Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geneesmiddelen uit een heilzame apotheek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geneesmiddelen uit een heilzame apotheek

Ziekten in de Bijbel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester’ Exodus 15:26

Door de straten van Jeruzalem liepen drie rabbijnen. Ze ontmoetten een zieke, die hen vroeg: ‘Leraren, zeg toch, waardoor kan ik genezen?’ Zij wezen hem wat hij moest doen tot hij genezen zou zijn. Maar de zieke sprak: ‘Wie heeft mij met deze ziekte getroffen?’ ‘God, geloofd zij Hij’, was het antwoord. Toen zei de zieke: ‘Dan bemoeit gij u toch met iets dat buiten uw bevoegdheid ligt. God heeft mij ziek gemaakt, en u wilt mij genezen! Overtreedt u niet Zijn wil?’

Daarop vroegen de rabbijnen: ‘Wat is uw beroep?’ ‘Landbouwer’, was het antwoord. ‘Kijk, mijn sikkel heb ik in mijn hand’. ‘Wie heeft de bodem gemaakt, wie de wijngaard geschapen?’ ‘God’. ‘Dan houdt u zich ook bezig met iets dat niet tot uw taak behoort. Hij heeft de bodem geschapen, en u plukt er de vruchten van’. ‘Maar ziet u dan niet de sikkel hier in mijn hand? Als ik niet ploeg, snijd, mest en wied, brengt de grond niets voort!’ ‘Dwaas, hebt u dan niet begrepen, wat er staat geschreven: De dagen des mensen zijn als het gras; gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij (Psalm 103:15)? Zoals het gewas niet opkomt, als men niet wiedt, mest en snijdt en ook nadat het opgekomen is, niet in leven blijft, als men het niet drenkt en bemest, zo is ook het lichaam. En zoals de landbouwer, zo is de arts’ (uit de Midrasj Temoera).

Wat zegt de Bijbel?
Ziekte komt van God. Dat lezen we onomwonden in de Bijbel. God doet smart aan, doorwondt en slaat (Job 5:18, Hosea 6:1). De vraag kan rijzen: is het dan wel Bijbels verantwoord om van een ziekte af te komen? Heel mooi is dat we het antwoord op deze vraag vinden in dezelfde teksten! We lezen daar immers dat God ook verbindt en dat Zijn handen helen. Hier geldt het bekende Schriftwoord: ‘Want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester’. Maar betekent dit ook dat het geoorloofd is medische hulp van mensen in te roepen? Het antwoord vinden we in Exodus 21:19 waar de plichten worden opgesomd van iemand die een ander lichamelijk letsel heeft toegebracht. Voor de getroffene moet medische hulp gezocht worden. In de Talmoed van de Joden is het nooit een discussiepunt geweest of een arts therapeutisch handelend mag optreden. En de Heere Jezus heeft het ook Zelf gezegd: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. In de Bijbel komen we genezingen tegen zonder middelen en genezingen door middelen. Genezingen zonder middelen noemen we onmiddellijke genezingen of wondergenezingen. Vele voorbeelden vinden we hiervan in de Bijbel, vooral in het Nieuwe Testament. De Heere Jezus en de apostelen hebben talrijke wondergenezingen verricht. Deze wonderen waren ter ondersteuning van het Evangelie. In onze tijd maken we gebruik van geneesmiddelen, van de wieg tot het graf. Hoe moeten we hiermee omgaan? Zijn er vanuit de Bijbel lessen te trekken voor vandaag? In drie artikelen wil ik daar met u over nadenken.

