Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere komt tot Abraham met Zijn genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere komt tot Abraham met Zijn genade

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

Genesis 17:5-14

Teken en zegel van de wedergeboorte

We lezen hier dus hoe de Heere Zelfde besnijdenis heeft ingesteld. ledere jongen van acht dagen moest besneden worden. Op de achtste dag werd de voorhuid weggenomen. Het was het teken des verbonds. "Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond" (vers 13).

Als men zich niet liet besnijden, dan verbrak men daarmee het verbond. "En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken" (vers 14).

Wat was nu de geestelijke betekenis van de besnijdenis? Allereerst moet dan duidelijk zijn dat de besnijdenis een teken en zegel was van de wedergeboorte, van het nieuwe leven. Zoals de lichamelijke voorhuid moest worden weggenomen, zo moet de voorhuid van het hart worden weggenomen, zo moeten we vernieuwd worden door de Heilige Geest. Altijd weer in de geschiedenis van het volk van Israël hebben de profeten gewaarschuwd tegen een uiterlijk roemen in de besnijdenis als verbondsteken. Tot het volk dat genoeg had aan de uiterlijke besnijdenis, hebben de profeten altijd weer gezegd dat het uiterlijke niet genoeg was, dat het hart besneden moest worden.

Dezelfde boodschap moet ook ons gebracht worden. Als we genoeg hebben aan het uiterlijke teken van het verbond, aan de Heilige Doop, zonder wedergeboorte, dan wordt het voor ons een eeuwige teleurstelling. Het is niet genoeg gedoopt te zijn, ons hart moet vernieuwd worden. Aan de ene kant was de besnijdenis er een teken en zegel van dat men geko- men was onder de band des verbonds, dat men was ingelijfd in het volk des verbonds, Israël. Maar aan de andere kant riep de besnijdenis het volk toe dat er meer nodig was. Het was een heenwijzing naar de wedergeboorte, naar de besnijdenis van het hart.

Prediking van Gods Wet en Gods recht

Nog meer, in de besnijdenis kwam men in aanraking met de Wet en het recht van God. Door Gods Wet, door Gods recht worden we immers veroordeeld en schuldig gesteld. In het licht van Gods heilige Wet hebben we de dood en het oordeel verdiend. Die prediking klonk door in de besnijdenis. De besnijdenis was immers het wegsnijden van het vlees. Zo was het er een zichtbare prediking van dat ons verdorven vlees moet worden weggenomen. Vlees en bloed zullen toch het Koninkrijk Gods niet beërven. Hebt u er al amen op leren zeggen? Want de zaligheid is gebouwd op rechtsgronden. Gods kinderen leren zichzelf over krijgen voor het recht Gods. Ze krijgen een welgevallen aan de straffen van hun ongerechtigheid. Overwonnen door Gods genade en liefde, willen ze wel met hun hartenbloed ondertekenen dat de Heere rechtvaardig is. Hoe kan ik weten of ik leerde buigen onder het recht van God? Dat is zo'n belangrijke vraag voor de voortgang van het geestelijke leven. MacCheyne zong ervan:

Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed, Toen werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.

Hier hebt u een onbedrieglijk kenmerk: als u leert buigen onder Gods rechten en eisen, dan wordt al uw deugd een wegwerpelijk kleed. Zoals het mes van de besnijdenis in het vlees ging, zo moet het mes van Gods recht in ons vlees. Dan moet ons vlees sterven. Dat is de afsterving van de oude mens. En er is zoveel vlees dat sterven moet. Er is goddeloos vlees; dan denken we aan degenen die het van de wereld verwachten, die zich uitleven in de zonde en in een leven zonder God. Er is godsdienstig vlees; dan denken we aan degenen die op hun godsdienst bouwen, op hun werken en hun eigengerechtigheid. Er is gemoedelijk vlees; dan denken we aan degenen, die hun hoop bouwen op hun gemoedsgesteldheden en gevoeligheden. Maar al dat vlees moet sterven en weggesneden worden, zoals bij de besnijdenis het vlees van de voorhuid weggesneden werd. Wie denkt hier niet aan de wijze waarop onze Catechismus spreekt over de waarachtige bekering als de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens? Het vlees moet weggesneden worden, moet sterven, opdat Christus waarde zou krijgen in ons leven, opdat de nieuwe mens zou opstaan.

