid uit de hars van de mastixboom. Die boom groeide vooral in de bergstreken van Gilead. De hars werd verkregen door insnijding van de stam of de takken. Vermengd met olie diende deze balsem als een geneesmiddel bij wonden. Smartelijke en dodelijke wonden werden erdoor genezen! Het volk van Israël in de dagen van Jeremia is ernstig ziek. Het is aan alle kanten geslagen en verwond. Door de zonden en de ongerechtigheden.

Door de voortdurende afval van hun God. De zonde doorwondt een mens, een gezin, een volk en een kerk! Het is een voortwoekerende kwaal. Jeremia's klacht klinkt op. De man Gods is door ontzetting aangegrepen: "Is er geen balsem in Gilead? Is er dan geen enkel geneesmiddel meer voor de dodelijke zondewond van het volk? " Het antwoord op de vraag moet ontkennend zijn! Er is geen genezing meer. Het volk gaat onder aan zijn dodelijke zondewond! "Zou Ik hen om deze dingen niet bezoeken? spreekt de HEERE; zou Mijn ziel zich niet wreken aan zulk een volk als dit is ? " (9:9). Is de vraag uit de tekst misschien uw zieleschreeuw?

Kent u uw dodelijke zondekwaal? Wat is het noodzakelijk bij geestelijke kwalen dat de juiste diagnose wordt gesteld en de goede middelen worden voorgeschreven. Het grote gevaar van pleisters plakken en slaapmiddelen geven is in de geestelijke gezondheidszorg erg groot.

"En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede; doch daar is geen vrede " (Jer. 6:14). Richard Sibbes schrijft in de voorrede van zijn "Gekrookte Riet": Indien iemand vertroostingen rooft, eer zij aan hem uitgereikt worden, zo laat hen weten dat zij zulks doen tot hun eigen verderf, het is alsof een onwetend mens zou komen in een apothekerswinkel, voorzien met een verscheidenheid van allerhande medicijnen en zou nemen hetgeen hem het eerst in de hand kwam, mogelijk venijn in plaats van medicijn! Is uw en jouw leven getekend in de woorden van Christus: "Die gezond zijn, hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn"? Tenzij de HEERE door Zijn Geest in de wedergeboorte onze ogen opent voor de dodelijke wonden.

Door het scherpe ontleedmes van Zijn heilige Wet in de hand van de Geest van Christus deze wond opentrekt. Door de Wet is de kennis van de zondekwaal.

Dat mes doet geweldig pijn. Open wonden brengen smart en pijn. Ze zijn zelfs dodelijk. Toch bent u gelukkig als de Geneesheer door de ontdekkende bediening van de Geest het diepste gezwel gaat blootleggen. Als Hij alle zelfmedicatie doet mislukken. Als de middeltjes uit de eigen huisapotheek niet meer baten. De zoete tranen, de hartelijke gebeden, de uitziende gestalten en de wonderlijke uitreddingen. Ze gaven wel verlichting, maar geen genezing! "Aangezien ik naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straffen verdiend heb, is er een balsem, waardoor ik volkomen genezen kan worden? " Die balsem wordt in het Evangelie geopenbaard.

Het bloed van Jezus Christus de Zoon van God is de kostbare balsem uit Gilead. En Zijn Geest is de toepasser van dit gezegende middel! De Medicijnmeester heeft voor Zijn zondezieke volk dit middel bereid.

Hij hing voor de Zijnen aan het vloekhout van Golgotha. Daar werd het groene hout ingesneden door het wraakzwaard van Gods gerechtigheid en vloeide er balsem uit de Boom des Levens. Uit Zijn striemen en wonden stroomde Zijn Middelaarsbloed. Dit bloed is de balsem. Deze bloedbalsem is de enige heilzame zielebalsem voor dodelijke zondewonden. Met de waarschuwing: Hoedt u voor namaak! Mocht u daar iets van zien door het geloof'? Schreeuwt u om de toepassing van dat middel aan uw ziel? Die toepassing is het werk van de Pinkstergeest! Zoek dan nergens anders genezing en rust, totdat u door het geloof zielsbevindelijk mag weten: wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden en hebben niet van node enig ander middel te zoeken of uit te denken om ons met God te verzoenen (N.G.B, art.21). Zijn balsemend bloed alléén, toegepast door Woord en Geest aan de dodelijk verwonde, schuldige ziel, brengt volkomen genezing. Volkomen verlossing van de zonde en al haar droeve gevolgen, Volkomen herstelling in de gemeenschap met God. Kent u persoonlijk de heilzame werking van deze Balsem? "Zo iemand in iets anders rust zoekt, dan is dat een bewijs, dat hij door de Heilige Geest nog niet leerde kennen de ernst van zijn ziekte en het enigste middel" (Philpot). De dichter mocht door soevereine genade leren zingen Ps. 103:2:

"Loof Hem, Die u al wat gij hebt misdreven, hoeveel het zij, genadig wil vergeven; uw krankheên kent en liefderijk geneest; Die van 't verderf uw leven wil verschonen, met goedheid en barmhartigheid u kronen; Die in de nood uw Redder is geweest"

Werkendam,

ds. M. Karens.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 2003

De Saambinder | 16 Pagina's

Een geneesmiddel uit de geestelijke apotheek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 2003

De Saambinder | 16 Pagina's