Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maria's Kerstfeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maria's Kerstfeest

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere; en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker. Lukas 1:46 en 47

Nog slechts enkele dagen, lezers en lezeressen, en wij mogen weer bepaald worden bij de grote werken Gods. Binnen zeer afzienbare tijd zal op vele plaatsen weer gezongen worden:

Dat heil heeft God nu doen verkonden, nu heeft Hij Zijn gerechtigheid, zo vlekkeloos en ongeschonden, voor 't heidendom ten toon gespreid.

De Heere geve ons de aanstaande herdenkingsdagen niet slechts het heilsfeit van weleer te overdenken, doch Hij schenke ons de heilsbeleving en doe ons met Maria uitroepen: "Mijn ziel maakt groot de Heere en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker".

Nog voordat de Zaligmaker in Bethlehem geboren wordt, mag de moeder des Heeren reeds Kerstfeest houden. Bij Elisabet, haar nicht, in een stad van Juda. Ziet ge dat de Heere aan tijd noch plaats gebonden is? Nadat de engel Gabriel aan Maria de geboorte van de Enige des Vaders had aangekondigd, is zij in diezelfde dagen opgestaan en met haast gereisd naar het huis van Zacharias en Elisabet. Daar vindt een treffende ontmoeting plaats. Twee aanstaande moeders groeten elkaar, twee begenadigden. Het leven ontmoet het Leven. Dit doet Elisabet gewagen van de hope die in haar is. Welk een voorrecht om een leesbare brief te mogen zijn. Maar dan is het Maria's beurt. Gods volk zingt bij beurten. En wij beluisteren de inhoud van haar lofzang: "Mijn ziel maakt groot de Heere en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker".

Maria is niet groot geworden met de zegeningen, die haar tot dusverre geschonken zijn. "Hij heeft de nederigheid Zijner dienstmaagd aangezien". En waar de mens klein en gering is, wordt God groot. Thans heeft Maria maar één begeerte: God groot te maken.

De barmhartigheden Gods in Christus zijn de inhoud van haar lofverheffing. Zelf is ze niets, maar God alles. Doorleefde genade gaat gepaard met zelfkennis, ootmoed en onwaardigheid. Zij heeft dan ook geen enkele lust om te vermelden wie zij boven alle vrouwen is, maar het is haar enige verlustiging te vermelden wie de Heere voor haar is.

Het is groot, volk, om eens geen behagen in eigen roem te hebben. Zeker, bij Maria zal het ook niet altijd gelijk geweest zijn. Doch thans treffen wij het zuivere Godswerk in beoefening bij haar aan.

O, hoe zal ze dan ooit over zichzelf kunnen roemen? Zij is immers een zondares? Dat heeft ontdekking haar geleerd. Wanneer zij zich hier in de Zaligmaker verlustigt en verheugt, weet zij ook van eigen rampzaligheid. God is toch een God van orde? ! Vandaar is alle roem uitgesloten en onverdiende zaligheên mag Maria van haar God genieten. Dit geeft een roemen in vrije gunst alleen. En Maria zeide: "Mijn ziel maakt groot de Heere". Voorwaar, wie roemt, die roeme in de Heere!

Welk een verwondering zal er in haar hart zijn. Krachtens haar afkomst van de eerste Adam is zij geheel zonde, van het hoofd tot de voeten en moet zij gedurig de stroom van ongerechtigheden in haar waarnemen. Maar door loutere genade heeft zij kennis gekregen aan het werk en de Persoon van de tweede Adam, Jezus Christus. Naar het vlees moet zij Hem nog baren, maar in haar hart is Hij reeds geboren. Hij, Die Zich straks in de beestenstal laat neerleggen, heeft ook woning in de beestenstal van haar hart gemaakt. Dat doet haar wegzinken in verwondering en het is slechts een aanbidden, wanneer zij uitroept: "Mijn ziel maakt groot de Heere en mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker". Zij spreekt uit de persoonlijke beleving.

Met de dichter van Psalm 118 mag zij weten:

Gij zijt mijn God, Uzal ik loven, Verhogen Uwe Majesteit. Mijn God, niets gaat Uw roem te boven, U prijs ik tot in eeuwigheid.

Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Maria beleeft bij haar nicht het Kerstfeest.

Bereide ons de Heere zulk een Kerstfeest. Voor het eerst of nog weer eens opnieuw. Hij is nog Dezelfde. Het heilsfeit, de geboorte van de Zaligmaker, heeft maar éénmaal plaats gevonden, doch de heilsbeleving wil de Heere nog schenken. Make de Geest der uitbranding en ontdekking plaats voor Zijn komst in het hart.

Doorleefde zelfkennis doet uitroepen: verloren, verloren, voor eeuwig verloren. Hoort nu echter het wonder van Bethlehem: er is een Behouder des levens. Maria mocht Hem door het geschonken geloof omhelzen. En als zij dan gewaagt van haar Zaligmaker, Die zij hier "mijnen" mag, dan zegt ze hier feitelijk mee: behouden, behouden, voor eeuwig behouden!

En vanzelf, nader onderwijs zal Maria ook niet hebben kunnen missen. Maria heeft dit ook niet altijd kunnen vasthouden. Straks zal er een zwaard door haar ziel gaan. En zij zal met een geboren Zaligmaker in de dood terechtkomen.

Maar hier is zij in de stand van haar leven behouden. Mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker. Zij heeft in het Kind van Bethlehem alles!

En u, lezers, lezeressen? Bezoeke ons de Heere met Zijn genadegift. Dan wordt het Kerstfeest en dat doet Maria zingen:

Mijn ziel verheft Gods eer, /--^ mijn geest mag blij den Heer, « mijn zaligmaker noemen, Die, in haar lage staat. Zijn dienstmaagd niet versmaadt, Maar van Zijn gunst doet roemen.

Rijssen,

ds. J. Karels

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 2008

De Saambinder | 20 Pagina's

Maria's Kerstfeest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 2008

De Saambinder | 20 Pagina's