Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een koning met zieke voeten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een koning met zieke voeten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doch in de tijd zijns ouderdoms werd hij krank aan zijn voeten.

(1 Kon.l5:23b)

Als we ergens in de Bijbel een voorbeeld willen vinden over een helder levensbegin en een donker levenseinde, moeten we bij een vorst in het Oude Testament zijn. De Bijbel vermeldt het van Asa, de koning van Juda. De Schrift spreekt zelfs over zijn eerste en laatste geschiedenissen (2Kron.l6: ll).

Helder levensbegin

Zijn grootvader was koning Rehabeam, die zijn hart niet richtte om de Heere te zoeken. En zijn vader was de goddeloze koning Abia. Koning Asa vreest de Heere. Hij doet wat goed en recht is in de ogen des Heeren. Hij breekt de afgoden af en neemt de hoogten weg. Als er een leger van honderdduizenden Moren het tweestammenrijk wil binnenvallen, roept Asa tot de HEERE, zijn God om hulp. Hij belijdt het: 'Wij steunen op U'. De HEERE helpt en de Moren vluchten. De grote buit is voor Asa. Vervolgens treden koning Asa en het volk onder het zweren van een eed in een verbond met de HEERE. Zij beloven de HEERE te zullen zoeken met hun ganse hart en met hun ganse ziel. Wie de HEERE niet zoekt, zal gedood worden.

In de tempel brengt Asa brengt zilver, goud en vaten, afkomstig uit het huis van zijn vader. Zelfs zet hij zijn grootmoeder Maacha af als koningin, omdat zij een afgrijselijke afgod in een bos heeft gemaakt. Hoewel de

De middelen die de Heere gegeven heeft, mogen gebruikt worden. De zonde van Asa was dat hij alléén op de medicijnmeesters steunde.

hoogten niet worden weggenomen, is het hart van Asa volkomen met de HEERE. Zijn godsdienst is ongeveinsd. Gods Wet is het richtsnoer van koning Asa en en zijn volk Juda. De Heere zegent dit met een periode van rust en voorspoed in het land. Gedurende 35 jaar is er geen oorlog.

Donker levenseinde

Helaas valt er over de laatste periode van het leven van Asa een donkere schaduw. Het botert niet tussen koning Asa en Baësa, de koning van Israël. Asa heeft veel last van de koning van Israël. Koning Baësa bouwt op een belangrijke verbindingsweg tussen Juda en Israël een stad, Rama. Daarbij heeft hij ook nog eens met de koning van Syrië een verbond gesloten. Het lukt Asa dit verbond ongedaan te maken. Hij sluit namelijk zelf een verbond met Benhadad, de koning van Syrië, in ruil voor het zilver en het goud uit de tempel. Benhadad valt hierop het tienstammenrijk aan. Als Baësa dat hoort, staakt hij de bouw van Rama. Vervolgens laat koning Asa Rama afbreken. Dan zendt de Heere een van zijn getrouwe dienstknechten. De profeet Hanani moet tegen koning Asa gaan zeggen dat hij zottelijk heeft gehandeld, omdat hij gesteund heeft op de koning van Syrië. Er zal daarom weer oorlog komen. Hoe reageert Asa? Luistert koning Asa, een kind van God, naar de waarschuwing van een knecht van God? Nee! Hij wordt toornig. Hij sluit de profeet Hanani zelfs op in een van de meeste vunzige kerkers, met de voeten in het blok! Dan wordt Asa in zijn 39e regeringsjaar ziek. Hij krijgt een ziekte aan zijn voeten.

Zieke voeten

Het is niet eenvoudig om te zeggen aan welke ziekte koning Asa leed. De gegevens zijn te summier om met zekerheid een diagnose te stellen. De Bijbel vermeldt ons drie zaken: Asa was al oud, hij was ziek aan beide voeten, en de ziekte werd zeer hevig (2Kron.l6:12).

De kanttekenaren en andere bijbelverklaarders gingen uit van jicht. Hierbij ontstaat door neerslag van kristallen een gewrichtsontsteking. Jicht komt voor in aanvallen en treedt in 90% van de gevaUen in één gewricht op. Meestal is een van de grote tenen rood en gezwollen. De eerste aanval begint rond de middelbare leeftijd. Jicht kan chronisch worden. We kunnen ons voorstellen dat eeuwen geleden, toen er praktisch nog geen medicijnen waren, relatief vaak chronische jicht voorkwam. Het is dus niet uitgesloten dat Asa leed aan jicht.

Toch ligt het meer voor de hand om te denken aan een aandoening die vaker aan beide voeten en op oudere leeftijd voorkomt. We moeten dan bijvoorbeeld denken aan perifeer vaatlijden. Hierbij is de doorbloeding van de benen en vooral van de voeten verminderd. Dit komt door vernauwde slagaders als gevolg van verkalking. Deze aandoening is meestal zeer pijnlijk. Er treden gemakkelijk wondjes op, die moeilijk te genezen ontstekingen veroorzaken. Ook kunnen stolsels ontstaan in de vaten. In onze tijd wordt een soort bloedverdunner voorgeschreven en is een (voor)voetamputatie soms zelfs noodzakelijk.

Medicijnmeesters

Matthew Henry schreef dat Asa's straf aan zijn zonde beantwoordde: 'Hij had de profeet in de boeien geslagen, nu heeft God hem in de boeien geslagen'. Gaat Asa nu Zijn God zoeken? Nee! Hij zoekt de hulp van de medicijnmeesters (2 Kron.l6:12). Dit handelen van Asa wordt in de Bijbel als zonde en dwaasheid beschouwd. Toch mogen we uit deze bijbeltekst niet afleiden dat het raadplegen van artsen zondig is. De middelen die de Heere gegeven heeft, mogen gebruikt worden. De zonde van Asa was dat hij alléén op de medicijnmeesters steunde. Waarschijnlijk waren de medicijnmeesters zelfs heidense boze-geestenbezweerders. Asa zocht God niet, Die het gezegd heeft: Want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester (Ex.l5:26). Wat een schril contrast met de belijdenis uit zijn jonge jaren!

Met de nachtschuit vertrokken

Zijn pijnlijke ziekte brengt hem helaas niet onder God. Voor Asa's ziel waren de laatste levensjaren zeer donker. Hij is niet, zoals David weleer, in de schuld gekomen. Twee jaar later sterft hij. Zijn dode lichaam wordt gelegd op een bed dat gevuld is met verschillende specerijen, naar apothekerskunst bereid. Bij de begrafenis worden kostelijke en welriekende specerijen verbrand. Deze koninklijke begrafenis getuigt van het grote respect dat zijn volk voor hem behouden heeft, ondanks zijn gebreken en zwakheden van zijn laatste levensjaren.

De vragen die het levenseinde van koning Asa oproepen, worden bijzonder treffend beantwoord door ds. Joh. v.d. Poel. In zijn boek Hulpeloos tot Hem gevloden schreef de Oud Gereformeerde predikant: 'Als er een afval der heiligen geweest was, dan was Asa afgevallen. Hij was echter verkoren, en daarom bleef hij verkoren en

zijn schuld was betaald. Asa is alzo met de nachtschuit vertrokken, en om des verbonds v«l aangekomen in een land, waar nooit zijn voeten meer door krankheid zullen geslagen worden; daar wandelt hij zo licht cds een hinde voor de troon Gods.'

Capelle aan den IJssel, H.J. Agteresch

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 2008

De Saambinder | 20 Pagina's

Een koning met zieke voeten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 2008

De Saambinder | 20 Pagina's