Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De twisting van de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De twisting van de Geest

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens. Genesis 6 : 3a

Het is een aangrijpend getuigenis van de Allerhoogste God. De Heere heeft gezien de vermenging vaii het geslacht van Seth met het goddeloze geslacht van Kaïn.

De wereld vermengt zich met de kerk en de wereld krijgt al spoedig de overhand. Zelfs zodanig, dat- er een toestand op aarde komt, die het God berouwen doet de mens op de aarde gemaakt te hebben. En nog schenkt Hij genadetijd. Hij zal Noach geven als de prediker der gerechtigheid. Nog 120 jaren uitstel geeft de Heere. Maar: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten. Twisten! Gods Geest twist dus met de mens. Met de mens, die God verlaten heeft en die dood is in de misdaden en de zonden. Bij het woord twisten denken wij aan twee mensen die het ergens niet over eens zijn en waarbij de een de ander probeert te overtuigen van zijn gelijk. Zo probeert de Heilige Geest de mens te overtuigen van Zijn gelijk, dat het noodzakelijk is tot de Heere terug te keren. Hem te dienen en Hem te vrezen. Want de Heilige Geest ziet dat wij in groot gevaar zijn. Hij waarschuwt daarvoor. Hij dringt er steeds heftiger op aan om te doen wat God in Zijn Woord van de mens vraagt. Gelukkig als de Geest van God met ons twist. Als Hij ons door middel van de prediking van Gods Woord of door middel van de velerlei roepstemmen in ons leven wijst op wie we geworden zijn door de zonde. Maar ons ook wijst op Gods heilig recht dat wij door onze zonden geschonden hebben. Als de Geest van God ons wijst op de liefde van God, waartegen wij gezondigd hebben. Dan breekt de Heilige Geest ons geweten open en brengt een heilige onrust in ons leven, waardoor we eerlijk gemaakt voor God onze zonden leren belijden: Ik heb gedaan dat kwaad is in Uw oog. Die Geest werkt verbrijzeling van het hart en verootmoediging voor God. Daar heeft de Geest heel wat werk aan. Die moet heel wat aftwisten met de mens, voordat hij zich gewonnen geeft. Want verootmoediging en vernedering strijdt zo met onze hoogmoedige natuur. En de duivel roept de reuzen te voorschijn, die de Geest proberen uit te blussen. In het verband van onze tekst worden die reuzen genoemd. Onze kanttekenaren zeggen dat het woord reuzen is afgeleid van het woord 'vallen'. "Het waren mensen van groter statuur en meerder sterkte, die hun medebewoners overvielen met wrevel en tirannie. God noch mensen vrezende, waardoor een iegelijk die hen zag het hart ontviel." Die reuzen twisten tegen de Geest in met de mens om hem maar rustig te maken en te houden op weg naar het verderf Maar de Geest gaat door met twisten, zodat er uiteindelijk niets anders overblijft dan uit te roepen: Wat moet ik doen om zalig te worden? De Geest blijft twisten net zolang totdat we de waarheid van onze verdoemelijkheid voor God en de weg des behouds in Jezus Christus hebben gevonden. Gelukkig de mens in wiens leven de Geest zo twist.

Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten. De Geest zal ondanks alle pogingen die Hij aanwendt om de mens te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, daarmee niet altijd doorgaan. Er komt een einde aan dat twisten. De tijd van de genade is beperkt tot onze levensduur. In ons teksthoofdstuk krimpt Hij die tijd in tot 120 jaar. Nog later zal dit 70 a 80 jaar worden. Dan zal de Geest niet meer twisten, niet meer overtuigend werken, dewijl hij ook vlees is, dat wil zeggen, dat de mens verdorven is. Het sterven van een mens betekent onherroepelijk het einde van de genadetijd. Nóg twist de Geest. Elke keer als u onder het Woord verkeert twist de Geest met u en roept Hij het u toe: Bekeert u, bekeert u, waarom zoudt gij sterven? Die prediking wordt nog klemmender als Hij ons voorhoudt: Heden, indien gij Mijn stem hoort, verhardt u niet, maar laat u leiden. Morgen kan de Geest al ophouden met twisten. Als we staan aan het begin van een nieuw winterseizoen, waarin als de Heere het geeft de prediking van het Woord weer zijn voortgang mag heb- ben, de jongeren van de gemeente op de catechisatie onderwijs mogen ontvangen in de leer die naar de godzaligheid is, op de verenigingen Gods Woord weer zal worden onderzocht en vele andere arbeid zal plaatsvinden, dan twist de Geest. Maar het wil niet zeggen, dat de Geest blijft twisten gedurende het seizoen. Want wat als de Heere van n/jou moet zeggen: dewijl hij ook vlees is, verdorven is, en daarom uw dagen verkort? Al die arbeid die de Heere nog ten koste laat leggen, maakt onze verantwoordelijkheid des te groter. Reeds nu kan de Heere zeggen: Wat heb ik meer aan Mijn wijngaard te doen? Er is al zoveel mest om die levensboom gelegd. Laat hem nog dit jaar, deze maand, deze week of misschien slechts deze dag, voordat ik hem uittrek en in het vuur werp! Onze tekst bevat zo een ernstige waarschuwing voor ons allen om de Heere te zoeken terwijl Hij te vinden is en aan te roepen terwijl Hij nabij is. Maar de tekst bevat niet alleen een waarschuwing, ook een vertroosting. Want er zal een ogenblik komen dat de Geest niet meer met hen twisten zal in wie Hij door genade intrek heeft genomen. Die door Zijn twisten zijn over­ reed geworden en zich aan de Heere gewonnen hebben gegeven. Waimeer zal die geest dan niet meer met die mens twisten? Wel, als het volmaakte zal gekomen zijn. Als het lichaam der zonde en des doods zal mogen worden afgelegd. Hier twist de Geest tegen het vlees. Want dat vleselijke bestaan heeft wel de genadeslag gekregen, maar kan nog zo krachtig zijn. Met Paulus moeten Gods kinderen het zo vaak uitroepen: Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Maar daar waar de Geest op grond van het volbrachte werk van Christus de belofte des Vaders waar maakt: "Alzo heb Ik gezworen dat Ik niet meer op u toornen of schelden zal", houdt het twisten van de Geest voor een ogenblik op. En al probeert het vlees steeds weer te heersen over de geest, toch komt er een ogenblik dat de Geest voor altijd zal ophouden te twisten, omdat Hij als de Geest der vervulling leidt naar de volkomen vervulling. Dan twisten de Geest en de Bruid niet meer, maar zeggen: "Kom, Heere Jezus." De Geest verwekke door Zijn twistingen die hunkering in het leven van de Bruid.

Capele a/d IJssel,

Ds. W. Silfhout.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 2005

De Saambinder | 12 Pagina's

De twisting van de Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 2005

De Saambinder | 12 Pagina's