Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geopende Schriften en brandende harten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geopende Schriften en brandende harten

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op de weg, en als Hij ons de Schriften opende? Lukas 24:32

Daar gaan ze, in de late middag van Pasen. Twee wandelaars verlaten de heilige stad. Ze zijn troosteloos en bedroefd. Dat staat op hun gezichten te lezen. Ze gaan terug naar huis, naar Emmaüs. Hun hoop is vergaan. De een heet Kleopas, de naam van de ander is onbekend. Misschien kunt u daar uw eigen naam wel invullen.

Met een bewogen hart spreken ze over hun verdriet. Hun verwachting met betrekJcing tot de Heere Jezus is op Goede Vrijdag stuk geslagen op het kruis. En dan komt opeens de Heere Jezus Zelf naast hen lopen. De Goede Herder zoekt Zijn verstrooide schapen op. Maar ... ze (her)kennen Hem niet. Waarom niet? Omdat Zijn opstandingslichaam andere hoedanigheden heeft? Nee, er staat in vers 16 dat 'hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden'. Dat doet de Heere Jezus met wijze bedoelingen. Het is hier met opzet de methode van de Heere Jezus om hun ogen nog tijdelijk gesloten te houden om Hem direct te herkennen. Hij wil op deze manier voor Zijn zelfopenbaring het voor alle eeuwen geldende middel gebruiken, namelijk de uitleg van het Woord, het onderwijs uit de Schriften. Alleen zo konden ze het rechte zicht krijgen op de betekenis van het kruis en de opstanding van Christus. Anders hadden ze in Hem alleen maar de Rabbi van voor het kruis gezien en Hem niet leren kennen als hun Borg en Zaligmaker, die hun schuld had verzoend. Dan zou het kruis een onbegrepen episode geweest zijn in het leven van Jezus, maar dan hadden ze nog geen echte paasvrede en vreugde kunnen ontvangen. Even later zou Jezus weer verdwijnen uit hun gezicht. Dan zouden ze alles weer kwijt geweest zijn. En daarom moeten ze eerst Jezus vinden in het Woord. Want dat blijft. De Christus der Schriften blijft. Die zal ook door Zijn hemelvaart niet van hen worden weggenomen.

De Vreemdeling die naast hen gaat, haalt hun hart uit door te vragen waarom ze er zo droevig uitzien. En dan komt het hele verhaal eruit. Jezus was voor hen zo'n groot Profeet, voor God en voor het volk. Groot was Hij in woorden en werken. Maar toen haalde dat onverwachte kruis een streep door de rekening. En wat gaat die Vreemdeling dan doen? Hen profetisch onderwijzen uit de Schriften, 'Onverstandigen en tragen van hart om te geloven alles wat de profeten gesproken hebben' (vers 25), zegt Hij, 'moest de Christus niet al deze dingen lijden en alzo Zijn heerlijkheid ingaan' (vers 26)? Jezus verklaart Jezus vanuit de Schrift. Christus verklaart Christus. De grote Profeet opent vanuit de Schrift de diepten van Zijn priesterlijk werk. Jezus bestraft hen dat ze de Schrift niet geloofd hebben. Ze hebben niet geloofd 'al hetgeen de profeten gesproken' hebben. Ze hebben er maar een deel van geloofd. Alleen dat deel, dat spreekt over Jezus als de aardse Messias, Jezus de grote Profeet en de Messias-Koning. Slechts een deel van de Schrift hebben ze geloofd en daaruit geleefd. Ze hadden wel oog voor een gekroonde Christus, maar niet voor de gekruiste. Ze hebben in de boeken van de profeten geen Borg ontdekt. Die moest worden overgeleverd om hun zonden en opgewekt tot hun rechtvaardiging. Wat is het Schriftonderwijs toch belangrijk. Dat beloont zichzelf. Het breekt altijd op als we dat onderwijs niet op juiste waarde schatten. Dan missen we de ontdekkende en de vertroostende werking van het Woord.

De Heere Jezus onderwijst die twee wandelaars over de noodzaak van Zijn offer voor hun zonden. Als de hoogste Profeet onderwees Hij hen in de Schriften met betrekking tot Zijn lijden en sterven. Dat was voor hen helemaal nieuw. Hij laat hen zien dat de Messias, waarop zij hoopten, moest lijden, naar de Schriften. Zijn lijden was nodig tot verzoening van hun zonden. Op een andere manier kon Hij hun Verlosser niet zijn. En wat gebeurt er dan onderweg met die wandelaars? Hun hart wordt verklaard.