Prachtige geschiedenis
Eén geschiedenis in het Nieuwe Testament beschrijft bijzonder mooi dat een genezing kan plaatsvinden door een wonder en door gebruik van middelen. Paulus en Lukas zijn na een schipbreuk op de Middellandse Zee aangespoeld op het eiland Malta (Hand. 28). Daar vinden ze de vader van Publius, de bestuurder van het eiland, als gevolg van dysenterie doodziek op bed liggen. Nadat Paulus de Heere om genezing heeft gebeden, legt hij de handen op de patiënt en maakt hem gezond. Het grote nieuws wordt natuurlijk snel bekend. Wat gebeurt er dan? De zieken van het eiland stromen toe… en worden genezen. In de grondtaal voor ‘genezen’ wordt hier een ander woord gebruikt dan bij de genezing van de vader van Publius, namelijk etherapeuonto. Dit doet sterk denken aan een medische behandeling. We hoeven immers niet veel fantasie te hebben om in dit Griekse woord ons Nederlandse woord therapie te lezen. Dus Lukas heeft als arts zeer waarschijnlijk een belangrijk aandeel in hun genezing gehad. Het valt ook op dat als Lukas, de schrijver van het boek Handelingen, schrijft over de dankbaarheid van de bevolking, hij dat doet in de wij-vorm: ‘Die ons ook eerden met veel eer’ (Hand. 28:10). Dit geeft nogmaals sterk de indruk dat op het eiland Malta evangelist Lukas ook heeft gewerkt als dokter Lukas.

Dokter in het Oude Testament
In de eerste Bijbelse tijd komen we slechts een zijdelingse melding over geneesheren in Israël tegen, zoals in Exodus 21:19 waar we lezen: ‘en hij zal hem volkomen laten helen’. Waarschijnlijk komt dat omdat er geen klassieke Joodse geneeskunde bestond, zoals we die wel kennen uit Egypte en Griekenland. Er zijn ook nooit oude Hebreeuwse geneeskundige geschriften gevonden. De zieke Jood wendde zich meestal tot een priester of een profeet, om via hen van de Heere hulp en genezing te verkrijgen. Zo kwam de Sunamitische vrouw bij de profeet Elisa en de koning Hiskia bij de profeet Jesaja. Wat later in het Oude Testament lezen we wel over heelmeesters (Jer. 8:22). Ook vernemen we van koning Asa die hulp zocht bij de medicijnmeesters (2 Kron. 16:12). Hoe zij hun taak uitoefenden? We weten het niet goed. Waarschijnlijk waren het vooral wondartsen. Wel mogen we aannemen dat de geneeskundige zorg in Israël beïnvloed is door de twee grote rijken Babel en Egypte. De handelsroute liep precies door Israël. In het apocriefe boek ”Jezus Sirach” vinden we een gedeelte dat we mogen beschouwen als een oude Hebreeuwse lofzang op de geneeskunde. Ben Sirach wijst erop dat een geneesheer geëerd moet worden, ‘met de eer die hem toekomt; want ook hem heeft de Heere geschapen’ (38:1). Maar, zo gaat Sirach verder, al wordt de geneesheer zelfs door de koning geëerd, ‘de genezing is van de Allerhoogste’ (38:2). Deze woorden uit de tijd van de ballingschap zijn ook in onze moderne tijd, waarin het menselijke kunnen tot grote hoogte is geklommen, zo waar gebleven!

Dokter in het Nieuwe Testament
In het Nieuwe Testament lezen we driemaal de ziektegeschiedenis van de bloedvloeiende vrouw die hoge kosten maakte aan de medicijnmeesters, voor uiteindelijk mislukte behandelingen. Toen ze hoorde van Jezus ging ze naar de grote Medicijnmeester en mocht ze ervaren dat Hij ook haar ziekte op Zich heeft genomen en haar smarten heeft gedragen. De enige arts die in de Bijbel met zijn naam wordt genoemd, is Lukas. In de brief aan de Kolossenzen lezen we namelijk: ‘U groet Lukas, de medicijnmeester, de geliefde’. Toch bleef hij altijd met zijn eerdere medische beroep bescheiden op de achtergrond. Zelfs in het genoemde voorval op het eiland Malta. Uiteindelijk is een arts niet meer dan een werktuig in de handen van God om daardoor Gods grootheid te tonen. Zouden we daar niet meer oog voor moeten krijgen?

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2011

De Saambinder | 20 Pagina's

Geneesmiddelen uit een heilzame apotheek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2011

De Saambinder | 20 Pagina's