Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een vrouw voor Izak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een vrouw voor Izak

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

Genesis 24

Verwondering en aanbidding

Wat had de Heere de weg van Abrahams knecht wonderlijk voorspoedig gemaakt. Nadat die jonge vrouw de kamelen te drinken had gegeven, bood hij haar gouden sieraden als geschenk aan.

Daarna vroeg hij haar wie zij was en of er wellicht de mogelijkheid bestond om in het huis van haar vader te overnachten. De jonge vrouw vertelde hem toen, dat zij een dochter was van Bethuël, de zoon van Nahor en Milka en dat er stro aanwezig was e ' voor de kamelen om op te liggen en dat er voedsel was om te gebruiken

(vers 22-25). Toen zag Eliëzer pas goed, hoe wonderlijk de Heere zijn gebed had verhoord en hem de juiste weg had gewezen. 'Toen neigde die man zijn hoofd en aanbad de HEERE; en hij zeide: Geloofd zij de HEERE, de God van mijn heer Abraham, Die Zijn weldadigheid en waarheid niet nagelaten heeft van mijn heer; aangaande mij, de HEERE heeft mij op deze weg geleid, ten huize van mijns heren broederen', (vers 26 en 27).

Abrahams knecht mocht dus met alles in de Heere eindigen. Het opmerken van Gods leiding, geeft in het geestelijke leven verwondering en aanbidding. Daarna overhandigde Eliëzer gouden en zilveren geschenken en kostbare klederen aan Rebekka en ook aan haar moeder en broeder.

Door de Heere ingewonnen

Toen ging alles heel snel. Eliëzer werd al spoedig gehaald door Laban, de broer van Rebekka, de jonge vrouw. Hun beide namen worden hier voor het eerst in vers 29 genoemd. Zo kwam Eliëzer in het huis van Bethuël. Uitvoerig wordt hier weergegeven hoe hij daar alles vertelde (vers 34- 49). Vooral hoe de Heere Zelf hem wonderlijk gewezen had op Rebekka. 'Toen antwoordde Laban en Bethuël, en zeiden: Van de HEERE is deze zaak voorgekomen; wrij kunnen kwaad noch goed tot u spreken. Zie, Rebekka is voor uw aangezicht; neem haar en trek heen; zij zij de vrouw van de zoon uws heren, gelijk de HEERE gesproken heeft', (vers 50 en 51).

Na deze woorden aanbad Eliëzer de Heere opnieuw voor Zijn wonderlijke goedheid. Daarna overhandigde Abrahams knecht gouden en zilveren geschenken en kostbare klederen aan de bruid en ook aan haar moeder en broeder. Aan Rebekka werd niet gevraagd of zij bezwaar tegen een huwelijk met Izak had. In die tijd berustte de beslissing over het huwelijk bij de familie.

Eliëzer wilde de volgende dag al weer vertrekken. Rebekka's familie drong erop aan, dat zij nog een dag of tien bij hen zouden blijven, maar Rebekka wilde terstond meegaan. Als de God van Abraham haar zo wonderlijk had aangewezen, dan was zij bereid direct mee te gaan. Ze zei dan ook, nadat het haar gevraagd was: 'Ik zal trekken' (vers 58).

Het was voor Rebekka een ingrijpen­ de beslissing. Alles wilde zij verlaten. Ze ging mee, de lange reis naar Kanaan. Haar familie liet haar gaan en zegende haar: 'O, onze zuster, word gij tot duizenden miljoenen, en uw zaad bezitte de poort zijner haters' (vers 60). Uit alles blijkt hoe de Heere Zelf, Die alle dingen tot hiertoe had geleid, Rebekka krachtig heeft ingewonnen om Eliëzer te volgen.

De ontmoeting met Izak

Aangekomen in Kanaan, heeft Rebekka Izak ontmoet. Izak wordt ons in de Schrift getekend als een man des gebeds. Hij was in het veld om te bidden. Blijkbaar zocht hij vaak de eenzaamheid op. Doen wij dat ook? Kennen we het verborgen leven met de Heere? Izak kende dat leven. Toen Rebekka hem zag 'viel zij van de kemel af' (vers 64). Zij steeg snel van de kameel af uit respect voor Izak. Toen Abrahams knecht haar vertelde.