Omdat de Schrift wordt verklaard. Omdat Jezus hen tegenschittert in de Schriften in Zijn kruis en opstanding. En dan gaan hun harten branden. Van liefde tot Jezus, van verlangen naar de gemeenschap met God. Hebt u ook zo'n brandend hart? De wandelaars naar Emmaüs zeggen het: "Waren onze harten niet brandende in ons, als wij met Hem op de weg liepen en als Hij ons de Schriften opende? " Brandende harten! Voelt u de warmte? Het gaat branden van liefde en verlangen naar Jezus, naar God, naar de gemeenschap met God. Brandende harten en toch gesloten ogen.

Als Jezus de Schriften opent, herleeft de vergane hoop in het hart van de Emmaüsgangers. Ze zien het kruis niet langer meer als een mislukking van Christus' werk. Ze zien alles nog wel niet zo helder, maar deze onderwijzende Vreemdeling opent toch deuren in de Schrift, waar ze Hem vol verwachting volgen. Het bijna uitgedoofde vuur in hun hart leeft weer op. Met zulke brandende harten hebben die twee wandelaars het laatste stuk van de weg naar Emmaüs naast Jezus gewandeld. En door de woorden van die Onderwijzer verrees uit de Schriften de dierbare gestalte van Christus, als de lijdende Knecht des Heeren, Die uit de dood verrijzen zou en Die het leven en de gerechtigheid zou aanbrengen. De God van zaligheid. Zo gaat het al de eeuwen door. Waar de Schriften open gaan en de Christus der Schriften wordt voorgesteld, daar gaan harten van mensen branden van genegenheên. Kent u dat ook? Dat je Hem niet gezien hebt (met het natuurlijke oog) en nochtans liefhebt als de Christus der Schriften. Hoe komt dat? Dat komt door de Heilige Geest, die via het onderwijs uit de Schriften het licht doet opgaan over de Christus der Schriften en in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus met al Zijn verdiensten omhelst (NGB art. 22). En als dan even later, nadat ze in Emmaüs zijn aangekomen, de Gast Gastheer wordt, het brood neemt, breekt en zegent, worden hun ogen geopend zodat ze opeens zien v/ie die Vreemdeling is (vers 31). Het is Jezus, hun Meester. Dezelfde God, Die hun ogen onderweg gesloten hield om eerst het onderwijs uit de Schrift te ontvangen, opent nu hun ogen om Jezus te kennen. Nu pas zien ze dat het Jezus is. Een rijkere Jezus dan vóór Goede Vrijdag, want toen verstonden ze Zijn lijden en sterven niet. Nu wel! Nu hebben ze Zijn stem niet alleen gehoord, maar ze mogen Hem Zelf zien als de opgestane Paaskoning. Hun brandende harten gaan nu over in zalige harten. Ziet u de lijn?

Geopende schriften, brandende harten, geopende ogen en dan: ze kenden Hem. Daarna staat er: "En Hij kwam weg uit hun gezicht" Hij verdween. Zijn lichamelijke tegenwoordigheid was niet blijvend, maar ze hielden het Woord over en daarin mochten ze Hem kennen en ontmoeten door de Heilige Geest.

Wij mogen leven bij dat Woord. We mogen daarin door Gods Geest de Christus der Schriften ontdekken. En daardoor brandende harten ontvangen. Maar ook geloofsogen om de heerlijkheid van Jezus te zien. Al zien we Hem niet ahijd even helder, wie Hem kennen mag door genade, heeft Hem zo lief. En straks komt de dag, dat allen die deze Koning in en door de Schriften hebben leren kennen. Hem altijd zullen zien, zoals Hij is. Ja, dan zullen we de Koning zien in Zijn schoonheid. En dan zal Hij nooit meer 'wegkomen' uit ons gezicht.

Vlissingen, ds. C.G. Vreugdenhil

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2007

De Saambinder | 12 Pagina's

Geopende Schriften en brandende harten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2007

De Saambinder | 12 Pagina's