Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven in de Dode Zee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven in de Dode Zee

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

"en zij zullen gezond worden, en het zal leven, alles waarheen deze beek zal komen ". Ezechiël 47:9b

In het visioen waaruit bovengenoemde tekst is genomen, wil de Heere Zijn tcnecht Ezechiël duidelijlc maken dat Hij het is, Die Zijn Kerk bouwt en in stand houdt. De profeet ziet een tempel die aan het heiligdom te Jeruzalem doet denken. Vanonder de dorpel van dit heiligdom vloeit een stroom van levend water, symboliserend het werk van de Heilige Geest. Ezechiël zag water vloeien vanonder de dorpel, maar de eigenlijke Bron kon hij niet zien. De levenwekkende Geest komt uit de hemel, maar de eigenlijke Bron is onzichtbaar. Die Bron is het liefdehart Gods. Uit Zijn eeuwige barmhartigheid en liefde tot verloren zondaren vloeit de stroom van Goddelijke genade tot verzoening en dat op grond van het volbrachte werk van Christus, Die volkomen aan Gods recht voldaan heeft. De arbeid van Zijn ziel was nodig om het levendmakende water van Gods Geest te doen vloeien tot doemwaardige zondaren, opdat het welbehagen Gods door Zijn hand gelukkiglijk zou voortgaan. Hoe noodzakelijk dat dit levendmakende water ook neerdaalt op de dorre akker van ons hart, opdat we uit onze dorheid en doodsheid zullen opwaken. Dat is nodig in Nederland, maar dat is ook nodig in Nigeria, in Zuid-Afrika en in Irian Jaya, ja overal waar zending en evangelisatie bedreven mag worden, want anders zal er geen leven zijn, maar een eeuwige dood. Wanneer de Heere nu echter die Geest op dode zondaren doet nederdalen, dan móet het leven komen en dan zien we wonderen van genade gebeuren. Dat mocht ook Ezechiël zien. Die stroom uit het heiligdom verbreedt en verdiept zich steeds meer, zodat de profeet er tenslotte niet meer in kan staan. Het wijst hem en ons op de voortgang van het Koninkrijk Gods in de wereld, en in het persoonlijk leven van de gelovige. Levenwekkend vloeit de stroom al verder voort, om zich tenslotte uit te storten in de Dode Zee en zelfs daar het leven te brengen. De Dode Zee is ontstaan na het oordeel des Heeren over Sodom en Gomorra. Niets kon er in leven; de vissen die erin zwommen vanuit de Jordaan, vonden er onherroepelijk de dood. Maar nu hoort Ezechiël dat zelfs daar het leven komt. Zo groot is de kracht van dit levendmakende water, dat de vissen blijven leven, en overal langs de Dode Zee vissers zullen staan, die een grote menigte van vissen, grote en kleine, zullen vangen. Wat een heerlijke prediking van Gods genade is dit. Immers, ons hart is van nature aan een Dode Zee gelijk. We zijn zó diep gevallen, dat we dood zijn in zonden en misdaden. Er groeit geen enkele vrucht in ons leven tot eer van God, en het vreselijke is, dat we daar van nature heel geen erg in hebben. Evenwel: de levendmakende wateren vloeien naar de Dode Zee! Wat is dat een bemoedigende prediking voor diegenen, wier ziel schreeuwt naar de waterstromen, die geen weg meer zien tot het leven, die rondom zich en in zich de dood vinden. De HEERE doet wonderen en Hij maakt van een Dode Zee weer een lusthof Gods. Wat een bemoedigende prediking ook voor de Kerk des Heeren, juist met het oog op de arbeid van zending en evangelisatie; "ook zal het geschieden dat er vissers aan dezelve zullen staan van Engédi af tot Eneglaïm toe; daar zullen plaatsen zijn tot uitspreiding der netten" (vers 10). Dat schijnt een hopeloos en uitermate dwaas werk te zijn! Wie gaat er nu vissen aan de Dode Zee, dan weet je bij voorbaat dat je niets vangt. Nochtans: door de dwaasheid der prediking wil de Heere dode zondaren doen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen léven! Paulus ging prediken aan de Dode Zee van Klein-Azië en Europa en hij mocht de netten uitspreiden. Lydia, de stokbewaarder en vele anderen werden gevangen in de netten van Gods genade. Onze zendingsmensen mogen het Woord brengen aan blinde heidenen; en op Gods tijd mogen ze de netten uitspreiden en als een middel in Zijn hand zondaren toe- brengen tot de gemeente die zalig wordt, want het Woord zal niet ledig weerkeren. Lezer(es), bent li al gevangen in het net van Gods genade? Is deze stroom van levenwekkend water al op de dorre akker van uw hart neergedaald? Zie toch toe, dat de Heere de kandelaar van Zijn Woord niet van zijn plaats zal weren vanwege de onbekeerlijkheid van ons hart. Zullen de heidenen die wij het Evangelie mogen brengen ons straks voorgaan? Smeek toch de Heere aanhoudend om het levendmakende water van Zijn Heilige Geest. Als dat neerdaalt op de dorre akker van ons hart, dan zullen de vruchten daarvan in ons leven openbaar moeten komen. Ezechiël mag het zien hoe er overal waar de wateren des levens heen vloeien bomen groeien die rijke vruchten dragen. Zomer en winter staan die bomen te groeien en elke maand brengen ze nieuwe vruchten voort. Wat was toch het geheim van die wondere vruchtbaarheid? Nee, dat kwam niet door de stam of de wortel. Die was er alleen omdat de bomen gedrenkt werden in het levendmakende water. Ook wij brengen van onszelf geen goede vruchten voort. Op de school der genade wordt het geleerd dat in ons, dat is in ons vlees, geen goed woont. We kunnen over onszelf alleen maar klagen; met de apostel leren Gods kinderen het: "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? " Die levende band met Christus is zo nodig, om alleen uit Hem te leren leven! Wanneer wij zelf niets geworden zijn en Christus ons alles, wanneer Hij ons is geworden tot wijsheid, gerechtigheid, heiligheid en tot een volkomen verlossing, dan zal er iets van Ezechiëls profetie waar worden in ons leven. Dan zullen we straks ook eeuwig vrucht dragen in het nieuwe Paradijs, bij de zuivere rivier van het water des levens, voortkomende uit de troon Gods en des Lams. Dat is de toekomst van de Kerk des Heeren!

's-Gravenhage

ds. J. Driessen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2004

De Saambinder | 12 Pagina's

Leven in de Dode Zee

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2004

De Saambinder | 12 Pagina's