Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De cederen op de Libanon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De cederen op de Libanon

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Zo gebied nu, dat men mij cederen uit den Libanon houwe.

1 Koningen 5 : 6a

Salomo mag voor de HEERE de tempel bouwen. In Syrië staan prachtige, hoge, rechte bomen die cederen heten. Ze groeien op het gebergte van de Libanon.

Ze hebben een prachtige grote kruin. Ze hebben eigenlijk iets van trotsheid over zich. Hun statigheid en fierheid stralen als het ware hoogmoed uit. Wat een wonder dat de koning van Israël nu juist deze bomen uit het buitenland wil hebben en juist voor de bouw van Gods Huis zulke bomen wil gebruiken. Kijk, daar komen de houthakkers aan bij de dennenbomen. Eerst werpen ze om zo'n hoge ceder, voor ze hem omhakken, een touw. Dan kan hij niet naar de verkeerde kant vallen. Dan beginnen ze te hakken. Wat een klappen krijgt zo'n ceder. En als hij bijna omgekapt is, trekken ze hem om. Dan valt hij de goede kant uit. Zo'n ceder moet dus sterven, voordat hij kan dienen als hout in de tempel van God. En dan? Let eens op! Al zijn takken moeten er nog af. En zijn machtige kruin. En zijn schors. O, het lijkt wel of er niets

meer van die ceder overblijft. Dan wordt hij weggedragen naar de zee. Op vlotten drijven ze naar Israël. Daar worden er planken van gezaagd. Die trotse cederboom moet pasklaar gemaakt worden voor de tempel. In de planken wordt houtsnijwerk aangebracht: schitterende knoppen en open bloemen. En tenslotte worden de met houtsnijwerk bewerkte planken met goud overtrokken. En zo krijgen ze een plaatsje in de tempel van Salomo. Wat betekent dit nu allemaal? Wel, het is een beeld van de waarachtige bekering. Heeft zo niet in de stilte van de nooit-begonnen eeuwigheid de Heere, de meerdere Salomo, Zich een Kerk uitverkoren? Omgezien naar een verloren mensengeslacht? En wat waren dat dan voor mensen? Wel, net als die cederen van Libanon! Trots, hoogmoedig! Wat een wonder dat zulken nu zijn verkoren. En zie, in het uur van Gods welbehagen zendt de Heere Zijn Woord, Zijn Geest en Zijn knechten tot zulk een zondaar. Tot zo'n trotse ceder. En kijk, daar werpt de Heere een touw van liefde om zo'n zondaar heen. "ik trok ze met mensenzelen, met touwen van liefde". Ja, want in de wedergeboorte stort de Heere liefde uit in het hart van een zondaar. Maar dan komen ook de bijlslagen van Gods heilige Wet. Klap na klap. En uiteindelijk, als de zondaar - net als die ceder - valt, dan trekt de Heere die zondaar toch naar Zich toe. Hij komt niet om in wanhoop en verdriet. Maar die ceder moet wel sterven. Mijn lezer, kent u, ken jij ook iets van dat ontdekkende werk? Van dat sterven aan jezelf? Van dat toevallen van de Heere? En kijk, alles, alles moet eraan van de zondaar. Hij ligt daar in het stof. Zijn hoogmoed is geknakt.

Hij ligt daar vernederd door God voor God. Zijn Icruin is eraf, zijn takken zijn eraf. En zie... daar gaat God die zondaar bewerken, net zolang tot God er Zijn beeld weer in beginsel in terugziet. Wat een heilig houtsnijwerk van Gods lieve Geest. Wat een eenzijdig genadewerk. En dan, dan wordt hij bekleed met het goud van de gerechtigheid van Christus. Wat een wonder! Wat een onuitsprekelijk wonder! En dan zo'n hoogmoedige ceder geweest! In het buitenland. Hij stond niet eens in Palestina. En bij het sterven krijgen ze een plaatsje in het Huis van God, in de hemelen! Eeuwig.

Wat een wonder dat de Zoon van God Zich vernederd heeft. Mens wilde worden. Net als die ceder. Hij is omgekapt. Zijn leven heeft Hij gegeven. Met Zijn lijden, bloed en sterven heeft Hij de grondslag gelegd voor Zijn Kerk. Lezer, in hoeverre kon u mee? Of staat u nog als een hoogmoedige ceder op de Libanon? Onbekeerd? Smeekt dan om genade, om barmhartigheid, eer de dood u afmaait en u niet door de engelen gedragen wordt naar de eeuwige tempel, maar overgeleverd wordt aan de satan in de eeuwige nacht. Kom, wie weet, die meerdere Salomo mocht Zich nog wenden! Hij verga­

dert nog cederen en bewerkt ze tot Zijn eer.

Hardinxveld-Giessendam,

ds.W.J. Karels

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 2008

De Saambinder | 12 Pagina's

De cederen op de Libanon

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 2008

De Saambinder | 12 Pagina's