Het bloed der verzoening

Tenslotte, bij de besnijdenis vloeide er bloed. Als de voorhuid werd weggesneden, dan vloeide er bloed. Dat bloed wees heen naar het bloed van Christus. Het wees heen naar de afwassing der zonden door het bloed van het Lam. De besnijdenis wees dan ook heen naar de komende Christus, het Zaad dat eens uit Abraham zou voortkomen. Hij zou komen als het Lam Gods. Hij zou Zijn bloed storten tot verzoening en afwassing van de zonde. Daarom waren de sacramenten van het Oude Testament, de besnijdenis en het Pascha, bloedig. Dat wil zeggen dat er bij die sacramenten bloed vloeide, omdat Christus nog komen moest om Zijn bloed te storten. Daarom vloeide ook het bloed van de offerdieren, omdat het bloed der verzoening nog gestort moest worden. Omdat de besnijdenis heenwees naar de afwassing der zonden door het bloed van Christus, daarom was de besnijdenis een zegel van de rechtvaardigmaking. De apostel Paulus zegt dan ook in Romeinen 4:11, dat Abraham "het teken der besnijdenis ontvangen heeft tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs".

Christus werd ook besneden

Maar wat is nu het wonder? Dat Christus óók besneden werd, zoals we lezen in Lukas 2:21. Hij had de besnijdenis niet nodig, omdat Hij zonder zonden was. Hij was het heilige en onschuldige Lam van God. Waarom werd Hij, het grote Zaad van Abraham, dan toch besneden? Waarom liet Hij Zich dan toch in Zijn besnijdenis behandelen alsof Hij een zondaar was? Omdat Hij wilde staan in de plaats van Zijn volk. Omdat Hij de zonden van al de Zijnen op Zich genomen heeft. Omdat Hij Borg geworden is. Middelaar, Zaligmaker. Daarom onderwierp Hij Zich ook aan de besnijdenis. Wat een diepe vernedering: het Hoofd des verbonds ontving het teken des verbonds! Wat ligt er dan een bijzondere prediking in Zijn besnijdenis. Wat schittert Zijn heerlijkheid daarin wonderlijk uit. Hij liet Zich besnijden, opdat schuldigen het leven zouden hebben in Zijn Naam. Hij werd tot zonde gemaakt om de zonde van de Zijnen weg te nemen.

Zucht u onder uw zonde en uw schuld? Zijn uw zonden u als een zware last te zwaar geworden? Is het uw diepe droefheid geworden dat u tegen de Heere gezondigd hebt? Weet dan, dat de besnijdenis van Christus predikt dat Hij tot zonde werd gemaakt. Hij is gaan staan op de plaats van zondaren. Het mes van Gods heilig recht werd in Zijn leven gezet, opdat Hij een rechtsgrond zou leggen onder de zaligheid. Wat is deze Jezus dan gepast en noodzakelijk. Zijn besnijdenis predikt ons dat Hij een volkomen Zaligmaker is. Bij Hem alleen vindt u de verzoening. Niet in uw werken, in uw gerechtigheden, in uw tranen, maar in Zijn bloed. Tot Wie dan anders heen dan tot Hem? Laat het uw gebed zijn: dierbare Zaligmaker, v\dl ook mij tot U trekken.

(wordt vervolgd)

Zeist,

ds. J.J. van Eckeveld

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 2007

De Saambinder | 12 Pagina's

De Heere komt tot Abraham met Zijn genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 2007

De Saambinder | 12 Pagina's