Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Slangenbeet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Slangenbeet

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Slangenverering

Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk; die beten het volk; en er stierf veel volk van Israel (Numeri21:6).

Het wordt sterven. Onder stenen en granietblokken komen ze vandaan. Slangen! Kruipend door het zand van de woestijn geven ze telkens onverwachts en bliksemsnel een felle beet. Er is geen ontkomen aan. Naar de leeftijd kijken ze niet. In korte tijd liggen er duizenden mannen, vrouwen en kinderen dodelijk ziek in het woestijnzand.

Dodelijk ziek

Wat is er gebeurd? Het volk Israël was na bijna 40 jaar omzwerven in de buurt van Kanaan gekomen. Edom was de laatste hindernis. Maar het volk mocht niet door Edom trekken. Het moest er helemaal omheen. De Israëlieten moesten dwars door de hete zandwoestijn Araba, links en rechts ingesloten door steile bergen. Deze moeilijke omweg, samen met alle ontberingen in de woestijn, werkte een murmureren uit bij de Israëlieten. "Waarom hebt gijlieden ons doen optrekken uit Egypte? Want hier is geen brood, ook geen water, en onze ziel walgt van dit zeer lichte brood". Opstand in het hart tegen de Heere! Israël heeft voor deze zonde zwaar moeten boeten.

De Heere is zo lankmoedig en geduldig geweest, maar nu is de maat vol. God komt met Zijn oordeel en zendt vurige slangen. De nood brengt tot een schulderkentenis. De overlevenden gaan naar Mozes en belijden: "Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen de Heere en tegen u gesproken hebben".

Genezing

Dan gedenkt de Heere in de toorn des ontfermens. De Heere wijst in Zijn oneindige goedheid een redmiddel aan om de zieken te genezen. Mozes moet een afbeelding van de vurige slang van koper maken en deze plaatsen op een lange stang.

De dodelijk gebetenen hoeven maar één ding te doen: kijken naar de koperen slang, die daar schittert in het zonlicht. Wie het weigert, zal sterven. En dan gebeurt het wonder. Eén blik en... doodzieken zijn genezen!

Vurige slang

De slang is het meest voorkomende dier in de Bijbel. We lezen over de slang vanaf Genesis 3 tot Openbaring 20. De slang behoort tot de klasse van de reptielen. De letterlijke betekenis van slang is "kruipend". Slangen zijn dus kruipende dieren, zoals we ook in de Bijbel regelmatig kunnen lezen. In het dierenrijk zijn de slangen in zeventien families te onderscheiden. Hiervan zijn er vier het meest bekend. De eerste familie is die van de wurgslangen (Boidae), waaronder de bekende boa en de python. De gladde slang (Colubridae), waaronder de ongevaarlijke ringslang, is de tweede familie. De gladde slang komt in Israël veel voor. De derde familie is die van de Elapidae, waaronder de Egyptische cobra of brilslang. De adders (Viperidae) behoren tot de vierde familie.

De vraag rijst: welke slang is de vurige slang? In de Bijbel vinden we in de Hebreeuwse grondtaal maar liefst negen woorden voor slang. Zes ervan zijn onder te brengen in de vier bovengenoemde slangenfamilies. In Numeri 21 lezen we over nachasj saraf. Met nachasj wordt slang bedoeld. Dit woord lezen we ook voor de slang in de hof van Eden. Saraf betekent vurig en is eigenlijk een zelfstandig naamwoord (meervoud: serafijnen). Niet duidelijk is of we bij de vurige slang moeten denken aan de kleur van de slangenhuid, of aan de brandende pijn die de slangenbeet veroorzaakt. Ondanks dat er zeer veel bekend is van het rijk van de slangen, zijn er geen duidelijke aanwijzingen tot welke familie de vurige slang behoort.

Slangenbeet

Het aantal soorten slangen wordt geschat op wel meer dan 3000. Hier­ van is 15 procent giftig. Gifslangen hebben giftanden. Vroege vergiftigingsverschijnselen zijn misselijkheid, braken, hoofdpijn en wazig zien. Het ene gif werkt meer op het hart. Het andere gif legt het zenuwstelsel plat. Hierdoor ontstaan verlammingsverschijnselen van het hart en de ademhalingsspieren. Weer een ander gif geeft ernstige bloedingen. Het gevolg van een slangenbeet is een shock. ledere gifslang heeft zo zijn eigen giftige eigenschappen.

