Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

”Het kromme in het levenslot”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

”Het kromme in het levenslot”

Thomas Boston

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

”De wereld is altijd een stiefmoeder voor mij geweest, ik heb getracht om mij in die wereld te nestelen,maar daar was in dat nest een doorn gelegd, die mij ongemakkelijk stak. De mens wordt schreiend geboren, gaat klagend zijn weg, en verlaat teleurgesteld het verblijf hier beneden. Alles is ijdelheid en kwelling des geestes.Op Uwe zaligheid wacht ik, o Heere

Het zijn de woorden van een man die in de oefenschool van het lijden zijn hoop op God stelde. Thomas Boston kende het leven als een tranendal. Krommingen waren er veel in zijn leven. Maar hij kende ook het geneesmiddel. In Christus, de Man van Smarten, lag voor hem vrede en verwachting. In de krommingen van zijn levenslot leerde deze beproefde dienaar van Christus dat onderwerping rust geeft.
Een bekend boek van Bostons hand is ”Het kromme in het levenslot”. In dit prachtige boek gaat het over ”De soevereiniteit en de wijsheid Gods in de bezoeking der mensen ontvouwd”. Het zijn verhandelingen naar aanleiding van Prediker 7:13, Spreuken 16:19 en 1 Petrus 5:6.
Op zijn eigen manier brengt Boston de tere vragen van de worsteling met Gods weg in het leven van mensen naar voren. Door het hele boek heen proef je met een man te doen te hebben die zelf door deze dingen is heen gekropen.Wat zijn er veel krommingen in zijn leven geweest.
Wanneer hij zijn theologische studie heeft voltooid, krijgt hij pas na twee jaar een beroep van de plaats Simprin. De beginjaren in deze gemeente waren voor Boston verre van gemakkelijk. Na Simprin diende Boston tot aan zijn sterven de gemeente Ettrick. Ook daar ijverde hij met al zijn kracht om de dorre beenderen tot leven te brengen.
In zijn huwelijks- en gezinsleven heeft hij ook veel meegemaakt. Zijn vrouw Katherine, van wie hij wist dat hij haar in Gods gunst gekregen had, leed aan ernstige geestelijke depressies. Wanneer deze aanvallen naderden, moest hij haar vaak opsluiten in het tuinhuis. Zij vroeg daar ook zelf om. Ze was dan bang zichzelf en anderen kwaad te zullen doen. Deze tijden van diepe depressies gingen gepaard met grote geestelijke aanvechtingen, waarin de Heere haar bewaarde en uitredde. Ook verloor Boston zes kinderen.
Verder waren er de vele kerkelijke zorgen. Vooral zijn betrokkenheid bij het zogenaamde ”Marrow conflict” drukte zwaar op hem. Wanneer wij dit alles bedenken, kunnen we begrijpen dat zijn boek ”Het kromme in het levenslot” (”The Crook of Lot”) vanuit eigen doorleving is geboren.
Wie zal kunnen zeggen voor hoeveel lezers dit boek tot zegen is geweest. Uit eigen ondervinding mag ik zeggen daar ook zelf toe te behoren. Toen ons dochtertje, twee weken na haar geboorte, door de Heere werd weggenomen, moesten mijn vrouw en ik ook een grote kromming in ons jonge leven ervaren.
Mijn vader gaf mij toen het boek van Thomas Boston, ”Het kromme in het levenslot”. Alleen de titel sprak mij al aan. De zaken die Boston vanuit de Schrift verklaarde over het handelen van God met zondaren heeft diepe indruk gemaakt. Het deed de hand op de mond leggen: ”Het is de Heere! Het is wijsheid wat Hij doet”. Maar het dreef ook uit tot de troon van Gods genade.
Wat Boston zegt over hoe krommingen in onze ogen nochtans recht kunnen zijn voor God, gaf zulke milde en goede gedachten van Wie de Heere is.
”Neem de meest scherpe en sombere bedeling in iemands lot en leg die naast het eeuwig raadsbesluit, dat in de diepte der oneindige wijsheid is gemaakt, voordat de wereld in het aanzijn kwam, en zij zal er nauwkeurig, zonder de geringste afwijking, aan beantwoorden, daar alle dingen gewrocht zijn naar de raad van Zijn wil”
Bij God wordt het kromme niet gevonden. Al Zijn werk is recht. Zo handelt Hij wijs en rechtvaardig in alle dingen. Het kromme is door de zonde in de wereld gekomen. Het is alles toe te schrijven aan de val in Adam.Wie daar iets van verstaat, krijgt kleine gedachten van zichzelf. ”Eigenschuld” komt hier boven elke kromming in het lot van ons leven te staan.
Wat mij ook is bijgebleven is hoe Boston de Godsregering in en over alle dingen hooghoudt.
Hoe verborgen en onbegrepen de wegen van Gods voorzienigheid ook zijn, het is de Heere Die regeert. ”Hij zit aan het roer der menselijke zaken en draait het naar de kant, die Hij wil”. De vraag naar het ‘waarom’ gaat Boston niet uit de weg.Vele redenen noemt hij als antwoord op deze voor velen prangende vraag. In Zijn wijsheid heeft de Heere een bedoeling met de krommingen op onze levensweg. God gebruikt het kromme als een middel om een verloren zoon tot zichzelf te brengen en te noodzaken om over de terugkeer tot zijn vader te denken.
Hoeveel van Gods kinderen moeten achteraf belijden dat de verdrukking nodig was om hen tot inkeer te brengen. Wat gaan we Gods wijsheid zien in de weg die Hij ging, Het doet je bedenken: ”Waar zou ik geweest zijn, en hoe zou het gegaan zijn, als de Heere de weg van mijn leven niet gekromd had?” Dan getuigt de kromming in het lot van ons leven van onze schuldige dwaasheid en van Gods genadige wijsheid. Met gebruikmaking van stellingen en wederleggingen zoekt Boston als een echte pastor bij het hart te komen. “Beschouw de kromming als het werk van uw God in Christus. Dit is de weg om deze met de genade van het Evangelie te besproeien en zo dragelijk te maken. De hand van de Vader in de kromming te onderscheiden zal de bitterheid daaruit wegnemen en de pil voor u verzoete n."

