Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERSLAG HERDENKINGSDIENST 25-JARlG AMBTSJUBILEUM DS. M. GOLVERDINGEN OP 5 OKTOBER 2004 TE BOSKOOP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERSLAG HERDENKINGSDIENST 25-JARlG AMBTSJUBILEUM DS. M. GOLVERDINGEN OP 5 OKTOBER 2004 TE BOSKOOP

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op zondag 3 oktober j.l. was het 25 jaar geleden dat onze geliefde herder en leraar Ds. M. Golverdingen bevestigd werd tot dienaar van het Goddelijke Woord in de gemeente van 's-Gravenzande. Op dinsdag 5 oktober mocht hij hierbij samen met de gemeente van Boskoop, genodigden en belangstellenden stilstaan in een herdenkingsdienst.

Als de dichter van Psalm 147 terugblikt op de zegeningen die de Heere schonk, roept hij uit: "De lof is betamelijk, De HEERE bouwt Jeruzalem." Dat geldt ook nu. Terugziende mag dominee vermelden van de liefde die hij ontving van alle door hem gediende gemeenten. Het grootste is echter dat de Heere al die jaren de gelegenheid gaf om het Evangelie van vrije genade te verkondigen. "Onze krachten waren en zijn klein, maar Zijn kracht werd in zwakheid volbracht. Daarom mag en kan het vanavond niet gaan om de dienaar, maar om de bediening van het Evangelie, waartoe de Heere al die jaren verwaardigde." Als uitgangspunt van de prediking wordt genomen Rom. 1:16 (Ie deel): "Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft." Hierin gaat het over: De roem van Paulus in het Evangelie 1. vanwege de Heere Jezus Christus 2. vanwege de kracht Gods 3. vanwege het geloof dat rechtvaardigt /. Vanwege de Heere Jezus Christus. In de gemeente van Rome bloeide het geestelijke leven (vs. 8). Sommigen spreken echter kwaad over Paulus, alsof hij het Evangelie niet in Rome durft te prediken. Deze lasterlijke gedachten neemt de apostel in vers 11 volledig weg. Hij is ten volle bereid om naar Rome te gaan. Ook daar zal hij zijn roeping volgen. Ik schaam mij niet! Deze ontkenning is hem een eer, een innerlijke blijdschap. In de Galatenbrief schrijft hij: Het zij verre van mij dat ik zou roemen anders dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus... Al zou de hele wereld zich tegen hem keren, al zou smaad en vervolging zijn deel zijn, de apostel zou niet kunnen zwijgen over de rijkdom van het Evangelie.

De apostel heeft in zichzelf wel veel waarover hij zich moet schamen: zijn wettische ijver, zijn vervolging van de schapen van de Goede Herder, zijn innerlijk verzet tegen de verhoogde Christus.

Is dat ook niet zo met elk kind des Heeren en elke prediker van het Evangelie? Moeten we ons niet schamen voor God over zoveel zonde, twijfelmoedigheid en ongeloof? Dominee sluit zich hierbij in. "Er is veel waarover ik mij moet schamen voor God: persoonlijk en ambtelijk. Na 25 jaar komt het woord van Petrus op ons af: Hoedanig behoordet gij te zijn in heilige wandel en godzaligheid... Wat is dan de verzoenende bediening van Christus nodig.

Er blijft nu alleen verwondering over voor de onverdiende trouw aan mij bewezen. De trouw van de dierbare Borg. Hij wilde mij als een onbekwame dienaar in mijzelf gebruiken als een gebroken instrument in Zijn Hand. De lof is betamelijk!"

Paulus heeft alle vrijmoedigheid om het Evangelie te verkondigen. Dat Evangelie getuigt van verlossing van verloren zondaren. Christus is de inhoud van het Evangelie. Wat een ruimte ligt er in dat lieflijke Evangelie. De grootste der zondaren, de hardste, de koudste, de ongevoeligste, de slechtste van de slechten kan nog zalig worden. Ook nu wordt deze boodschap aan de harten gelegd van alle aanwezigen en in het bijzonder van de jeugd.

Paulus noemt de naam van Christus meer dan 500 keer in zijn brieven. Zijn grote opdracht is om de Naam van Christus te verheffen. Dat is de verkondiging van de hele Bijbelse leer. Het is een blijde boodschap voor reddeloos verloren zondaren. Het is onmogelijk om Christus te prediken zonder te gewagen van het welbehagen van God, zonder te wijzen op het onmisbare van de persoonlijke vereniging met die dierbare Immanuël. We verstaan van nature de heerlijkheid van het aanbod van genade niet. Daarom leven we zo gemakkelijk onbekeerd door.

Er moet een wonder met u en jou gebeuren. Maar de prediking zal vruchten dragen. 2. Vanwege de kracht Gods. Het oorspronkelijke woord wijst op dynamiet. Paulus weet van de onvoorstelbare kracht die er achter schuilgaat. De doden zullen horen! Ons levenshuis wordt door deze kracht opgeblazen. De Heilige Geest maakt ons onze zonden indachtig. Als een verloren mens, die in zichzelf voor God niet kan bestaan, leren we zo diep bukken voor God. De Heere kan geen onrecht meer doen bij een ontdekte zondaar. Maar ook werpt dit Evangelie licht op de zaligheid. Wat een ongekende blijdschap: "U is heden geboren de Zaligmaker.

Vroeger was het alleen voor een ander, nu ook voor hen, ja een iegelijk die gelooft. 3. Vanwege het geloof dat rechtvaardigt. Er is een persoonlijk, gevoelig bevinden van de ontferming Gods in Christus. Een voorsmaak van de zaligheid. Wij voegen het geloof niet bij het Evangelie. Omdat het een kracht Gods is komt er in het Evangelie geloof mee. Dat geloof begeert zich met Hem op het allernauwst te verenigen. Daar komt een ogenblik om die gezegende Immanuël aan te grijpen als uw Zaligmaker. Dat is het geloof dat rechtvaardigt.

Het is nodig om op een dag van terugzien en gedenken ook het eigen hart te onderzoeken. Hebben wij het Evangelie als de kracht Gods in ons leven mogen ervaren? Het Evangelie is én blijft een kracht Gods. Dat is de troost voor Gods kinderen, die de grote les moeten leren dat niemand dat geloof kan vasthouden.

Tenslotte gewaagt dominee van het wonder dat hij in de afgelopen 25 jaar ook de vervulling van dit Bijbelwoord heeft mogen zien. Het is diep verootmoedigend en vertroostend dat de HEERE een zondig, zwak en gebrekkig dienaar hiervoor heeft willen gebruiken. Zijn trouw is groot! Gelooft zij God!

Na de prediking bedankt dominee de vele aanwezigen voor hun getoonde belangstelling. Als vertegenwoordigers van de classis en het geheel van de kerkelijke gemeenten spreekt de consulent Ds. G. Clements hem toe. Namens de gemeente Boskoop wordt hij op hartelijke wijze toegesproken door oud. J. Bloemendaal, waarna de gemeente dominee staande toezingt Psalm 84: 5 en 6. Na deze dienst maken velen gebruik van de mogelijkheid om de dominee en zijn vrouw met dit jubileum te feliciteren.

J.R de Wilde

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 2004

De Saambinder | 16 Pagina's

VERSLAG HERDENKINGSDIENST 25-JARlG AMBTSJUBILEUM DS. M. GOLVERDINGEN OP 5 OKTOBER 2004 TE BOSKOOP

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 2004

De Saambinder | 16 Pagina's