Als in onze tijd iemand door een slang gebeten wordt, is het belangrijk zo snel mogelijk met een zogenaamd antiserum behandeld te worden om de werking van de gifstof ongedaan te maken. Dit antiserum is aanwezig in de dierentuinen en in enkele ziekenhuizen die gespecialiseerd zijn in de behandeling van tropische ziekten. Belangrijk is om te weten tot welke familie een slang behoort om het juiste antiserum toe te dienen.

De slang In de Bijbel

Als we denken aan de slang in de Bijbel, gaan onze gedachten als vanzelf naar het paradijs. Als straf op de zondeval moet de slang vanaf die tijd op zijn buik kruipen. De Bijbel maakt vaak een negatieve vergelijking met de slangen. Slangen zijn een symbool van boosheid. Zo worden de woorden van leugenaars vergeleken met het gif van een dove adder. Koning Salomo vergelijkt het verraderlijke effect van alcohol met de beet van een slang. Ook wereldmachten worden met een slang vergeleken. Johannes de Doper noemt de farizeeën "adderengebroedsel". En in Openbaring wordt de duivel aangeduid met "oude slang". Een enkele maal laat de Bijbel zich in positieve zin uit over de slang. De Heere Jezus spreekt namelijk over de voorzichtigheid van de slangen.

Slangenverering

In het oude Oosten werd de slang als een heilig dier vereerd. De slang heeft iets geheimzinnigs en demonisch. Helaas heeft het volk van Israel de slangenverering overgenomen. In diverse plaatsen in Palestina hebben archeologen reliëfs en vaatwerk gevonden met afbeeldingen van een slang. In de Bijbel kunnen we lezen dat van de koperen slang een afgod is gemaakt. Men offerde voor de koperen slang. Een speciale naam werd gegeven: Nehüstan. Net als eenmaal Gideon deed met zijn efod, deed het volk Israël met de koperen slang. De drager van krachten werd verzelfstan- digd en tot een god gemaakt. Het is de godvrezende koning Hizkia die uiteindelijk de koperen slang heeft vernietigd (2 Koningen 18:4).

Type van Christus

In het Nieuwe Testament maakt de Heere Jezus een vergelijking tussen Zichzelf en de koperen slang (Johannes 3:14). De koperen slang is een beeld van Christus. Zoals de koperen slang geplaatst werd op een stang, is Christus de Banier der volken (Jesaja 11:10). Door de prediking van het Evangelie wordt Jezus verhoogd. Ook in Zijn dood aan het kruis is Hij verhoogd (Johannes 12:32, 33). Jezus werd opgeheven boven de aarde als Eén Die niet waard was dat de aarde Hem nog droeg. Hij werd tot zonde gemaakt en is tot een vloek geworden.

Mozes mocht in de Naam van de Heere een wondere belofte doorgeven: "Het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven" (Numeri 21:8b). God verbond redding aan het in gehoorzaamheid kijken naar de koperen slang. Zo nodigt de Heere ook door de zonde en de satan dodelijk gebetenen om in geloofsgehoorzaamheid een blik met het zielsoog te slaan op de gekruisigde Jezus. "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden" (Jes. 45:22a). Duidelijk lezen we ook in de Bijbel over het trekkende werk van de Heere daarin. "En Ik, zo wanneer Ik van de aarde verhoogd zal zijn, zal hen allen tot Mij trekken" (Johannes 12:33). Wat een rijk Evangelie ligt er in het teken van de koperen slang als type van Christus voor doodschuldige zondaren met een boos hart, een verdorven wil, ongeregelde hartstochten en een verduisterd verstand.

En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:14)

Capelle aan den IJssel,

H.J. Agteresch

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2009

De Saambinder | 17 Pagina's

Slangenbeet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2009

De Saambinder | 17 Pagina's