God wil Zijn kinderen door de beproevingen heiligen. Diepe vernedering gaat vaak vooraf aan verhoging en opwekking. ”Men moet niet verwachten dat de verhoging onmiddellijk op de ware vernedering des mensen volgt. Neen, er moet niet slechts een nederliggen plaats vinden onder de krachtige hand, maar een stil liggen, een wachten op Zijn tijd; het werk der vernedering is een langzaam werk. De Israëlieten hadden in de woestijn een veertigjarig tijdperk der vernedering. Gods volk moet leren, wat die tijd betreft, aan de Heere de duur Zijner beproeving geheel over te laten, ja, Hem te vertrouwen, waar de nacht, dat ze in duisternis wandelen, lang is”.

Wat ligt er veel onderwijs in de dingen die Boston behandeld. Op elke bladzijde ligt er wel een vermanende of een vertroostende les. God brengt geen nodeloze krommingen op de weg. Elke omstandigheid acht Hij nodig en nuttig. Wat moeten we daar vaak weer aan herinnerd worden. Vaak missen wij de troost van de Gods regering omdat we onze zondigheid over het hoofd zien.

Boston noemt de inwonende zonde de gewone kromming in het lot van de heiligen. Mij trof wat hij aansluitend daarop schrijft: ”Hoewel God besloten heeft dat deze kromming hier niet weggenomen wordt, kan Hij een tegenwicht daartegen schenken en daaronder verlichting geven”. Geen overwicht maar tegenwicht! Hier hebben we een andere benadering dan die van het zogenaamde ”overwinningsleven”.

Krommingen zijn, naar Bostons overtuiging, de middelen die God gebruikt om iemands ware karakter uit te laten komen. De kromming kan de christen ook doen wankelen en kreunen, maar onder de vernederende hand van God zal de werkelijkheid van Gods genade aan het licht komen. Juist dan komt uit aan welke kant we staan. ”De kromming in het lot geeft het aanzijn aan vele handelingen van geloof, hoop, liefde, zelfverloochening, berusting en andere genaden, aan vele hemelse heimweeklanken, hijgingen en zuchten, welke anders niet voor de dag zouden zijn gekomen”.

Eenvoudig is het medicijn dat Boston uitschrijft aan allen die moeten ondervinden hun kromming niet effen te kunnen maken. ”De enige afdoende wijze om de kromming effen te krijgen is, zich daarvoor tot God te wenden”. Vanuit zijn diepe bewogenheid met de mens over zijn eeuwige bestemming schreef Boston dit ontroerende boek. Een boek met een boodschap voor u, jou en mij. Geen mens is immers zonder kromming in het levenslot. De grote vraag is of wij de stem van God er in horen: ”Sta op en ga heen, dit land zal de rust niet zijn”.

Woerden, ds. W. Harinck


Levensloop

Thomas Boston werd geboren op 17 maart 1676 in het kleine stadje Duns in Schotland.
Hij groeide op in een gezin waar de Heere werd gevreesd. Zijn vader John Boston heeft zelfs gevangen gezeten omdat hij zich niet wilde onderwerpen aan het gezag van de koning, het burgerlijk staatshoofd, in de kerk.Met vele anderen, die zich de covenanters noemden, wilde vader John geen ander hoofd van de kerk erkennen dan Christus.
De jonge Thomas heeft zijn vader enkele nachten gezelschap gehouden in de gevangenis.
Dit lijden van zijn vader om de zaak van Christus maakte diepe indruk op zijn jonge hart.
Als dienaar van het Evangelie is Boston van rijke betekenis geweest voor de geschiedenis van de kerk in Schotland. Temidden van oppervlakkigheid en lijdelijkheid bracht hij het Evangelie op een krachtige en zuiveremanier. Het meest bekende werk door hem nagelaten is ”Een beschouwing van het Verbond der Genade”.
Ds.G.H.Kersten heeft zich beijverd om dit belangrijke werk uit te geven en zegt in het voorwoord: ”De voor Gods volk troostvolle leer der Verbonden wordt in dit werk zeer klaar uiteen gezet.Zeer helder enmet GodsWoord bevestigd, leert de Godzalige Boston, dat de uitverkorenen in Christus, hun Hoofd, van eeuwigheid in het Verbond der genade zijn.”
Dr. Alexander Comrie zegt van Boston in zijn voorrede op ditzelfde boek: ”De Auteur, dien ik zeer wel gekend heb, was zo voorbeeldig Godvruchtig, dat zijn naam in zegening is bij alle Godvruchtigen in de Schotse kerken."

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2009

De Saambinder | 16 Pagina's

”Het kromme in het levenslot”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2009

De Saambinder | 16 Pagina's