Bekering is niet anders dan breken met uw oude leven, alles veriaten, om Hem te olgen.

dat die man inderdaad Izak was, sluierde zij zich, want de bruidegom mocht het aangezicht van de bruid niet zien vóór het huwelijk gesloten was.

We lezen aan het slot van dit lange hoofdstuk hoe Izak en Rebekka tot een huwelijk kwamen. Abraham wordt hier verder niet genoemd, maar hij zal zich erover hebben verblijd. 'Alzo werd Izak getroost na zijner moeders dood'. Het werd voor Izak en Rebekka een beproeving, omdat het huwelijk de eerste twintig jaar kinderloos bleef. Maar de oude Abraham heeft het ook nog meegemaakt dat er een tweeling geboren werd, lakob en Ezau. Zo heeft Abraham aan het eind van zijn leven nog eenmaal gezien hoe de Heere Zijn Woord waarmaakt, dwars door beproevingen heen.

Christus en Zijn bruid

Hebt u deze geschiedenis goed gevolgd? Het gaat hier over een jonge vrouw, die alles verliet en haar leven verbond aan de zoon der belofte. Ze werd er door de Heere voor ingewonnen. Hebt u niet de gedachte dat deze geschiedenis nog naar iets anders verwijst? Abrahams knecht, Eliëzer, was hier een bruidswerver. Rebekka was hier de bruid. Izak was hier de bruidegom. Wordt Christus in de Schrift ook niet Bruidegom genoemd? Droeg Izak de komende Christus niet in zich mee?

We hoeven er niet aan te twijfelen dat deze geschiedenis uiteindelijk ziet op Christus en Zijn bruid. In deze geschiedenis lag het initiatief bij Abraham. Als we de lijn doortrekken, dan lag het initiatief al in de eeuwigheid bij God de Vader. In Zijn verkiezend welbehagen heeft Hij een bruid verkoren voor Zijn Zoon. En de "bruidswervers" gaan uit om die bruid te zoeken. Dat is de verkondiging van het Evangelie.

De dienaren van het Evangelie gaan uit om een bruid te overreden en in te winnen voor Christus. Zij stallen in de prediking de noodzakelijkheid en de dierbaarheid van de meerdere Izak uit. Zoals de knecht van Abraham laten zij de rijkdom van Christus in de prediking zien. De Heere wil die prediking gebruiken om te bewerken, dat een bruid verliefd zal worden op de grote Izak. Zij doen het opdat het tot een huwelijksverbintenis komen zal tussen Christus en Zijn bruid. Daarbij moet die bruid alles verlaten. Dat is immers de bekering. Bekering is niet anders dan breken met uw oude leven, alles verlaten, om Hem te volgen. Volgen, waarheen Zijn Woord leidt.

Zo gaat het naar Izak. Wat een wonder als die bruid dan Izak mag zien in het Evangelie, Hem mag ontmoeten in die tere ontmoeting des geloofs. Dan horen we die bruid zeggen: 'Alles wat aan Hem is, dat is gans begeerlijk'. Dan wordt het een wonder dat een zwarte bruid, want zo leert zij zich kennen, alles mag vinden in die dierbare Bruidegom.

Rebekka viel van haar kemel, dat was een teken van respect voor Izak, een teken van onderwerping. Zo leert de bruid van Christus vragen: 'Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal'. Zo komt het tot die zalige vereniging des geloofs met Christus. Gelukkig wie alles verlaten en verliezen mag, om de grote Izak over te houden. Dat is genoeg voor de tijd en voor de eeuvwgheid.

(wordt vervolgd)

Zeist,

ds. J.J. van Eckeveld

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2009

De Saambinder | 12 Pagina's

Een vrouw voor Izak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2009

De Saambinder | 12 Pagina's